Банките изучават клиентите вече с изкуствен интелект

10.06.2024 21:00 Румяна Денчева
Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на “Борика”.

Софтуери предлагат продукти, закриват и откриват сметки

Изкуствен интелект вече помага в опознаването на клиентите, одобрява кандидати за кредит, предлага оферти за продажби на продукти и услуги. Това стана ясно на форум за иновациите в банковата сфера в края на миналата седмица в София, организиран от Финансов форум "Иновации".

Оказва се, че във все повече банкови операции служители са заменени от чатботове. Има и алгоритми, които предлагат на клиентите ценни книжа в банките и цялата финансова сфера.

С помощта на изкуствения интелект клоновете на повечето банки са намалели, но операциите и трансакциите са се удвоили. Експертите са категорични, че използваните софтуери не допускат грешки и са в пъти по-бързи от хората. Поради това тяхното приложение е все по-масово при препоръка за продукт или услуга, закриване и откриване на сметки, подновяване или заявка за банкова карта.

Това позволява служители да се освободят от рутинни дейност и да се фокусират върху консултиране на клиентите.

Навлизането на новите технологии обаче носи и рискове - като сигурност, етични въпроси относно събирането и защитата на лични данни и кой носи отговорност за решенията. Има риск от финансови злоупотреби, изтичане на данни и предизвикване на кризи, които са социални, икономически и политически, бе един от изводите на форума.

Поради това е нужна регулация, за да е ясно чия е отговорността при решение, в което е участвал изкуствен интелект. А също така потребителите предварително да дават съгласие данните да се обработват от изкуствен интелект.

Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на “Борика”: След 4 месеца ще има незабавни плащания към всички в ЕС

 

- От 9 юли евровата платежна система на „Борика" ще има достъп до всички платежни институции в Европа, а от октомври ще бъдат пуснати и незабавните плащания към всички европейски банки. Нали това съобщиха от БНБ само преди дни, г-н Вичев?
- Ние имаме платежна система в евро и в момента. Тя ще бъде обновена, така че да работи в пълен 24 часов режим седем дни от седмицата и да бъде достъпна за клиентите на българските банки към всички контрагенти в Европа. Това означава, че нашите потребители получават възможност за незабавни плащания към всички европейски банки. Независимо от конкретната дата на присъединяването ни към еврозоната, нашите банките могат да се присъединят още в момента.
- У нас са факт незабавните плащания в левове, а вече ги има и през телефон. Радват ли се на интерес?
- Да, така е. Незабавните плащания вече са достъпни за всички потребители в България, а за над 80% от тях услугите бяха надградени с нова възможност за плащане по мобилен телефон, която вече предлагат по-големите банки. За услугата са регистрирани над 700 хиляди души и нови десетки хиляди се присъединяват всеки месец. Всеки може да получи такова плащане дори и този, който нарежда превода да не знае IBAN-а на получателя. При това се ползва наша, българска платформа, не се налага ползване на чужда.
- Банките май наистина са вече в телефона ни. Предлагате и плащане на зони при паркиране. Какво още предстои? 
- Blink системата за незабавни плащания в лева е с много добавени услуги. Вече в над 20 града на страната може да се плаща паркиране на синя и зелена зона чрез мобилно приложение. По-бързо е, а и по-евтино и за хората, и за общините. Не се плаща SMS, услугата е с високо качество. Предстоят и плащания на гаражи и транспортни услуги. У нас вече почти всяко 5-о плащане е незабавно.
- Електронните ваучери могат ли вече да се използват при пазаруване, плащане на битови сметки?
- Те навлязоха с помощта на Националната Картова и Платежна Схема от началото на годината. Има вече 7 оператора, които предоставят такива ваучери. В момента има постепенно навлизане и „свикване" на потребителите с електронната услуга. Имаме добро взаимодействие с работодатели и търговци, така че в момента върви усилена подготовка на всички. Като част от подготовката за въвеждане на еврото и тези ваучери ще бъдат прехвърлени в евро, когато дойде моментът. Срокът който законодателят е дал е от 1 юли т.г. да се издават само електронни ваучери.
- Как са защитени дигиталните портфейли, каквито вече имат много хора? Какви са опасностите и как да се пазим?

- Разширяването на тези услуги неизбежно води до разширяване на рисковете. Незабавното плащане и високата скорост изкушават и престъпниците. Това, което и в момента правят банките е да внимават с лимитите на тези плащания. И да не пропускат да наложат всички секюрити и допълнителни изисквания за идентификация на клиента, независимо как - с биометрия, с кодове, както и да насочат вниманието на клиента към това кой е контрагента му, как става плащането. Има редица методи за измама, при които се подвежда клиентът да потвърди нещо, което той не е нареждал, затова е нужно внимание и от самите клиенти. Банките полагат много усилия за това. Предлагаме една от най-добрите платформи - IBM Safer Payments - за предотвратяване на измами. Ние опитваме да създадем допълнителна инфраструктура, така че банките по бързо да обменят информация помежду си. Този риск е с висок приоритет и непрекъснато се работи по него. Прилагат се всички съществуващи методи за защита.
- Изкуственият интелект ще замени ли напълно хората, особено при разплитането на финансови измами и пране на пари, тъй като просто е по-бърз, а при подобни казуси скоростта, с която се блокира движение по сметки е решаваща?
- Във финансовата сфера това е една от най-модерните и най-обсъждани технологии в момента. Палитрата в която може да бъде приложен е много широка. Навлизането му започна, ако се върнем назад във времето, от различните модели за подобряване управлението на кредитния риск - за да се одобри бързо кредит и да се управлява след това трябва динамичност и познаване на конкретния клиент. Тези методи се подобряват много.
- Къде навлиза в момента и къде предстои?
- При продажби се ползва много, когато бързо трябва да се намери най-добрата оферта за съответния клиент и да му се предложи бързо. Най-широката сфера на приложение е свързана с борбата с измамите. Голямо внимание се обръща например да се направят модели, които следят нормалното поведение на един клиент. И на всяко нещо по-различно и странно в него, да се обръща внимание веднага. Човекът веднага да бъде предупреден и да му се зададат въпроси. Ние вече осигуряваме такава услуга за банките. При определени условия на определено плащане се повдига критичността му и се задават въпроси на клиента, за да потвърди лично нареждането. В момента много модерен е генеративния изкуствен интелект, което се прилага по отношение на конкретните връзки с клиента. Много от банките вече са допълнили електронните си канали с чатботове и електронни асистенти. Тази употреба е възможно да се намали човешкия труд и да повиши качеството, за да се предоставя бързо пълноценна информация. При по-сложни дейности като цени, оферти, тарифи се ползва усилено, т.е. там, където рискът от грешки е най-голям. Хората са по-склонни да грешат, докато машината не греши. Тя обаче трябва да се настрои към езика ни и към хората, което понякога е проблем. Практически във всички области на контакт се стремят да включат изкуствения интелект. Има го и във вътрешната работа на банките като офис асистент.
- Има ли го вече поколението, което няма да познава хартиените пари, и ще работи с дигитални? Това ли е бъдещето и близко ли е то?
- За нас не изглежда съвсем близко. Нашата компания естествено участва в европейските асоциации и когато разговаряме с колеги от скандинавските страни, те споделят, че за децата им е любопитно като видят банкнота, тъй като не ги познават. Има вече скандинавски страни, в които практически не се ползват банкноти. Много нетипично е да направи човек такова плащане. Това ни е малко далечно като време , но все пак става само на 2000 километра. И не е толкова далеч моментът, в който ще дойде и тук. При нас идването има отношение и към сивата икономика, така че няма да е лесно да се случи. Но ще се случи.

Други от От страната и света

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

24-годишната Мария е починала внезапно в Благоевград от белодробна емболия

Внезапно починалото 24-годишно момиче в Благоевград снощи никога не е пушило и употребявало алкохол, каза пред "24 часа" лелята Зорница Трушева. Жената е категорична

Депутатите почиват месец, звънецът ще бие 14 дни след Нова година (Обзор)

Проф. Андрей Чорбанов напусна ИТН Почти месец ваканция ще имат депутатите, след като приеха набързо удължителния бюджет преди три дни и така избегнаха риска от извънредни заседания по Коледа

>