Вицепремиер спаси 1 млрд. лв. за нови влакове, френска компания ще ги достави (Обзор)

07.03.2025 21:00 Деляна Къркеланова
Новите влакове се очакват през август догодина. СНИМКА: ALSTOM

Изчаква се да изтече срокът за обжалвания от 10 дни, след това подписват договора

1,108 млрд. лв. от плана за възстановяване ще бъдат спасени, след като стана ясно, че френската компания “Алстом” ще достави 35-те нови електрически мотриси. Новината съобщи вицепремиерът Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол в петък.

Крайният срок за усвояване на средствата е до август 2026 г.

и затова бе почти сигурно, че няма производител, който да успее да достави влаковете. От “Алстом” обаче обявили, че ще могат да се справят с поставения срок. “Изчаква се да изтекат 10-те дни за обжалване, ако няма такова, компанията ще бъде поканена за подписване на договор”, заяви Караджов.

По отношение на финансирането той обясни, че Европейската комисия проявила гъвкавост и потвърдила, че всички композиции, които бъдат изпълнени до края на август 2026 г., ще бъдат напълно платени по плана за възстановяване, а останалите - с бюджетни средства.

Поръчката за 35-те нови влака пропадаше многократно. Първоначално през май миналата година за изпълнител бе избрана полската “Щадлер” с предложена цена от 642,5 млн. лв. Изненадващо месец по-късно компанията се отказа от договора, както и от доставката на 7 двуетажни влака.

След това Министерството на транспорта избра полската “Песа”, която бе класирана на второ място, но третият кандидат обжалва.

Стигна се до Върховния административен съд, където предният министър на транспорта Красимира Стоянова лично се яви на заседанието и поиска жалбата да бъде отхвърлена. Предвид срока за усвояване на средствата обаче от ведомството обясниха, че ще прекратят търга.

В началото на декември по време на обсъждането на новия национален договор за превоз на пътници Стоянова коментира,

че няма производител, който да успее да осигури влаковете за толкова кратко време

Сега Караджов обаче каза, че още от първия му ден в Министерството на транспорта се е заел с инвестиционните проекти по плана за възстановяване, в които е и този за новите мотриси.

“Получи се закъснение, защото през декември, когато съдът е взел решение да отмени досегашната работа за избор на изпълнител, всичко се връща в началната фаза. Така се изисква изрично да бъдат посочени доказателства за това дали е възможно да бъде изпълнена поръчката в срока, за който е била обявена”, обясни Караджов.

Такива доказателства обаче липсвали, затова от транспортното министерство веднага изпратили въпроси към кандидатите, избрани да доставят влаковете. Първоначално получили кратки и лаконични отговори, но когато им били изпратени втори път по-подробни въпроси, от “Алстом” потвърдила готовност да доставят влаковете в срок.

Други от От страната и света

Потрошилият над 215 надгробни плочи и урни в София бил пиян, грози го до 10 г. затвор

Вандалът, потрошил 215 надгробни плочи и урни в София, е бил под въздействие на алкохол. Това каза пред Нова тв комисар Дими Иванов. По думите му щетите са за около 100 хил. лв

Президентът Румен Радев ще се срещне с представители на парламентарната група на „Величие“

Президентът Румен Радев ще се срещне с представители на парламентарната група на „Величие" от 10:00 часа. Срещата е част от процедурата за консултациите с представители на парламентарните групи в

Парламентът ще обсъди ратифициране на Споразумението за принос между България и Европейската инвестиционна банка към Фонд „ЕС за Украйна“

Законопроект за ратифициране на Споразумението за принос между Република България и Европейската инвестиционна банка по отношение на Фонд „ЕС за Украйна", ще обсъди парламентът

Самотният баща Светлозар видял на камера как са откраднали колата му, а с нея губи и инвалидната си количка

Светлозар Дончев разказва как са откраднали колата му през нощта - видял на камерите пред блока как в 3,33 ч младеж я разбива и я краде. А заедно с колата Светлозар губи и инвалидната си количка

Как Европейският съюз въведе нов ред в онлайн пространството чрез Акта за цифровите услуги

Интернетът отдавна надхвърли националните граници, а големите онлайн платформи оперират едновременно на много пазари, обработват данни на стотици милиони потребители и влияят върху начина

>