Таланти, влезли в математическа гимназия в пети клас, до 12-и не ходят на изпит (Обзор)
- Няма достатъчно учители по математика, за да се разшири профилът след 7-и клас
- Сега в гимназията учат повече езици, отколкото природни науки, планът ще се балансира
Децата, влезли в математическа гимназия в 5-и клас, ще продължават в нея до 12-и клас без изпит. Това ще се уреди, след като с промени в Закона за предучилищното и училищното образование част от математическите и природо-математическите гимназии получат статут на специализирани училища.
“Част от децата в момента учат от 5-и до 7-и клас, но след това не успяват да продължат, въпреки че имат високи математически способности. При общия прием те могат да бъдат изпреварени от деца с по-високи резултати по български език. Колкото и да увеличат тежестта на математиката в балообразуващата оценка, има риск някои математически таланти да отпаднат, което е нежелано”, обясни министърът на образованието Красимир Вълчев. Най-вероятно промени в закона ще има през есента, “ако има политическа стабилност”.
Още тази пролет пък ще има известни промени в приема след 7-и клас. Повече ще са професионалните паралелки, но с малко - в много области вече е достигнат пределът при професионалното образование.
Предвиждат се обаче
повече паралелки в областта на природните науки
“За съжалeние, не можем да разширим математическия най-вече заради липсата на учители, но няма и желание от учениците”, отчете Вълчев. Според него програмите са доста амбициозни, особено в математиката и природните науки, това демотивира учениците. “Най-силно виждаме слабите резултати по математика и природни науки. Оттам са и ниските резултати в 9-и клас по PISA”, посочи той.
В момента 36% от паралелките са с чуждоезиков профил, а 2/3 от останалите са с интензивно и разширено изучаване на език. В гимназията учениците учат повече чужди езици, отколкото математика и природни науки като общ брой часове. “Професиите на бъдещето изискват не само чужд език. Немалка част от учениците в 8-и клас въобще не учат природни науки. Трябва
да се учат чужди езици, но не за сметка на останалите базови дисциплини
Ще направим балансиране в учебния план”, обяви министърът.
Децата, които ще бъдат активни през следващите 4-5 десетилетия на пазара на труда, ще живеят в свят, който изисква и повече базови умения, посочи Вълчев. Но колкото по-дигитален е, толкова по-важна ще бъде хуманитарната основа. А пък математиката “развива едни от най-ценните умения на XXI век - абстрактна интелигентност, дисциплина на мисленето, креативност, концентрация, за която много хора казват, че е умението на XXI век”, коментира министърът. И обобщи - връщаме се към традиционната парадигма с широката хуманитарна основа с ученето на математика и природни науки.
Въвеждат час по възпитание в добродетели, но без оценки
Час по възпитание в добродетели, но без оценки ще се въведе от 1-и клас. Идеята е да стане от тази или следващата есен. В него ще се учи и история на религиите, обяви министър Красимир Вълчев. В над 50% от съседните страни религията е в задължителния учебен план, у нас сега е във факултативните часове. Това не означава децата задължително да учат религия, ако семейството не желае. Целта е не само да ги направим знаещи, но и дори хора, обобщи министърът.