Проф. Галин Цоков: Повече от една трета от частните училища в България са иновативни

28.10.2024 12:34
Галин Цоков Снимка; МОН

Повече от една трета от частните училища в България са иновативни. Това са общо 39 образователни институции, които показват развитие на иновативната култура, която не е самоцел, а средство за подобряване на обучението и на работата с децата. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков откри четвъртата поредна годишна среща на Българската асоциация на частните училища, съобщават от Министерството на образованието и науката (МОН).

През тази учебна година 229 са действащите частни образователни институции, от които 104 училища и 125 детски градини. ''Тези структури имат свобода и възможност да реализират иновации. Това е и една от основните причини да бъдат част от промяната в образователната система, която се случва постепенно, и с много сериозни натрупвания'', заяви министърът.

Проф. Цоков отбеляза, че образованието като сектор се развива, когато има и вътрешна конкуренция. Съвременните образователни системи са преди всичко бъдеще, свързани с навлизането на изкуствения интелект, на технологии, на предизвикателства относно личностното развитие и технологичната подготвеност на учениците.

''Частното образование е алтернатива, която предоставя специфична училищна култура. Реализираните иновации дават и още възможности за креативност в учебния процес'', добави той.

Гости на министерството през това лято са били две частни детски градини, които са изнесли открит урок, демонстрирайки иновативен подход на преподаване. Министър Цоков благодари на тях и на всички учители, които работят по програми, ориентирани към повече свобода и изграждане на качества като адаптивност, самостоятелност, гъвкавост и ценности, близки до семейните.

Министърът благодари и на всички институции, преподаватели и експерти за работата им през изминалата учебна година, през която са постигнати по-добри резултати в обучението на учениците. ''Нашата система показа, че има неизползвани ресурси и възможности, които могат да се внедряват, стига да има спокойствие, целенасоченост и единство'', допълни проф. Цоков.

Според председателя на Българската асоциация на частните училища (БАЧУ) в България Мария Каменова доброто партньорство е изключително ценно за развитието на цялостната образователна система. ''Иновативните училища обновяват традиционните методи на обучение и провокират учениците да са активни участници в занятията. Развиват ключови компетентности, критично мислене, повишават мотивацията за учене, което всъщност развива и системата'', отбеляза тя.

Министър Цоков подари на председателя на БАЧУ реплика от Рогозенското съкровище, изработена от ученици на ПГ ''Велизар Пеев'' в Своге.

Заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева участва активно в модерираната дискусия след откриването на форума. На събитието присъстваха още ректори на частни университети, началници на регионалните управления на образованието в страната, представители на Столична община и на Асоциацията на индустриалния капитал в България, частни образователни институции, експерти и ученици.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>