Резултатът 5 години след Брекзит: Рекордна имиграция и обедняване в Кралството

03.02.2025 19:46 Павлина Трифонова
Великобритания проведе референдум за напускането на Европейския съюз през 2016 г. СНИМКА: ПИКСАБЕЙ

Великобритания продължава да плаща на ЕС и все още не може да усети ползите от раздялата

Обединеното кралство отново е на кръстопът. Пет години след като напусна ЕС, Великобритания е пред пореден труден избор - на кого да заложи в тихата война, която се очертава да водят Европа и САЩ след преизбирането на Доналд Тръмп.

Британският премиер Киър Стармър се опитва да договори по-тесни отношения с Брюксел, а също и търговско споразумение с Вашингтон, преди напрежението помежду им да вземе връх. Но на този етап, изглежда, шансовете му не са големи. И САЩ, и ЕС имат редица по-големи проблеми, за да превърнат отношенията си с Великобритания в приоритет. А и самото британско общество е разделено по отношение на това коя е правилната стратегия.

Проучване преди дни показа, че

броят на подкрепящите напускането на ЕС е най-ниският от референдума

за Брекзит през 2016 г.

Само трима от всеки десет души продължават да смятат, че това е било правилно решение. Повечето мислят, че страната трябва да се върне в еврозоната, от която бе част в продължение на 47 г. Но и управляващи, и опозиция твърдят, че това никога няма да се случи.

“Необходимо е Обединеното кралство да напрегне всяко свое сухожилие, за да сключи търговска сделка с процъфтяващите САЩ, вместо да се примирява с разтърсващия се ЕС, пише тиражният таблоид “Сън”. Според “Телеграф” пък, ако Стармър успее да се възползва от привързаността на Доналд Тръмп към Великобритания и използва свободата за маневриране, дадена му от Брекзит, за да постигне сделка с Америка, може страната дори да дръпне, както се очакваше да стане след късането с Брюксел.

Към момента нито едно от големите обещания, свързани с излизането ѝ от ЕС, не е изпълнено. Очакваното положително въздейстие върху британската търговия не се случва. Икономисти и анализатори оценяват последиците от напускането на единния европейски пазар и митнически съюз като отрицателни, въпреки че Обединеното кралство договори споразумение за свободна търговия с ЕС и избегна налагане на мита и данъци върху вноса и износа на стоки. Отнемащият време граничен контрол и сложна нова документация, която фирмите трябва да попълнят обаче, е отказала много от тях да работят с европейски партньори.

Най-тежко пострадал е малкият бизнес

Проучване на Лондонското училище по икономика е показало, че 16 400 фирми са спрели износа си за ЕС заради новата гранична бюрокрация. Политиците се опитват да обяснят, че има и други фактори като пандемията, войната в Украйна и последвалата икономическа криза, които са допринесли за това негативно въздействие. Но други изследвания са установили, че износът на стоки от Обединеното кралство е от 6 до 30% по-нисък, отколкото би бил, ако страната не бе напуснала единния европейски пазар. В резултат на това той се представя по-слабо от други богати страни, като нараства само с 0,3% годишно в сравнение с 4,2 процента, които те имат.

Според Службата за бюджетна отговорност на британското правителство отрицателното икономическо въздействие от Брекзит може да намалее, ако Великобритания продължи да сключва търговски споразумения с други държави, каквито вече постигна с Австралия и Нова Зеландия. Към момента те обаче успяват да осигурят едва 14% от сумата, изгубена заради напускането на ЕС.

За изпълнението на друго ключово обещание – ограничаване на имиграцията, нещата изглеждат още по-сложни. По време на референдума за Брекзит през 2016 г. защитниците му твърдяха, че пристигащите в страната чужденци ще намалеят, след като тя спре да спазва европейското правило за свободно движение на хора. Тогава българите и румънците бяха сочени като най-голямата опасност, тъй като най-късно от гражданите на ЕС получиха свободен достъп до трудовия пазар на Великобритания. В момента европейците наистина са по-малко на Острова, но за сметка на това са дошли многократно повече други чужденци. Нетната имиграция в страната през 2023 г., или разликата в броя на пристигналите и тръгналите си от нея хора, е 900 хиляди души. Това е абсолютен рекорд в нейната история и четири пъти повече спрямо времето, в което се проведе референдумът за Брекзит.

Отказвайки се от свободното движение на хора в Европа, Великобритания въведе собствена точкова визова система. Обещанието бе, че тя ще гарантира идването само на търсени и висококвалифицирани специалисти, но се оказа, че трудовият пазар има нужда и от редица други чужденци. Например

британското здравеопазване NHS е сериозно засегнато от липсата на европейски медици

Марк Даян, политически анализатор в мозъчния тръст Nuffield Trust, коментира, че визовите ограничения са довели до радикално прекрояване на работната сила в английските болници. Между 2016 и 2023 г. броят на лекарите от други части на света е нараснал почти 8 пъти в сравнение с европейските. Причината е рязко увеличение на идващи от Индия, Пакистан, Египет, Нигерия и Филипините медици, на които им трябва по-дълго време да се интегрират в болничните заведения. “Пристигането на толкова голям брой нови служители, много от които са в началото на кариерата си и са свикнали с различна система на работа, изисква допълнително обучение и да бъдат запознати как се правят нещата в NHS”, обяснява Даян пред “Файненшъл таймс”. Това е една от причините, поради които увеличаването на медиците в английските болници не е довело до нарастване на производителността и хиляди хора чакат с месеци за лечение.

Парите, които Обединеното кралство внасяше в бюджета на ЕС, бяха друга спорна тема по време на референдума за Брекзит. Защитниците му посочваха, че Лондон дава по 350 млн. паунда всяка седмица на Брюксел, а получава значително по-малко под формата на земеделски субсидии и фондове за научни изследвания. Твърдяха, че ако тези пари остават в страната, тя ще процъфтява, а британското безплатно здравеопазване ще стане едно от най-добрите в света.

Към момента обаче Великобритания все още плаща на Евросъюза като част от официалното споразумение за оттегляне от него. По данни на британското финансово министерство то е превело на Брюксел 14,9 млрд. паунда между 2021 и 2023 г. и остават още 6,4 млрд. паунда, които ще дава през следващите години.

Друго твърдение - че Великобритания ще премахне ДДС върху сметките за енергия на домакинствата, когато напусне ЕС, спестявайки по 64 паунда за всяко домакинство годишно, също не се случи. Заради войната в Украйна и последвалата енергийна криза данъкът се запази, а битовите сметки за ток и газ на домакинствата скочиха многократно. Страната се сблъска

с рекордна за последните 45 години инфлация,

което доведе до рязко обедняване на населението. И макар Брекзит да не е виновен за всичко това, 58% от населението на Острова смятат, че той е бил грешка, и че в момента живеят по-лошо.

Други от От страната и света

Патриархът призова да се помолим на свети Николай

Негово Светейшество българският патриарх Даниил отслужи празнична литургия в столичния храм "Св. Николай Мирликийски - Чудотворец" в София. Той призова българите да се съберат в православните храмове

Атанас Зафиров: На този етап няма причина да излизаме от властта

Всичко, което договорихме със социалните партньори и с обществото, е факт в новия проект за бюджет, така че на този етап няма причина да преосмисляме нашето участие в управлението

Ексслужител на американската агенция за борба с наркотиците арестуван за връзки с картел

Бивш високопоставен агент на Американската агенция за борба с наркотиците (ДЕА/DEA) и негов съучастник са обвинени в заговор за пране на милиони долари и придобиване на оръжия и експлозиви от военен

10 отбора готвят рибена чорба по семейни рецепти на площада в Шабла

10 отбора участват в третото издание на Празника на рибената чорба в Шабла днес - на Никулден, на площада пред читалището. Тази година приоритет в участието имаха кулинари-именици

Обилен дъжд наводни пътища в Царево

Обилни валежи през изминалата нощ предизвикаха локални и временни наводнения по някои пътни участъци в района на Царево, съобщиха от общината. В по-ниските точки на пътната мрежа

>