За 6 месеца от старта лекарите от спешната помощ по въздух имаха 43 мисии

03.01.2025 07:59 Мартина Зиновиева
Медицинският хеликоптер СНИМКА: Пресцентър на въздушната помощ
Д-р Вера Иванова, мед. асистент Георги Радоев и пилотите Юлиан Богоев и Валерий Шопов СНИМКА: Пресцентър на въздушната помощ
Д-р Вера Иванова СНИМКА: Пресцентър на въздушната помощ

43 успешни мисии отчита Центърът за медицинска помощ по въздух за половин година. Официално той започна своята дейност в началото на юни 2024 г.

В Регионална база за спешна медицинска помощ по въздуха – София, работят 7 лекари и 6 медицински сестри, а в Координационната централа на центъра има 4 лекари на длъжност ръководител на смяна и 15 медицински сестри/диспечери.

Най-често мисиите на спешните медици по въздуха

са от вида hospital to hospital, когато по медицинска преценка се налага пациент да бъде преместен от една болница в друга,

която е с необходимото по-високо ниво на компетентност.

4 са реализираните първични мисии, в които пациентът е взет от мястото на инцидента и е транспортиран до лечебно заведение. В три от случаите се касае за пострадали в планината туристи.

Най-малкият транспортиран по въздуха пациент е дете на 4-годишна възраст. Най-възрастният пациент е на 92-годишна възраст.

Естеството на случаите е различно, но общото е, че пациентите се намират в тежко, в повечето случаи животозастрашаващо състояние. Сред случаите има както различни медицински състояния, така и травми вследствие на пътнотранспортни произшествия, битов травматизъм и др.

Пациенти са транспортирани от: МБАЛ - Шумен, МБАЛ Югозападна болница – Сандански, МБАЛ “Д-р Никола Василев” – Кюстендил, МОБАЛ “Д-р Стефан Черкезов” – Велико Търново, УМБАЛ “Медика” - Русе, МБАЛ - Велинград, МБАЛ - Троян, МБАЛ - Търговище, МБАЛ - Хасково, МБАЛ “Света Петка” – Видин, “Уни Хоспитал” – Панагюрище, МБАЛ-Благоевград, МОБАЛ “Иван Скендеров” – Гоце Делчев, МБАЛ “Христо Ботев” – Враца, МБАЛ “Д-р Тота Венкова” АД - Габрово, и други.

Най-честата локация при кацане е площадката на УМБАЛ “Св. Екатерина”,

но кацания са извършвани също на УМБАЛ “Света Анна” София (Окръжна болница) и УМБАЛ “Лозенец” ЕАД.

Най-много пациенти са транспортирани до УМБАЛСМ “Н. И. Пирогов”, УМБАЛ “Света Анна”, София (Окръжна болница), УМБАЛ “Света Екатерина”, УМБАЛ “Александровска болница”, УМБАЛ “Лозенец”, Военно-медицинска академия, СБАЛ по детски болести “Проф. Иван Митев” , УМБАЛ “Свети Георги” – Пловдив и др.

От Министерството на здравеопазването заявиха, че нямат статистика за състоянието на транспортираните пациенти след края на мисията. Справка от всяка болница, приела транспортирани с хеликоптер, ще уточни помощта за хората.

Д-р Вера Иванова, борден реаниматор и ръководител в Регионална база – София, на Центъра за спешна медицинска помощ по въздух:  Готови сме да излетим до 5 минути при сигнал за пострадал

- Как решихте да се включите във въздушния екип, д-р Иванова?

- За да се реализира напредък било то в личен или в професионален аспект, всеки човек трябва да излезе от зоната си на комфорт. Първоначалният ми мотив да се присъединя към това начинание бе любопитството как самата аз бих се справила с по-специфичните работни условия, които допълнително затрудняват транспорта на критичен пациент. Впоследствие обаче фокусът беше изместен. Не отне много време на всички работещи в центъра реално да осъзнаем огромното национално значение на този проект. Особено голямо е удоволствието на всеки един от нас при успешно реализирана мисия.

- Колко души сте в екип при всяка смяна?

- В момента сме един лекар анестезиолог-реаниматор, и неговата дясна ръка – реанимационната сестра. Двама пилоти от авиационния екип и от оперативния координационен център също двама колеги за контрол на полета. Има и наземен технически екип, който проверява на земята състоянието на хеликоптера.

Работим 12 часа всеки ден в светлата част на деня

Такова е изискването на Европейската асоциация – всяка новосформирана структура трябва да премине през период на натрупване на опит, за да получим разрешение за нощни полети.

- Какво е усещането да работиш толкова метри над земята?

- В сравнение с работата в болница или друго лечебно заведение, във въздуха усещаш отговорността в много по-висока степен. Медицинският екип във въздуха, както казах, е oт лекар и сестра. От нас зависи изцяло състоянието на пациента, ще понесе ли той транспортирането.

Наша е преценката за състоянието на пострадалия във всяко отношение. Взимат се много бързи решения. Стабилизирането на болния преди полета и по време на него зависи от нас. Изключително важно е, за да се предотвратят евентуални усложнения. Във въздуха разчиташ единствено на собствената си преценка и умения. А освен за безопасността на пациента в летателното средство си отговорен и за своята собствена. Важи за всеки един член на екипа.

- Какви качества се изискват от вас, за да работите при подобни условия? Може би най-вече смелост?

- По време на мисия условията са наистина различни. Има шум, вибрация. Не на последно място е и ограниченото пространство в кабината. Заради шума комуникацията ни един с друг е затруднена, както и диагностичните и терапевтичните възможности. Това развива уменията за работа в екип – между лекаря и сестрата. Ние вече се разбираме само с поглед или с жестове. Изисква се и изключително добра професионална подготовка, която спомага за бързата преценка, увереност в собствените умения за максимална ефективност при стабилизиране на пациента преди полета, което гарантира всъщност безопасността на пострадали при транспортирането. Изискват се отлични комуникационни умения с всички участници в мисията.

Спокойствието и хладнокръвието са от първостепенно значение

За мен, за да бъде успешно едно начинание, се изискват най-вече желание и сърце.

- За тези 6 месеца от първия полет на медицинския хеликоптер кои бяха най-далечните места, до които трябваше да летите заради спешен случай?

- Към момента най-отдалечените ни от базата дестинации са първата ни мисия до болницата в Шумен и до болница “Медика” в Русе.

- Кои бяха най-рисковите моменти в работата ви за тази половин година?

- Когато става дума за критичен пациент, за мен всяко действие, всяко бездействие или закъснение е риск. Нарушаване или незадълбоченото познаване на правилата за безопасност около и в летателното средство са непосредствен риск както за екипажа на борда, така и за всички наземни служби, ангажирани в момента на действие. Бяха проведени много курсове и обучения във и извън страната. Както и серия тренировъчни полети. Всички те бяха проведени по утвърдена от Министерството на здравеопазването програма. Тяхната цел бе именно да намалят тези рискове.

-Сблъсквали ли сте се с ъс затруднения като висока турбулентност, затруднена видимост? Изпитвали ли сте в някакъв момент страх?

- Не съм изпитала проблеми, свързани с метеорологичните условия. Доколкото знам, и останалите колеги също не са.

- Колко бързо успявате да се отзовете на сигнал?

- Преди всяко дежурство дежурният екип проверява наличния медицински консуматив, оборудването по списък. Хеликоптерът също се проверява за изправност от техническия състав. Провежда се сутрешен брифинг и хеликоптерът се обявява за оперативен – в абсолютна готовност да тръгне веднага. След получаване на сигнал, отново след кратък брифинг на екипа, за да се обсъди конкретния случай, ние сме практически готови да излетим до 5 минути.

За мен по-важно е, че се наблюдава сериозна тенденция – все по-бързо се случва успешно координацията между всички, включени в процеса колеги – било то изискващото лечебно заведение, колегите от наземната спешна помощ, тези, които обезопасяват периметъра... Комуникацията наистина става все по-лесна с всяка изминала мисия. С всяка нова мисия изглаждаме някои проблеми, които са се срещали при предходната. По този начин се подобряваме постоянно. Всички служби в здравната система свикнаха с нас.

- Какви проблеми имахте за преодоляване?

- Авиационната медицина е много специфичен раздел от медицината. Цялото медицинско оборудване и консумативи на хеликоптера подлежат на специфично сертифициране за летателна годност. Имаше проблеми и дадено време те да бъдат решени. Изисква се отдаденост, последователност и много търпение. Наложи се да се разработят и нови правила за работа. Те трябваше да бъдат утвърдени и според европейските изисквания. Това отне време.

- Какви са вашите лични препоръки за подобряване на системата на въздушната помощ?

- Не бих могла да дам препоръки за това как да се подобри нещо, което реално още не е изградено цялостно. Ние сме структура, която още не е изградена в крайния си вид. На първо място трябва

да се изгради мрежата от всички включени в проекта регионални бази

Постепенно да бъдат обучени още медицински специалисти. Да се информира повече обществото и структурите в здравеопазването за значението на нашата дейност. И може би бъдещите поколения да продължат започнатото от нас.

- Има ли случай, който няма как да забравите? Кой случай ви докосна емоционално?

- Първо в ума ми идва една 28-годишна родилка от отдалечените региони. От град Русе. Транспортирахме я до София. Тя е жива и здрава. Аз лично проследих развитието на нейното състояние. Този е случаят, който мен лично ме трогна най-много. Пациентите ни бяха не един, а двама – майката и детето, растящо в нея.

CV:

Други от От страната и света

Атанас Атанасов: Провокаторите бяха там, за да опорочат протеста

Бях на протеста до 22 часа. Аз не отидох до централата на ДПС. Причината е, че очаквах да се случат тези провокации. Видях провокаторите още на площада

53 пожара са потушени в страната за денонощие

За изминалото денонощие са потушени общо 53 пожара в страната, а екипите на пожарната се се отзовали на 99 сигнала за произшествия, съобщава на сайта си Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита

На 1 евро губите по 10 ст. Чейндж бюрата работят на ръба на закона за последна печалба преди 1 януари

Тази "такса" обаче не плаши хората, които не могат да си декларират левовете в банка С обменни курсове на ръба на закона чейндж бюрата опитват да реализират последни големи печалби преди влизането на

Слаби геомагнитни бури ни очакват на 7 и 8 декември

На 7 и 8 декември предстоят геомагнитни бури от най-ниските степени – Кр 5/G1. За това съобщават от Националната администрация по океаните и атмосферата на САЩ (НАОА) и Лабораторията по слънчева

Антон Златанов: Все още не могат да евакуират екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол

"В петък около 12:15 часа танкерът навлезе от южна посока в нашите териториални води. Първоначално той не отговаряше на радиокомуникацията и на повикванията от българска страна

>