Галин Цоков се срещна с част от новите училищни директори

01.04.2024 16:36
Министърът на образованието Галин Цоков

Как да се променят училищата, какви са пътищата за решаването на различни проблеми, как учителите да бъдат подкрепяни и мотивирани, как да се подходи индивидуално към децата и възможностите за ефективно включване на родителите в образователния процес. Това бяха част от обсъжданите теми на среща на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с кандидатите, получили 90 или повече точки на проведените конкурси за училищни директори.

Новите конкурсни процедури, които включват повече практически казуси и въпроси, са били предизвикателство, но и се оценяват като положителна стъпка за промяна в образованието, бе общото мнение на директорите. Те споделиха, че са били изненадани от новия изпитен формат и смятат, че на база професионален опит и добро познаване на уредбата всеки кандидат може да се справи с тях.

„Насочихме различните фази на изпита към това да се оцени лидерството на кандидатите и много важно – умението им да взаимодействат с хора. Защото очакваме промяната в образованието да започне от директорите в системата – те са тези лидери, които трябва да имат визията за утрешния ден", каза министър Цоков. Той поздрави за постигнатите резултати спечелилите конкурса и подчерта, че разчита на техните идеи за провеждането на следващите конкурси. „Както искаме учениците да прочетат една задача и да мислят за решението ѝ, така трябва да изпитваме и директорите – по-компетентностно ориентирано, да имаме не само добри администратори, а хора с умения да се справят при различни условия", каза министър Цоков.

Директорите споделиха каква е спецификата на техните училища, какви предизвикателства имат – с прием, работа с родители, привличане и приобщаване на деца от семейства без образование или пък с голям ангажимент към развитието на децата, училища, в които постоянно надграждат с иновации и квалификация на преподавателския състав. Партньорствата с местната власт бе друг акцент в разговора. Всички бяха на мнение, че за развитието на всяка образователна институция е изключително важна ролята на директора, но и на неговия екип, подкрепата за учителите - за тяхното постоянно професионално развитие. Те поздравиха екипа в МОН за непрекъснатото създаване на нови национални програми и нови модули в тях, които им позволяват да модернизират образователната среда и да ангажират учениците в разнообразни дейности, което стимулира техните интереси и желание да посещават училища и да постигат по-добри резултати.

Предстои и организиране на среща с всички новоизбрани директори, стана ясно по време на срещата. „В никакъв случай не искаме да разделяме едни кандидати от други, защото знаем, че всяка оценка има и субективен елемент. Затова и предстои да организираме дискусия с всички 200 новоназначени директори и заедно да обсъждаме промените, които ни очакват и мерките, които МОН трябва да предприеме", обясни проф. Цоков. По думите му на подобна среща ще бъдат поканени и социалните партньори, защото „всички ние сме част от този процес на промяна и всички носим отговорността тя да бъде положителна и адекватна на времето, в което живеем".

В срещата участваха директори на професионални и езикови гимназии, както и на обединено училище. В разговора се включиха и зам.-министър Емилия Лазарова и Георги Маринов, директор на дирекция „Организация и контрол" в МОН, както и Величка Таседжикова, секретар на УС на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>