Експерт: Ако влаковете бяха пътнически, жертвите щяха да са стотици

16.01.2025 10:23
Два товарни влака се блъснаха челно край София СНИМКА: Георги Палейков

Ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици. Това сподели експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов за челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. Един от тях остава в тежко състояние с опасност за живота. 

„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите", каза Иванов.

Заедно с председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, експертите обясниха, че най-вероятно една от композициите е тръгнала от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване. Влаковете се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

Тук има поне няколко грешки. Заради една не може да стане катастрофа. Има минимум едно действие против правилата", категоричен е Бунев. Според него е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е потеглил от коловоз без светлинна сигнализация.

„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна", коментира пред NOVA NEWS Янев.

По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили. „Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно", добави инж. Янев.

„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура" обясни той.

Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.

Други от От страната и света

Държавата плаща първо заплатите, пенсиите и помощите. Ако има пари, и останалото

Отлагат с три години новата такса смет На извънредно заседание в понеделник правителството в оставка взе решение, с което предлага на Народното събрание да приеме удължителен бюджет

Радев: Картините на Васил Горанов преоткриват моменти и личности, изградили България

Талантът, размахът и всеотдайността на Васил Горанов в неговите картини докосват сърцата на всички българи, карат ги да преоткриват моменти, събития и личности от историята ни

Президент или конкурент? Всички гости на Радев искат да знаят като какъв ги приема (Обзор)

Влизането в институцията в днешно време е като влизане в най-голямата партийна централа, обясни му Деница Сачева от ГЕРБ, която сама отиде на "Дондуков" 2

Спешно дадоха почти половин милиард, за да има метро, влакове и по-модерни болници

Почти половин милиард лева успя да намери правителството в оставка на Росен Желязков за метро, влакове, болници, както и за ключови проекти на министерства и общини. 184,4 млн. лв

Окръжният съд в Ловеч отхвърли жалбата на шефа на 5-о РУ

Окръжният съд в Ловеч не уважи жалбата на началника на Пето Районно управление (РУ) на МВР в София Пламен Максимов срещу 72-часовата мярка за задържане под стража

>