Проучване: Половината ученици, но не и техните родители оценяват знанията от училище като полезни

25.06.2024 08:27
Според децата фокусът в програмите е основно върху българския език и познанията по математика за сметка на професионалните умения СНИМКА: Архив

Учениците са по-удовлетворени от качеството на образование, което получават в училище, отколкото техните родители. Според децата фокусът в програмите е основно върху българския език и познанията по математика за сметка на професионалните умения, предприемачеството и социално-емоционалната интелигентност. В допълнение - родителите смятат, че в училище не са достатъчно застъпени здравното и сексуално образование, както и критичното мислене.

Това показва проучване на Националната мрежа за децата, направено за Националния инспекторат по образованието. Изследването беше представено по време на конференция "Качеството на образованието в бързо променяща се среда - споделени решения", организирана от инспектората, Националната мрежа за децата и катедра "Публична информация" на Софийския университет.

Проучването не е национално представително. Докладът се базира на кабинетно проучване, 5 групови дискусии с ученици и родители от столицата, областен град и малък град, количествено проучване с 270 ученици от 4-ти до 12-и клас и родители. Изследването е направено през 2023 г., пише "Дневник".

Целта на проучването е да установи разбирането за компонентите на качественото образование според ученици и родители, да установи факторите, които влияят върху качеството на образованието, и да направи оценка според мнението на деца и родители.

Мария Брестничка, експерт в Националната мрежа за децата, обясни, че различни компоненти изграждат качественото образование, но някои от тях са ключови:

- ефективност на училището и учебния процес

- ангажираност към учебния процес

- намаляване на образователните неравенства

- предотвратяване на отпадането от училище

- прогнозиране на умения и оценка на притежаваните умения и тяхната приложимост

- социално-емоционално образование и обучение.

На въпрос какво е качественото образование над 80% от учениците посочват на първо място усвояването на знания и умения, необходими за пълноценното участие на човек в обществото. Този отговор посочват и близо 90% от родителите. На второ място родителите поставят ангажираността на децата с учебния процес, докато за учениците това е доброто преподаване на учебния материал от учителя.

Изследването сочи, че родителите не свързват качеството на образованието с високи оценки от Националните външни оценявания - 2.90%. Децата обаче са на друго мнение - близо 15% от учениците избират този отговор.

Децата и родителите извеждат като ключов подход за постигане на качество насърчаването на индивидуалните интереси на учениците, както и подкрепата на личностното им развитие. Водещо значение има и включването на децата във вземането на решения в училищния живот. Брестничка допълни, че в много от училищата вземането на решения от учениците се свежда до провеждането на анкети, а резултатите от тях са неизвестни.

Децата са по-удовлетворени от качеството на образованието, отколкото родителите им

Половината от учениците (55%) казват, че са напълно или по-скоро удовлетворени от образованието, което получават. Близо 20% казват, че са никак или по-скоро неудовлетворени от училището. По-малък дял от родителите, взели участие в проучването, смятат, че тяхното дете е удовлетворено от училището като цяло (38.3%), докато близо 30% са на мнение, че детето им изобщо не е удовлетворено от обучението си.

Според Брестничка обяснение за разликите при двете изследвани групи може да се търси в очакванията, които децата и родителите имат. Допълва, че родителите имат по-голям житейски опит и вероятно по-голяма база за сравнение, докато учениците се опират единствено на опита си от училище.

Изследването сочи, че 47% от анкетираните деца определят знанията и уменията, които получават в училище, като много или по-скоро полезни. Като такива обаче ги оценяват под 30% от родителите.
Учениците казват, че като знания и умения в най-голяма степен в училище са застъпени българският книжовен език и математическата грамотност. Най-слабо засегнати са социално-емоционалната интелигентност, професионалните умения и предприемачеството, докато родителите добавят към тях здравното и сексуално образование, както и критичното мислене.

Наказанията в училище - от викове до замеряне с гъби

Проучването изследва и мненията на родители и деца за това какви са основните причини учениците да се държат по начин, който училището не одобрява. На първо място родителите посочват неудовлетворените потребности на децата за общуване и внимание (66.3%). След това те поставят влиянието от връстници (40%) и мързела на учениците да изпълняват задълженията си - 37.7%.

Учениците обаче посочват на първо място именно мързела - малко над 58%. Те също отбелязват лошия пример от други деца - 40.6%. Според една четвърт от родителите зад неприемливото поведение се крие проблем, през който децата преминават, но се страхуват да споделят.

Според децата, взели участие в проучването, най-честите последствия при подобно поведение са викове от страна на учителите, последвани от игнориране и наричане с неприятни думи. Други наказания, които учениците изброяват, са забрана за излизане до тоалетната, замеряне с гъби, маркери или учебници, гонене от час.

Натовареността и стресът в училище са много високи

Близо 15% от участниците в изследването казват, че не се чувстват добре в училище. Средна оценка за това как се чувстват дават близо 40%. Такъв е и делът на децата, които са дали добра и много добра оценка.

Децата и родителите са единодушни за степента на натовареност в училище. За близо 60% от децата натовареността е висока или много висока. При родителите процентът стига до 70.4%. Малко над половината от родителите и учениците определят нивото на стрес в училище като високо или много високо.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>