Решено от тази година: без диктовка, а с текст за редактиране на изпита в 4-и клас (Обзор)

29.09.2024 22:15 Ярослава Прохазкова
На изпита в края на 4-и клас вече няма да има диктовка. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Диктовката в края на 4-и клас вече ще бъде заменена от задача за редактиране на грешки в текст.

Текст за редактиране ще замени диктовката на изпита в края на 4-и клас. Това стана ясно след окончателното публикуване на модела за Национално външно оценяване (НВО) за учебната 2024/2025 г. на сайта на Министерството на образованието и науката.

Отпадането на диктовката е основната промяна в теста за тази година, повечето от останалите задачи се запазват като модел. Тестът съдържа 13 езикови, 11 литературни и 1 речева задача с творчески характер. С езиковите задачи се проверява владеенето на книжовните норми, които са базови за езиковата култура, а с литературните - уменията за четене с разбиране.

В публикувания модел на изпита е даден примерен текст за редактиране:

Първите луни лачи блеснъха в тъмната есена нош. Зъплака небето. Светнаха малките даждовни капки. Напоиха жаднъта почва. Притихнаха вмрака дарветата.

Старият дъп стоеше горт и красиф. Сенките на клоните му рисуваха странни форми по мокрия път и покривите на къштите. Ледени ветрове тичаха по спяштите улици.

Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки. Това е задача, която традиционно се използва в обучението в началния етап. По този начин ще се разнообразят типовете задачи за проверка на базовата грамотност в областта на правописа, но без да се налага специално техническо осигуряване или четец в извънредна ситуация, обясниха от министерството.

“Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху

измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания”,

обясни преди време министър проф. Галин Цоков. Целта на МОН е да увеличава броя на задачите, които проверяват практически умения, необходими за живота, както и на такива, които изискват осъществяване на междупредметни връзки.

В езиковите задачи ще се проверяват още разпознаване на представка, образуване на нови думи с изучените морфеми,

разпознаване на части на речта

(съществителни, прилагателни имена, глаголи, лични местоимения или числителни имена) и определяне на граматическите им признаци. Четвъртокласниците трябва да умеят да правят разлика между пряко и преносно значение на думата.

В литературните задачи учениците ще трябва да откриват значението на непознати думи в контекста на произведението, да извличат конкретна информация от текст, да докажат смисъла на прочетеното и да съчиняват текст по словесна или визуална опора. Те трябва да умеят и да коментират факти и идеи от чужд текст.

Речевата задача проверява уместна ли е употребата на езикови средства според комуникативната ситуация, осмисляне на зададената тема на текста за съчинение и придържане към нея при писане, както и изразяване на собствено мнение и аргументиране с оглед на ситуацията на общуване.

Максималният брой точки от изпита е 100 точки, припомниха от МОН.

Знания за числата и за принципа на образуване на редицата на естествените числа,

умения за събиране, изваждане, умножение и деление,

за намиране на неизвестно пък са сред компетентностите, които ще проверява външното оценяване по математика за 4-и клас тази година. Децата трябва да покажат също умения за логическо и пространствено мислене и за разчитане на информация, представена в различен вид - таблица, графика, инфограма.

От министерството обясниха, че задачите с избираем отговор ще са 16, с кратък свободен отговор 4, също 4 с разширен свободен отговор. Една ще е задачата с разширен свободен отговор, съдържаща три подусловия. Максималният брой точки и от теста по математика е 100.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>