Не стигат местата за малки математици, 400 родители искат паралелки в повече училища и от 5-и клас (Графика)

21.02.2025 07:30 Ярослава Прохазкова
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Не само в специализираните математически училища, но и в останалите да има паралелки със засилено изучаване на математика и природни науки след 5-и клас.

Това искат в петиция във фейсбук над 400 родители, обединени в гражданската група “Математика за всички деца”.

Те обясняват, че държавният план-прием в математическите гимназии е 1300 места в цялата страна.

В София местата са само 200

Децата в 4-и клас, които се явяват на математическите състезания, които водят до прием в гимназиите, само в София са близо 4000, а в цялата страна са около 11 000. 50% от математическия талант е в София, а има само две гимназии - Националната природо-математическа гимназия и Софийската математическа гимназия с общо 8 паралелки. 450 деца остават извън приема, макар че са много добри. Същото положение е във Варна, Пловдив и Бургас, обясни Тодор Тодоров, доктор по математика и баща на петокласник в Първа частна математическа гимназия - училището, което отглежда шампиони за световни олимпиади и обучава красиви умове.

В петицията родителите припомнят, че на матурата по математика в 4-и клас

20% от децата имат резултат под 50 точки,

докато в 7-и клас този процент е вече 65%.

“Децата не успяват да развият математическите си способности още по време на основното си образование и това оказва съществено влияние впоследствие върху технологичния и икономическия напредък на страната. Основното ни искане е да променим образователната система в полза на децата и тяхното по-добро бъдеще”, пишат още те.

Изследване на Института по пазарна икономика формулира

тревожно “счупване” между 5-и и 7-и клас,

тъй като резултатите на българските четвъртокласници в тестовете TIMSS (по математика и природни науки) са добри, а вече при 15-годишните на тестовете PISA има сериозен спад.

До момента според наредба на МОН приемът в математическите и природо-математическите гимназии в 5-и клас може да е само до 2%.

“В ход е процедурата за промяна на наредба 10 за организация на дейностите в училищното образование.” Това се казва в отговор на министъра но образованието Красимир Вълчев до депутатката Елисавета Белобрадова, която го пита за необходимостта от разширено изучаване на математика.

Увеличаването на броя на местата над 2% за прием на ученици в 5-и клас в профилирани гимназии с профил “Математически” ще бъде анализирано и разгледано при предстоящото изменение.

Учениците от прогимназиалния етап се обучават по един и същи рамков учебен план, който е еднакъв за всички ученици, като в гимназиите с профил “Математически” и “Природни науки” засиленото изучаване на математика е заложено в часовете за разширена и допълнителна подготовка.

При интерес на учениците

всяко училище може да заложи на разширено изучаване на математика в избираемите или факултативните учебни часове,

казва министърът.

И допълва, че се търсят възможности за стимулиране на училищата, които предлагат математически профил. Ще се поощряват и тези, осъществили обучение по математика като профилиращ предмет в профили, в които предметът не е сред основните, както и учениците, които полагат матура по математика.

Обмисля се въвеждането на извънкласни занимания - математически клубове и школи, където учениците могат да задълбочават знанията си и да се подготвят за олимпиади и състезания, както и

въвеждането на задължителна матура по математика

От думите на министъра става ясно, че се обсъжда олекотяване на учебното съдържание по математика, преосмисляне на ролята ѝ в учебния план и разширено изучаване на предмета от 5-и до 7-и клас за ученици, които имат интерес и които не са се класирали за математически гимназии

Министърът обяви като свой приоритет и разработването на мерки за насърчаване на изучаването на математика от учениците.

(Виж разпределението на часовете по класове в момента в таблицата)

Друг проблем е, че

няма достатъчно добре подготвени учители,

които да преподават в паралелките с разширено изучаване на математика. Хората с опит всъщност са в същинските математически гимназии.

“Има 20 преподаватели по математика, на които се крепят най-добрите резултати. Някои от тях обаче са в предпенсионна възраст, други - в пенсия. Затова една от програмите, които ще направим, е да възпроизведем тези школи. 20 души трябва да подготвят още 20-30”, обясни неотдавна министър Вълчев.

В понеделник в парламента ще има кръгла маса по темата за обучението по математика, на която са поканени и родителите. Ще повдигнем всички теми, категоричен е Тодор Тодоров.

Асен Александров, председател на сдружението на директорите
в средното образование:

Идеята е отлична - ще дръпнат и тези, които не са блестящи

Идеята е отлична. Математическите гимназии, особено в големите градове, могат да приемат малка част от децата, които имат много голям интерес и възможности по математика. В София на практика само 1-2% от децата, които биха искали, успяват да влязат в такива математически паралелки в СМГ и НПМГ.
Би могло да се осигури по-добро обучение на децата по математика и в другите училища в града, като изпитите и състезанията, които се използват за подбор в математическите гимназии, да важат и за такива училища. Трябва да има 2 или 3 паралелки, за да има реален подбор. Така ще могат да се приемат и външни деца.
И сега законът позволява да се използва разширено изучаване в избираемата подготовка, но проблемът е, че много от родителите не отчитат желанията на децата и непременно искат да ги запишат. Ако в такава паралелка попаднат деца, които нямат интерес и възможности, дърпат средното ниво надолу. С такива паралелки и тези деца, които не са гениални по предмета, ще повишат знанията си. Тези, които пък не са попаднали в заветните класове, също ще са доволни. Трети пък точно в тази възраст може да развият способностите си.

Ивайло Ушагелов, директор на НПМГ:

Развива рано логическото мислене

Математика е добре да се учи - развива отрано логическото мислене, което е необходимо не само за самата математика, но и за всички други предмети. Важна е за всички природни науки като физика, химия, биология. Та дори и за историята е важна, защото там има логика в събитията и процесите, които се извършват.

Децата наследяват, ако родителите им мразят науката с числата

Тези с лоши умения в предучилищна възраст не се справят и на 8 г.

Ако смятането наум ви кара да изпадате в паника, това може да е лоша новина за децата ви. Проучване показва, че наследниците на родители, които мразят и изпитват трудности с математиката, се справят с тази дисциплина дори по-зле от тях.

До 30% от хората изпитват в някаква степен фобия от науката за числата, което може да доведе до изпотяване на дланите, повишено кръвно налягане и дори стомашно разстройство и замайване.

Изследователи са проучили случаите на тревога,

предизвикана от пресмятането, при 126 родители, след което са наблюдавали уменията на децата им. Установили, че тези на възраст от 3 до 5 години са по-зле с математиката, ако родителите им са изпитвали по-големи нива на дискомфорт с нея. А децата с лоши математически умения в предучилищния етап не се справят добре и на осемгодишна възраст.

Това показва, че тревожността на родителите им може да ги накара да се затрудняват с дисциплината с години. Освен това подрастващите се занимават с много по-малко полезни игри за смятане у дома, когато родителите им искат да го избегнат.

Нещо повече, авторите на проучването твърдят, че дори когато родителите се опитват да играят с числа с децата си, те могат да им предадат своите отрицателни чувства по отношение на математиката. “Една проста, но мощна стъпка, която родителите могат да предприемат, е да говорят по-положително за математиката и да признаят, че не е необходим специален талант за нейното изучаване и разбиране. Дори ако те се затрудняват с тази дисциплина, проявяването на интерес, ентусиазъм и насърчаване може да има голямо значение за децата им”, съветва д-р Кинга Морсани, главен автор на проучването от британския университет “Лъфбъроу”.

Специалистката насърчава родителите да повишат собствената си увереност в математиката чрез подобряване на уменията си с допълнителни уроци или онлайн занимания.

“Възрастните могат да възприемат нагласата за растеж и самоусъвършенстване, при която се признава, че допускането на грешки в пресмятането е не само нормално, но и важна част от процеса на учене”, добавя д-р Морсани.

В проучването, публикувано в списанието Experimental Child Psychology, родителите са били питани за тревожността им по математика, когато децата им са били на 3 години. Те трябвало да оценяват доколко са съгласни с три твърдения, сред които “Избягвам ситуации, свързани с математиката” и “Чувствам се тревожен, когато извършвам дейности, свързани с математиката”. Последното било “Не бих се страхувал от нея, ако работата ми изискваше повече математика”.

Децата на родителите, за които е установено, че имат тревожност въз основа на този въпросник, не са по-тревожни по отношение на математиката на 8-годишна възраст. Но те се справят по-зле с тест, включващ броене и прости суми, когато са на възраст от 3 до 5 години.

Това е така, независимо колко образовани са били майките и бащите им,

което изследователите са взели предвид.

Децата, които са имали по-слаби математически умения, преди да тръгнат на училище, като цяло са се справили по-зле с математиката на осемгодишна възраст при тест, включващ задачи за събиране, изваждане и умножение наум.

Предишни проучвания също са стигали до заключението, че хората, които в детството си са имали проблеми с пресмятането, са склонни да ги изпитват и като възрастни и в резултат на това не се справят добре с вземането на финансови решения.

Данните от тези експерименти показали още, че хората без математически способности могат да се справят по-зле в образованието и кариерата си и има опасност да печелят по-малко пари.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>