За да се разшири пешеходната зона в Пловдив, в центъра строят многоетажен паркинг за поне 400 коли
Ако не искаме коли в историческата част на града, трябва да осигурим алтернатива, обяснява районният кмет Георги Стаменов
Нереализираната преди 8 години идея за изграждането на многоетажен паркинг в абсолютния център на Пловдив отново е на дневен ред и екипът на район "Централен" вече работи по нея.
Целта на проекта е да се разшири пешеходната зона и жителите на града и туристите да не се провират между коли.
Става дума за терена на някогашните детски ясли на малката уличка "4 януари" в частта
зад Чифте баня до р. Марица
Строителство на съоръжение за спиране на няколко нива там беше обещано още когато кв. "Капана" беше превърнат в зона за творчески индустрии с много заведения и движението там беше силно ограничено, което породи силно недоволство.
Въпросният терен е на разстояние от 300 до 500 м от "Капана" и е подходяща алтернатива за паркиране, а
площта от 3 дка би осигурила достатъчен брой места
Ул. "4 януари" обаче действително е много тясна и тогава КАТ не одобри проекта, защото влизането и излизането от паркинга би могло да става само от крайбрежния булевард "Марица-юг".
Така до строителство на терена на събореното детско заведение не се стигна и там беше обособена зона за паркиране, като просто беше насипан с чакъл на участъците с дупки, а за контрол на достъпа беше поставена бариера. Местата за спиране към момента са 130.
В изминалото време оттогава обаче нещата се промениха, защото в съседство се намира някогашно турско училище – пустееща от години сграда с лице към централния булевард "Цар Борис Трети Обединител".
Това училище беше един от имотите, заедно с Чифте баня и паркинга на съда, за чиято собственост община Пловдив и Мюсюлманското изповедание години наред водиха дела.
Спорове чии са вакъфските имоти течаха в цялата страна,
като делата бяха замразени до решаването на въпроса кой е законният наследник на някогашните мюсюлмански общини – изповеданието, оглавявано от главния мюфтия Мустафа Хаджи, или алтернативното на Недим Генджев.
След като този спор приключи, община Пловдив спечели делото и вече е собственик на турското училище, старата баня и паркинга на съда.
Това дава възможност някогашното учебно заведение да бъде съборено и парцелът под него да бъде добавен към съседния паркинг.
"Главният архитект Яна Желязкова вече работи по обединяването на двата терена и когато това стане факт, ще трябва да изготвим нов проект, който да предвижда вход към бъдещия паркинг и откъм бул. "Цар Борис Трети Обединител", което би удовлетворило изискванията на КАТ, а и би било удобно за шофьорите", обяснява инж. Тошо Пашов.
Какъв точно би бил капацитетът на бъдещия многоетажен паркинг, ще покаже новият проект, но в администрацията на район "Централен" планират площта да бъде оползотворена максимално.
"След обединяването на двата имота там може да се изгради паркинг за между 300 и 350 автомобила. Ако се включи и подземно ниво, съоръжението ще може да осигури места за над 400 коли", пресмята кметът на район "Централен" Георги Стаменов.
Зоната е близо до историческия център на Пловдив, но той няма опасения, че ако се пристъпи към изграждането и на ниво под земята, строителите ще се натъкнат на археологически находки, защото под съседните сгради излизал само пясък – заради близостта до Марица.
Пак при затварянето на "Капана" беше решено да бъде основно ремонтиран и подлезът към баня "Старинна", който пък осигурява пешеходна връзка с този квартал от ул. "4 януари".
"Имаме готов проект, предвиждащ премахването на съществуващите сега магазини, които не са в добро състояние. Ще бъде изградена нова хидроизолация, ще бъдат подменени електро- и ВиК инсталациите.
Ще обособим няколко зони като изложбени пространства, ще направим и кафене, каквото е имало някога, но отговарящо на съвременните изисквания", изброява Стаменов.
Ще бъде решен и въпросът с достъпността с поставянето на 4 асансьора
В момента човек с количка не може да влезе в този подлез, а той се намира под най-натовареното кръстовище в Пловдив и пресичането отгоре е реален риск за живота, отделно е забранено.
В по-дългосрочен план Георги Стаменов вижда решаването на проблема с паркирането именно в подземните съоръжения.
"Имаме идейна разработка за паркинг под спортното игрище на хуманитарната гимназия "Св. св. Кирил и Методий". Там може да влязат 160 автомобила при спазване на всички хигиенни изисквания и изграждане на вентилация за извеждане на изгорелите газове високо над сградите", казва районният кмет.
В двора на тази гимназия – най-старото средно училище у нас, чиято сграда е паметник на културата, предстои строителството на нов учебен корпус, в което да се премести основно училище "Княз Александър Първи".
Сега то съжителства с хуманитарната гимназия. Това възмути част от пловдивчани, които не са съгласни да се правят промени в територията около обявената за културна ценност сграда. Затова и може да се очаква бурна реакция на идеята за строителството и на подземен паркинг.
"Ние сме длъжни да осигурим места за паркиране в цялата зона – в "Капана", около Съдебната палата и хуманитарната гимназия, за да стане тя предимно пешеходна.
Туристите в Пловдив се увеличават все повече и преди да се въведат рестрикции в спирането, трябва да се осигури възможност за паркиране, което в тази централна част на града е трудно. Така че не можем да се лишим от варианта с подземните паркоместа", коментира риска от протести Георги Стаменов.
И с екипа си оглежда и други възможности за паркинги под големи училищни дворове в района.