Деветокласниците най-добри по биология на теста проба за PISA

13.12.2024 17:49
Тестове СНИМКА: Pixabay

Най-много са се затруднили по химия

Деветокласниците, които положиха дигиталния тест по природни науки, са се справили най-добре по биология и здравно образование. Това показват резултатите от първото мащабно изследване, проведено изцяло на електронни устройства, съобщиха от МОН. Голяма част въпросите в тестовете бяха проверени онлайн - избираемите автоматично се оцениха през платформите, а свободните въпроси от учители по съответните предмети. Препитването беше пробно преди предстоящото международно изследване PISA.

В изследването се включиха общо 48 941 ученици, като за всяка една от частите по отделните предмети (биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда) максималните точки са 18. Изследването има диагностичен характер и проверява компетентности, което означава, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост.

По биология и здравно образование е най-високата средна успеваемост (57%) в изследването. Деветокласниците са постигнали средно 10.26 точки, което съответства на оценка добър 3.90. Близо 8 % са отличните оценки по този предмет, а всеки четвърти ученик е получил оценка много добър.

Повече от половината ученици са положили успешно и теста по физика и астрономия. Средният бал е 9.11 точки, което съответства на оценка среден 3.40.

Най-много са се затруднили деветокласниците на теста по химия и опазване на околната среда, на който средният бал е 7.20 точки (среден 3.10).

Един от основните изводи от проведеното изследване е, че голяма част от учениците умеят да извличат информация от графични и таблични източници и се справят с нерутинни за обучението им задачи. Деветокласниците обаче срещат затруднения при комбинирането и съпоставянето на информация от повече от един източник. Данните показват необходимост в обучението на гимназистите да се наблегне на експерименталната работа в часовете по природни науки, на четене с разбиране и задачи със свободен отговор, в които се изисква да обясняват и изразяват мнение за процеси, явления, казуси и проблеми.

МОН припомня, че подобно изследване се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ организиране на различни изпити формати изцяло на електронни устройства. Резултатите от теста дават информация за нивото на придобитите умения от ученика. Дадена бе възможност да бъдат вписани като текуща оценка по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.

С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така се постави и фокус върху важни теми, свързани с международното изследване PISA 2025, а учениците се доближиха до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване което предстои да се проведе през пролетта на следващата година.

Други от Просветни

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

Модерните рискове - специалисти обясниха на пловдивчани как да са адекватни в дигиталния свят

Най-голямата опасност от развитието на изкуствения интелект е да спрем да разпознаваме истинското от генерираното съдържание, предупреди Ален Паунов Симеон Кърцелянски съветва хората да внимават

>