Дрегер във всеки автобус с деца, после може и в градския транспорт (Обзор)

10.04.2025 23:00 Марияна Бойкова

Устройството блокира двигателя, ако шофьорът е употребил алкохол 

Министър Караджов: Използват се в ЕС, САЩ, Австралия

Вицепрезидентът Йотова: Има надежда с новите мерки, но цялото общество трябва да е по-взискателно. И да видим наказани

До началото на новата учебна година в училищните автобуси и в тези на частни фирми, които возят деца на екскурзии, трябва да има заключващи дрегери. При откриване на алкохол в дъха на шофьора при тестването устройството блокира двигателя и автобусът не може да тръгне.

Това е записано в 37-те мерки за безопасност на движението по пътищата, които бяха обсъждани на последното оперативно заседание на правителството в сряда.

Вицепремиерът Гроздан Караджов, който е инициатор за монтирането на тези устройства, публикува в четвъртък пост във фейсбук: Нашата идея е заключващият дрегер да стане задължителен за училищните автобуси. След това, като се видят предимствата и евентуалните проблеми, може да се мисли и за по-широкото му прилагане.

От Министерството на транспорта коментираха, че следващата стъпка може да е въвеждането им в градския и междуградския транспорт. А пред “24 часа” Гроздан Караджов каза, че финансирането за тази мярка ще стане от фонда за пътна безопасност. Ще се обяви обществена поръчка за доставка на дрегерите и дори тя да се обжалва, има шансове да стане до септември.

Дрегерът има два компонента - уред за измерване на алкохола в дъха и контролиращо устройство.

Преди да стартира двигателя, шофьорът трябва да даде проба

Концентрацията на алкохол в нея определя дали контролиращото устройство ще позволи двигателят да се стартира.

Всяка проба се документира и се съхранява в контролиращото устройство. Има данни за отказ от даване на проба, измерена алкохолна концентрация, стартиране и спиране на двигателя, възможни опити за манипулиране на резултата.

Според Караджов тези устройства вече са масово навлезли в много държави по света и показват висока ефективност. И дава пример с други държави, в които те са монтирани и на камионите.

В Литва дрегерите се инсталират в училищни автобуси от 2016 г. насам. В САЩ, Австралия и Нова Зеландия съдиите имат право да наредят задължителна употреба на заключващи дрегери за осъдени за шофиране след употреба на алкохол шофьори.

Много търговски и публични организации инсталират устройствата, за да избегнат катастрофи. В ЕС подобни дрегери също широко се използват. В Австрия, Белгия, Дания, Финландия, Полша и други държави се прилагат на доброволна основа – при определени условия нарушителят, заловен след употреба на алкохол,

може отново да седне зад волана само ако използва подобен дрегер

Във Франция и Италия заключващият дрегер е задължителен за шофьорите, които са рецидивисти.

Във всички тези държави са предвидени и наказания за манипулация на данните от дрегерите.

Заключващите дрегери вече се използват и в публичния и търговския транспорт. Най-напреднала в тази област е Швеция. От 2006 г. насам всички камиони над 3,5 тона, които се наемат от Шведската пътна администрация за повече от 100 часа на година, трябва задължително да са оборудвани с такива устройства. Дрегери са инсталирани и в публичния транспорт в Стокхолм.

Успехът е толкова голям, че компании като Volvo и Toyota предлагат вече автомобили с вградени заключващи дрегери и над 50% от новите коли са вече с такива устройства. Всички учебни коли за шофьори – също. Цените на устройствата им варират, на пазара могат да се намерят най-различни марки с всякакви екстри. Някои от тях струват 1500 евро, други 3500 евро. Инсталирането е от 150 до 300 евро.

Човешкото здраве и живот обаче нямат цена, коментира вицепремиерът. Позовава се на изследване на ЕК, което показва, че

заключващият дрегер е от 40 до 95% по-ефективен от глобите или отнемането на книжката

в предотвратяването на рецидивизма в карането след употреба на алкохол.

Има голяма надежда в 37-те мерки за намаляване на сммъртността на пътя, включително в законите, които се очаква да приеме Народното събрание, коментира вицепрезидентът Илияна Йотова.

Като общество обаче след всичко, което се случи в държавата, трябва да бъдем достатъчно бдителни и взискателни, призова тя. “Всеки ден да питаме и да проверяваме докъде са стигнали в тяхното изпълнение”, допълни Йотова. Изрази надежда, че правителството ще се заеме много сериозно с проблема и няма да остане само с последните две уволнения в системата на пътищата.

“Трябва да разберем цялата истина защо бяха направени тези уволнения. Тези хора в какво са обвинени. Ако с тях трябва да се занимава прокуратурата, за престъплението трябва да има и наказание. По отношение на другите мерки, които бяха начертани, дано не е само шум, “всяко чудо за три дни”, допълни вицепрезидентът.

Други от От страната и света

Калин Стоянов: Не Мирчев, а Пеевски и Борисов дадоха БТР-и на Украйна

"Единственото, което е направил Мирчев по казуса с бронетранспортьорите на МВР, е да се подпише редом до Пеевски, Борисов, Христо Иванов, Кирил Петков и Христо Гаджев

Близки на задържания Николай: Полицейски показания са копи-пейст, държали са момичета с момчета

Десислава Атанасова, майка на оставения в ареста след протестите Николай Алексиев, и една от сестрите му, заявиха в предаването "Здравей, България", че показания на полицаи от въпросната нощ са били

Мальовица открива на 14 декември зимния сезон с огнено шоу, музика и снежни игри

Курортът Мальовица се готви за голямо завръщане. След поредица от подобрения и обновявания, една от най-емблематичните дестинации в Рила ще посрещне първите си гости за зимния сезон на 14 декември

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

>