Галин Цоков: Полагат се основите за създаване на първия Национален център за позитивно образование

05.06.2024 12:45
Инициатор на обединението е СУ „Гео Милев" във Варна Снимка: министерство на образованието и науката
Инициатор на обединението е СУ „Гео Милев" във Варна Снимка: министерство на образованието и науката

Във Варна предстои да се създаде първият Национален център за позитивно образование. Основите за неговото обособяване бяха положени днес на среща между училища и детски градини в региона, на която присъства и министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Това съобщиха от пресцентъра на министерството на образованието и науката.

Инициатор на обединението е СУ „Гео Милев" във Варна. От 2022 година, под ръководството на проф. Румен Стаматов, екипът на училището последователно работи за прилагане на принципите на позитивната психология в училищното образование. По адаптираната и предоставената от него „Програма за промотиране на благополучието в училище" се провеждат тренинги с учители и с ученици. Резултатите, постигнати при реализиране на практиките и дейностите, дават основание на училището да потърси разширяване и приобщаване на още образователни институции към това, което правят и така се стига до идеята за създаване на Националния център.

„Това е най-структурираната такава програма в България и е логично тук да се положат основите за първия подобен Център като се надявам, че в следващите месеци и години ще ги умножим в цялата страна", каза проф. Цоков. Той обясни, че позитивното образование е тенденция към която се обръщат все повече държави от целия свят. „Дори най-успешните образователни системи, където учениците оглавяват международните класации, все повече гледат към позитивното образование. Защото то се интересува не само към резултатите на учениците, а към щастието и благополучието им", обясни министърът.

Проф. Галин Цоков представи и данни от световни проучвания, които показват че всяко второ дете се чувства неблагополучно, независимо от успехите, които постига. „Това е сигнал за всички образователни системи по света, че не трябва да се гледат само резултатите", подчерта министърът и обясни, че това не означава липса на проследяване на постиженията, а фокусиране на вниманието към силните страни на децата и индивидуален подход на работа с тях. Проф. Цоков акцентира и че това е един от най-успешните подходи за намаляване на агресията в училищната среда.

В днешната среща участваха началникът на РУО-Варна Ирена Радева, родители на деца и учители от СУ „Гео Милев". Те споделиха, че след разгръщане на позитивното обучение, децата са започнали да не искат да си тръгват от час и времето в училище се е оказало недостатъчно за всички инициативи, към които имат интерес. Особен фокус се поставя и на отношенията между тях, уважение на личността на съучениците и екипен подход на работа.

СУ „Гео Милев" гр. Варна е училище с над 40-годишна история. В него се обучават 1260 ученици от I до XII клас, разпределени в 47 паралелки. Училището е с богати традиции в изучаването на чужди езици и усвояването на компютърни технологии. Член е Асоциираните към ЮНЕСКО училища, носител на Европейски знак за качество на образованието. Училището е иновативно училище с осъществяване на позитивен подход в личностното развитие на учениците и прилагане на театрални и арт-техники в изучаването на чужди езици.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>