И икономика ще се влиза с матура по математика - бизнесът иска кадри, които могат да смятат (Обзор)

24.02.2025 21:40 Ярослава Прохазкова
Министър Красимир Вълчев и част от екипа му се включиха в кръглата маса в парламента. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ

Подготвят топучители с програма за 1 млн. лева, разширяват СМГ или строят нова математическа гимназия

Матурата по математика вече става вход и за следване по икономика, обяви министър Красимир Вълчев на кръгла маса “Образованието на учениците в 5-7-и клас на фокус”, организирана от депутатката от ПП-ДБ Елисавета Белобрадова.

Министърът се закани, че приемът за икономисти ще бъде намален, а бройките ще бъдат върнати само ако университетите заложат новите студенти в тази специалност да влизат след матура по математика.

“Така ще стимулирам полагането на матура по математика. Защото икономисти има много, но работодателите казват: трябват ни хора, които могат да смятат”, обясни Вълчев.

Едва 7% от кандидат-студентите използват като вход математиката и има дефицит на такива икономисти. Близо 20 хил. абитуриенти избират матура по чужд език, а само 2000 по математика. По 200 се явяват на физика и химия.

Ще коригират и приема по “Педагогика на обучението по...”. 800 учат за преподавател по физическо, само няколко десетки - по математика, обясни Вълчев.

Мисли се за построяване на нова математическа гимназия или за разширяване на Софийската (СМГ), обяви министърът. Както “24 часа” писа, не стигат местата за малки математици. Над 400 родители, обединени в гражданската група “Математика за всички деца”, настояват с петиция в повече училища да има паралелки със засилено изучаване на математика и природни науки от 5-и клас.

За да бъдат запазени елитните математически школи и да се подготвят преподаватели вдъхновители по този предмет, МОН е отделило 1 млн. лв. от бюджета си по национална програма. Голямата пречка е не толкова липсата на сгради, колкото на учители. Ако има повече, ще стимулираме повече училища да изберат математика между 5-и и 7-и клас, допълни Вълчев.

Учебните програми, сега са свръхамбициозни - за 12 години децата трябвало да научат нещо, което обикновено се взема за 14-15 г. В осми клас пък имало силна демотивация, учeниците искат да си починат след стреса в 7-и клас. Затова ще се променят и програми, обяви министърът.

“Всички завършващи 10-и клас трябва да имат умения да се справят с живота - лихви, събиране, изваждане, умножение. Преподаването трябва да е интересно, особено в прогимназията да се използват игрови модели и викторини”, апелира акад. Николай Денков.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>