Джон Малкович: Не съм тук, за да се присмивам на България!

29.10.2024 19:50 Мария Начевска
Джон Малкович
Джон Малкович и директорът на театъра Васил Василев на пресконференцията за журналисти
Ирина Митева и Пламен Димов са част от актьорите, които участват в "Оръжията и човекът".
Екипът по време на на първата репетиция

Поставял съм и съм играл в 47 страни, никога не съм бил молен да цензурирам пиеса и няма да го направя

Имах щастието да работя с няколко актьори в кариерата ми, които са израснали в България, учили са в академията и които са невероятни. Когато играх в постановка тук преди година и половина, ме попитаха дали искам да режисирам тук - разбира се, че бях поласкан. Не мога да направя нищо друго, освен да се смея на идеята, че съм дошъл, за да поставя пиеса, с която да се присмивам на България. Това не е добра идея. Бих искал да поставя добра пиеса.

Това каза световноизвестният актьор и режисьор Джон Малкович на среща с журналисти дни преди премиерата на дългоочакваната пиеса “Оръжията и човекът”, която той поставя в Народния театър.

Представлението от известния ирландски драматург Бърнард Шоу е класическа антивоенна комедия, която разглежда темите за любовта и човешката природа с характерния за автора остър хумор и социална критика. Премиерата ще бъде на 7, 8 и 9 ноември на Голяма сцена. В спектакъла участват Ева Тепавичарова, Кремена Славчева, Ирина Митева, Христо Петков, Стоян Пепеланов, Ненчо Костов, Пламен Димов и Константин Еленков.

“Това е третата подред пиеса, за която цяла България говори. Няма по-голяма награда за директор на театър обществото да говори за пиеси, които ние поставяме”, добави директорът на Народния театър Васил Василев.

У нас пиесата е поставяна два пъти - в Драматично-кукления театър във Враца и в Драматичния театър в Русе. Самият Джон Малкович поставя текста на Шоу за втори път в кариерата си. През 1985 г. той режисира “Оръжията и човекът” в театър в Ню Йорк. “Спомням си, че беше много забавен и докосващ текст, който възнамерявам да направя и тук”, добави още Малкович.

- Още преди премиерата на постановката някои хора дори от Съюза на българските писатели се възмутиха, че пиесата на Бърнард Шоу е обидна за страната ни. Как ще коментирате, г-н Малкович?

- Преди година-две играх във Варна в пиеса, изпълнявайки ролята на известен австрийски сериен убиец, който по случайност беше журналист. Когато играх в представлението, това не означава, че вярвам, че всички журналисти са серийни убийци, не означава, че и всички австрийци са такива. Просто така се случи, че текстът беше интересен.

Не съм голям фен на Джордж Бърнард Шоу, но много харесвам тази пиеса, защото осмива идеализираната любов. Постановката е забавна, но в същото време в нея има и доста силни твърдения за безсмислицата на войната. Това ме заинтригува в текста.

Действието се развива в България просто защото Шоу е търсел държава, за която не се знае много. Намерил България, където по случайност наскоро е приключил конфликтът със Сърбия. Той не казва, че всичко в тази пиеса е 100% фактически вярно.

Поставял съм и съм играл в 47 страни, никога не съм бил молен да цензурирам пиеса и няма да го направя. Когато бях помолен да цензурирам текст, за който правих адаптация, казах просто: “Благодаря, това е много мило, но няма да го цензурирам, за да може да го представим в страната ви. Това не е моя работа”.

- Как възприемате думите на Съюза на българските писатели? Писателите най-добре трябва да знаят, че действителността е различна от художествените произведения.

- Нямам идея какво пишат. Това ли е съюзът, който изключи Георги Марков? В цял свят има движение, което цели да ограничи свободата на израз и достъп до информация.

Знаете ли кой е измислил думата дезинформация - Сталин, защото си мислел, че звучи френско.

Не познавам тези хора, не знам какво казват, но това си е тяхна работа, моята работа е да режисирам пиесата.

- Как ще коментирате нарастващите глобално националистически и псевдопатриотични движения? Интересно е, че именно тази пиеса ще бъде поставена в България в днешен ден.

- Не подкрепям идеята за анализ на широката политика, тъй като всяка една държава има различна история. За съжаление, мисля, че много граждани в различни страни не вярват в това, което властта казва. В Америка медиите оказват влияние на Конгреса, което е доста алармиращо.

Не вярвам много в цензурата - хората трябва да казват това, което мислят. Много от хората, и то на високи позиции, може да казват неща, които не са верни, като президента на САЩ, министър-председателя на Англия. Има много хора, които трябва да бъдат държани отговорни за това, което казват. Но нямам решение какъв голям проблем е това в света.

Големият писател Уилям Фокнър много добре е казал за войната: “Нито една битка не е спечелена, нито дори се е случила. Бойното поле само разкрива на човека собствената му глупост и отчаяние. Победата е една илюзия на философите и глупаците”.

Водили сме големи войни през последния век и тази не започва прекалено добре също. Но какъв е смисълът? Докъде ще стигнем, когато единственият въпрос е как ще живеем? Може би е малко цинично, но доста често се чувствам, както Бекет е казал: “Няма лек за това”.

- Ако трябва да опишете българите като манталитет, ще бъдете ли по-снизходителен от Бърнард Шоу?

- Има наистина страхотни актьори тук. Лично аз ще кажа, че действието на тази пиеса просто се развива в България. Персонажите са доста интелигентни, комични и изразителни. Тенденцията в работата ми е да не бъда снизходителен към който и да е от персонажите. Като актьор и режисьор имаш специална отговорност. Представяш вижданията за света на конкретен персонаж само веднъж в живота си за няколко вечери подред. Отговорността се крие в това да използваш цялата си чувствителност, страст и интелигентност да съживиш този персонаж. Така че не ми е в природата да бъда снизходителен към персонажите, българи или не.

- Има ли изречение или фраза в пиесата, която мислите, че събира посланието, което носи?

- Не знам дали има изречение, има по-скоро емоция за това, че всички ние сме хора. В първата сцена българско момиче спасява своя смъртен враг, който не е сърбин, а швейцарец, но се бие за Сърбия. Не бих казал, че има просто едно изречение, което да обедини всичко, а по-скоро е цялата творба.

Васил Василев, директор на Народния театър: Има едно изречение - “Ако чужденците не ни бяха научили да воюваме, ние никога нямаше да воюваме един срещу друг”.

- Какво ви направи най-голямо впечатление в работата с актьорите?

- Има невероятно количество таланти тук. Щях да бъда шокиран от това, ако не бях работил с български актьори и преди. Те са добре обучени и дават на режисьора възможността да избира от големия диапазон умения, които те имат. И са много забавни, което помага в комедията.

- Какво търсите у актьорите, когато правите кастингите?

- Винаги избирам хората, които мисля, че са подходящи за определена роля. Много е лесно за мен.

Една от разликите между българските актьори и тези в Илинойс е, че например Ненчо Костов има 15 спектакъла в момента. Гледах го във “Венецианският търговец”, играе още в “Съзвездия”, “Моби Дик”, “Калигула” - всичко това за няколко дни. Американският актьор може да направи това за цялата си кариера. Това е голямата разлика между американската система и българската. В Америка изграждат един спектакъл, който се играе 20 пъти в годината, докато в България системата е различно структурирана и позволява на актьорите да преминават през различни жанрове - а това е важно за работата.

- Как се промени гледната ви точка към текста на Шоу, който поставихте и преди 40 г., както и отношението ви към войната?

- Не са се променили толкова много. Все още виждам пиесата като комедия. Посланието е представено по доста абсурден начин. Текстът е доста абсурдистки.

Понякога съм поставял текстове на три различни езика в продължение на няколко години - винаги има неща, които чуваш за първи път и които променят текста. Мога да изгледам една и съща сцена хиляди пъти и в един момент нещо оказва влияние.

- Намираме ли разликата между реалността и фикцията спрямо реакциите на обществото?

- Не чета български медии, не познавам никого от Съюза на писателите, никой не е дошъл при мен лично. Но скромно предполагам, че няма какво да се коментира поне докато постановката не е на сцената. Често не съм наясно за това какво хората мислят за нещо, което правя.

Занимавах се с текст на аржентинския автор Ернесто Сабато, който адаптирах. Премиерата беше в Сеул през 2015 г. Романът се казва “Герои и гробници”.

Частта, която адаптирах за сцена, е монолог, написан от лунатик, патологичен лъжец, достоен за презрение на много нива, но и е забавен. Той има доста теории за съществуването на Бог. Аз избрах 3 от тях: Бог не съществува; Бог съществува и е копеле, Бог съществува, но заспива от време на време и неговите кошмари са нашето същестуване.

Получихме добро предложение да гостуваме в много религиозна страна, но изискваха определени промени в текста. Попитах дали имат нещо общо с тези теории, а те точно тях визираха. Съответно просто не можех да гостувам там, защото не е моя работа да цензурирам Ернесто Сабато. Това, общо взето, е мнението ми - тази пиеса е много забавна и съм изненадан от културния гняв, който тя предизвика.

(Използвани са въпроси и на други медии.)

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>