Всички в ЕС с бонус за кола на ток, за да спрат китайците (Графика)

23.01.2025 08:33
Дизайнът на електромобилите става все по-атрактивен, а пробегът им с едно зареждане се е увеличил значително и средно вече е над 430 км.

Ако евродирективата за субсидии бъде приета, тя ще е задължителна за България

Европейският съюз разработва директива, според която всички държави ще дават бонуси за покупка на електромобил. Новината обяви германският канцлер Олаф Шолц във вторник по време на световния икономически форум в Давос.

“Електрическата мобилност е бъдещето, в това няма никакво съмнение. Всеки, който предполага обратното, вреди на нашата индустрия”, допълни Шолц. И уточни, че

ЕК е възприела да има общоевропейски премии за закупуване на електромобили

Председателката на комисията Урсула фон дер Лайен допълни, че за Европа следващите няколко години ще бъдат от жизненоважно значение, за да остане в надпреварата за чисти и революционни технологии.

Даването на бонуси за кола на ток в целия ЕС обаче вероятно ще е по нова схема, която да насърчава покупката от европейските производители, твърдят източници от Брюксел. Целта е да се спре инвазията на китайските електромобили, чиито цени са по-ниски заради държавната помощ.

За основа може да се вземе френският модел, който определя бонусите според емисиите в цялата производствена верига. Оценява се кои автомобили могат да се възползват от помощта, като се взема предвид производствените материали, емисиите, генерирани при производството, или произходът на батериите и на колата. Само онези, които имат определен резултат по предварително зададена скала, ще получат помощ.

На практика това изключва автомобилите, произведени извън ЕС,

но може да е засегне и европейски марки, които се правят в други държави. Но ще помогне на заводите, базирани в Европа.

Унифицираната помощ ще бъде насочена не само към физически лица, но и към фирмени автопаркове, защото те имат голям процент от пазара.

Засега плановете на Европа от 2035 г. да спрат продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене не са променени. Има обаче натиск от редица държави срокът да се отложи.

През миналата година продажбите на коли на ток в ЕС намаляха значително. Броят им е спаднал с над 3% до 3 млн. бройки, показват данни на консултантската фирма Rho Motion. Основна причина е оттеглянето на държавните стимули в някои страни. Най-голям ефект оказва краят на субсидиите в Германия, където пазарът на електрички се срина с близо 30% в сравнение с 2023 г.

Ако евродирективата за субсидии бъде приета, тя ще е задължителна за България. Това означава и у нас най-сетне да се въведат бонуси. Страната ни е сред петте държави в ЕС, които досега не са имали никакви стимули за покупката на нова кола или електромобил.

През 2020 г. бе изготвен проект за Национална стратегия за пътна безопасност. В нея се предвиждаха редица привилегии.

Посочваха се безплатно паркиране в синя и зелена зона, безплатни зарядни станции, данъчни облекчения, субсидиране, рестрикции за замърсяващи автомобили и вътрешно производство на електромобили. Мотивът за тези мерки е, че 70% от леките автомобили у нас са на над 15 години. Те обаче така и не бяха приложени.

През 2022 г. бе направен нов опит да се въведат субсидии. Помощта за покупка на нов електромобил бе определена в размер на 6135 евро. Тя трябваше да се дава в замяна на върната стара кола с двигател с вътрешно горене с категория до Евро 4. Това означава, че за рециклиране може да се предават не само автомобили на дизел, а и на бензин.

Помощта бе записана в изпратен до Европейската комисия вариант на програма “Околна среда”. Брюксел обаче не позволи европейски пари да се използват за субсидиране на покупка на автомобил. Според запознати през последните 5 години от екоминистерството предлагат във всеки бюджет да бъдат включени 100 млн. лв., които да се дават като бонуси за покупка на кола на ток. Предложението им обаче винаги и отхвърляно.

Така единствените отстъпки, които има в България за собствениците на коли на ток, са безплатното паркиране и освобождаването от данък за превозното средство. Това стана и причина находчиви българи да завътрят схема за покупка на електрически коли от Румъния. Северната ни съседка е известна с най-щедрата помощ за такива превозни средства в Европа. Ако се закупи електрическо возило при съседите, клиентът може да получи екологична субсидия до 10 хил. евро.

Страната ни е втора по ръст в продажбите

България се нареди на второ място по ръст на продажбите на нови автомобили през 2024 г. Продажбите са се увеличили с 13,8% до 42 941 леки коли, сочат данните на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Единствено Полша е пред нас с ръст от 16,1%.

За целия ЕС увеличението е символично - под 1%, купени са малко над 10,6 млн. леки автомобила. Данните потвърждават, че 2024 г. е белязана от спиране на ръста в търсенето на електромобили. В ЕС са продадени 1,44 млн. броя. При плъгин хибридите също има намаление, докато хибридите стават все по-търсени. На първо място са бензиновите.

В България ситуацията е различна, що се отнася до дизеловите коли - при тях има ръст. Друго изключение са плъгин хибридите, чиито продажби също нарастват, но бройката им е скромна - под 500.

В ЕС бензиновите коли имат 33% дял, хибридите са втори с почти 31%. Следват електрическите автомобили с 13,6% и дизелите - 11,9%. За плъгин хибридите остават 7,1% дял.

В България бензиновите модели са най-предпочитани - 77,33%, дизелите имат 16,46%, електромобилите и хибридите са с почти равен дял - съответно 2,74% и 2,37%, последни са плъгин хибридите с 1,74%.

Други от От страната и света

Пеевски и Борисов остават без охрана от НСО, ИТН опитва да върне по колите хората на президента (Обзор)

Ще се разширява цивилният състав на службата, който сега е 10% Лидерът на ДПС излезе от мистичния кабинет 222А – оставал музей на сглобката Лидерите на ГЕРБ и “ДПС - Ново начало” Бойко Борисов и

Разследват Васил Божков в Италия за 300 техни артефакта в колекцията му

Сигналът е от българската прокуратура, Рим ще иска връщането им Прокуратурата в Италия разследва Васил Божков за 300 антични ценности от колекцията му, които Рим ще иска да бъдат върнати там

Родителството споделено – гарантирано, но не по 127 дни в годината (Обзор)

Съдът ще може да го постановява дори ако при развода не е постигнато споразумение Гъвкави отпуски през цялата година за майки и бащи на ученици до 12 г

Изборите няма да са февруари – не е удобно и ще е прецедент (Обзор)

МЕЧ предлагат на Цветница, АПС молят президента за съдействие за промените в закона Изборите няма да са през февруари, стана ясно на четвъртия ден консултации на президента Румен Радев с партиите

С протестно шествие граждани на Варна поискаха машинно гласуване

С протестно шествие през центъра граждани на Варна поискаха тази вечер оставката на и.д. главен прокурор Борислав Сарафов и въвеждането на изцяло машинно гласуване

>