Проучване: България е сред страните с най-голямо увеличение на средствата за образование

10.09.2024 17:24
България е сред страните с най-голямо увеличение на средствата за образование СНИМКА: Pixabay

България е една от държавите с най-голямо увеличение на средствата за образование, както и на заплатите на учителите през последните години. Между 2015 и 2021 г. делът от брутния вътрешен продукт, който България отделя за образование, се е увеличил от 3% на 3,5%. Това показват данните от глобалното проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие „Поглед върху образованието 2024", които бяха представени днес, съобщават от министрството на образованието и науката.
Показателно е, че стартовите заплати на българските учители вече са по-високи от тези в Полша, Словакия и Латвия, а близо до нас е Чехия, отбеляза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Според проучването обаче остава голям делът на преподавателите на възраст над 50 години (48%), което е едно от предизвикателствата както пред нашата образователна система, така и пред другите държави от ОИСР. В същото време обаче България е и една от страните, в които има най-голямо увеличение на дела на младите учители под 30-годишна възраст. Повишението на заплащането е само един от факторите за това, посочи министър Цоков. По думите му през последните години се води и целенасочена политика за стимулиране на студентите да избират педагогически специалности, включително с освобождаването им от семестриални такси. Сред приоритетите на МОН е и увеличаване на интереса към природните науки, за които има най-голям недостиг на преподавателски кадри. „Само след година, максимум две, във всички над 2200 училища ще има STEM кабинети. Така в бъдеще ще имаме мотивирани млади хора, които ще искат да се занимават с природни науки", посочи проф. Цоков.
Друга положителна тенденция в проучването е увеличаването на хората в България, които завършват средно образование. Делът на хората във възрастова група 25-34 години, които нямат завършено гимназиално образование, е намалял с 3% в периода между 2016 г. и 2023 г. През 2023 г. той е 14% - колкото е и средният за ОИСР.
Това е от важно значение за последващата реализация на пазара на труда. Според изследването хората с по-ниско от средно образование по-трудно намират реализация на пазара на труда във всички срани. В България тази зависимост е още по-силно изразена. По-малко от половината (47%) от хората на възраст 25-34 години без завършено средно образование са заети на пазара на труда. Средно в ОИСР техният дял е средно 61%. България е и една от страните с най-нисък дял на възрастните, които преминават допълнителни курсове и квалификации след като вече са завършили.
Проучването отчита и силното влияние на семейната среда за образованието на децата. 80% от хората на възраст 25-64 години в България, които имат поне един родител с висше образование, също са придобили висше образование. В страните от ОИСР този дял е средно 72%. В същото време само 5% от 25-64-годишните с родители без средно образование са придобили висше образование (при средно за ОИСР 19%).

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>