Учениците у нас по-щастливи от средното в 21 страни, но заради бедност по-малко искат висше и кариера

26.04.2024 22:00 Ярослава Прохазкова
Социалните и емоционалните умения ни помагат да бъдем хора. Взаимната подкрепа ни помага да ограничим агресора. Това е в основата на устойчивостта на украинците. С тези думи в специално видео се обърна към участниците във форума съпругата на президента на Украйна Олена Зеленска. Представи я Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР. СНИМКИ: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Илияна Йотова
Димитър Цоцорков

43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си. Бедността обаче най-много влияе върху социално-емоционалните им умения. Намалява амбицията им за висше и успешна кариера.

Това показва единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици. Изследването обхваща 21 държави от четири континента, а фондация “Лъчезар Цоцорков” обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено за 3 г. сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна.

България се движи с тренда на другите държави,

но има области, на които трябва да се обърне внимание, каза Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация “Лъчезар Цоцорков”, която представи резултатите на българчетата.

В България 65% от учениците са закъснявали за училище поне веднъж за двете седмици преди оценяването. Това е много над средното ниво за другите държави - 48%. 45% от българчетата пропускат учебно занимание в сравнение с 29% при другите.

Средно за България процентът на учениците, които изразяват тревожност, свързана с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави. Причината обаче е по-ниската ангажираност.

Едва 71% планират да завършат висше при средно 84%. Като мениджъри се виждат 45% при средно 57%.

40% от учениците у нас признават, че са пушили или пили

алкохол поне веднъж в живота си, което е над средната стойност за всички места (17%). 47% пък не закусват през повечето дни, като средната стойност е 37%. Сред обнадеждаващите данни обаче е, че 34% твърдят, че всеки ден имат поне 20 минути физическа активност, което е над средното - 27%.

“Резултатите от проучването са доста тревожещи. Оказва се, че 15-годишните са по-малко любопитни, по-малко творчески настроени от 10-годишните. А смисълът на училището е да добавя умения. Оказва се, че децата губят от уменията”, коментира Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР.

“Социално-емоционалното обучение е много важно за децата особено когато са подложени на жестоко противопоставяне - бедност, социална маргинализация, насилие”, каза вицепрезидентът Илияна Йотова.

“Има политики, практики, които се надявам да се прилагат в класните стаи с учениците. Ще осигурим важни аргументи, с които да се ползват правителствата, академичната общност, за да имаме стратегия за устойчиво развитие. Промените са необходими, за да може да създадем едни по-добри общества, а също така и образователната система да бъде по-добра”, каза Димитър Цоцорков, член на УС на фондация “Лъчезар Цоцорков”.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>