Най-старият дърворезбар в България: Като разбра, че мога, моят баща ми целуна ръка

25.03.2024 20:08 Ваньо Стоилов
Иван Бубев и неговото Слънце. Снимка: Ваньо Стоилов
Старият резбар още пази гегата, с която навремето с баща си се явили на изложбата на самодейното изкуство в Казанлък. Снимка: Ваньо Стоилов
Иван Бубев е неговият "букет" от дървени цветя, които още не са завършени. Снимка: Ваньо Стоилов
Бащата Лалю Бубев също бил резбар, но самоук. Снимка: Личен архив
Майка му Йордана били известна в Павел баня като "вдовицата с бялата кърпа". Снимка: Личен архив
Двата изсъхнали бряста, които Иван Бубев "изрисувал" за 125-годишнината на Павел баня. Снимка: Ваньо Стоилов
Едно от паната на резбаря. Снимка: Ваньо Стоилов
В дома си Иван Бубев съхранява ревниво дървените фигурки, най-често на животни, които баща му обичал да твори. Те ще бъдат част от бъдещия етнографски музей. Снимка: Ваньо Стоилов

Иван Бубев от Павел баня се определя като въртоглав

Работи еднакво добре с дърво, желязо и камък

Обича да дарява, на 90 години мечтае да превърне дома си в етнографски музей

"Доста неща съм направил, но и отчитам пред себе си, че не можах да се възползвам изцяло от това, което ми е дадено, а животът е само веднъж". Тази е личната равносметка пред "24 часа" на най-възрастният дърворезбар у нас, член на Съюза на българските художници - Иван Бубев от Павел баня, който на 18 март т.г. навърши 90 години. За юбилея си той не стана почетен гражданин на курортното градче. И не защото местната управа не го предлага - напротив, едва ли има друг в курорта, който да заслужава повече тази чест, и три пъти хората подписка правили за него, но той се е запънал - не иска и не иска.

"Аз съм си такъв - особен характер, въртоглав. За мен професорът ми по дърворезба от Художествената академия Асен Василев казваше, че съм голям чешит. Имам си и обяснение за това. Баща ми Лалю е бил кавалерист и е изкарал цялото време от Балканската до края на Първата световна война на фронта. Брат му нямал този късмет, загинал още като новобранец. Като баща ми се върнал и се оженили с майка ми Йордана, първо им се родило едно момче, но то умряло още като бебе. След това идва сестра ми и те решили - дотук с децата.

Но след 12 години става грешка и майка ми забременява с мен - по това време тя била на 38 години, баща ми - на 42, хора на възраст според тогавашните разбирания. Баща ми бил овчар, по цял ден ходел с овцете по полето. Майка ми вършела цялата земеделска работа на нивите и изведнъж - трудна! Ами сега кой ще оре, кой ще сее, кой ще работи - що ви трябваше това на тези години, подхванали ги дядо и баба. И няколко години преди да почине, баща ми ми призна: "Майка ти, като забременя, ние искахме да се махне туй нещо. И правихме всякакви опити - като идем на нивата, тя лягаше върху стърчишката на каруцата и се притискаше и въртеше около нея, белким се откачиш по някакъв начин". Но не съм се откачил, родил съм се. Но с това си обяснявам, че съм някак особен", разказва старият резбар.

Но след това раснал като обичано дете. Оцелял, дори когато го нападнала крава заради червената му антерийка, бил 2-3 годишен. С рога си животното му разпрало устата до бузата. Добре, че кравата не промушила окото му... Тогава докторът се видял в чудо - шил раната, с копчета я закопчавал. Ала баща му не заклал виновницата - била му нужна на нивата, с крави оряли тогава земята. Но е пребил от бой. И после, след години, когато кравата остаряла и я продали на един касапин, той разправял, че едното й ребро било счупено от оня бой.

Отрано станало ясно, че изтърсакът Иван расте сръчно момче. Бил се метнал на баща си, който пасял овцете, но и бил самоук резбар. Имал вкъщи малка работилница и от дърво обичал да дяла разни неща, най-вече фигури на животни. От тях и до днес са останали много и Иван вярва, че ще има на този свят време да ги подреди в един домашен етнографски музей. Заедно със стомните, съдовете, становете, чекръците и другите някогашни предмети от бита, с които е пълна къщата му. И с работите на двама дърворезбари - животните на бащата и паната на сина. На първо време трябва да направи лавици и полици за тях. А и самата къща си е музей - строена е през 1912 година. В часа, когато майсторите слагали дограмите, без време започнала да бие църковната камбана, за да извести, че е обявена Балканската война.

"Освен белега на устата, имам и на ръката, още стои - рана от теслата, с която ходех от малък. Имах и своя малка бичкия. Бях наистина доста сръчен - в училище имахме предмет ръчна работа и съм правил хурки, налъми, дръжки за пищови. Но помня, бях в първи клас - пети по сегашному, по някаква причина след училище не отидох на нивата, както обикновено, а останах свободен вкъщи. Чудя се какво да правя, но не чета и пиша. Баща ми тъкмо беше приготвил едно дървено трупче, около метър дълго, да прави корито на прасето, но все нямаше време. И аз, като видях трупчето, викам, що не опитам аз да го направя. Седнах на сянка по една ябълка, започнах с тесла, разхвърчаха се едни бели трески... И до вечерта, докато те се върнат от нивата, го направих. Помня много добре, че баща ми води кравите към обора и като видя коритото, спря се и вика: "как го направи туй корито, бе? Брей, браво бе, мойто момче, браво, дай да ти целуна ръката". И ми целуна ръка. Моят баща ми целуна ръка". Този е един от най-ярките спомени на Иван Бубев от детството му.

И това как още 10-годишен ходел сам да оре на нивата с тежък железен плуг. "Сутрин мама ми го качи в каруцата, защото тежи и сам не мога. Като ида на полето, чакам някой да мине, та да ми го свали от колата. След това впрягах кравите и започвах да ора".

"Тогава общината беше до нас. Когато се учех да чета в първо отделение, аз обичах да влизам там и да чета надписите по вратите: кмет, касиер, бирник... И накрая, върху една врата вляво - архитект. Напълно непозната за мен дума, определих я за себе си като неприятна. Даже викам: не знам какво значи, обаче никога не бих станал такъв. А то - след като учих 2 години гимназия в Казанлък, един мой братовчед, инженер и учител в Строителния техникум в Стара Загора ме записа тъкмо архитектура там, защото съм рисувал хубаво. Преподаваше ми известният архитект Христо Димов. Чертаех добре аз, но математиката никак, ама никак не ми вървеше и стана ясно, че не мога да продължа да следвам архитектура.

А и трябваше да отида войник. Беше през 1953 г., когато завърших. Отивам на военна комисия и се оказа, че само за една година, моята, имало закон, според който на кандидатите за войници, ако родителите им са възрастни и няма кой да ги гледа вкъщи, те остават да се грижат за домакинството. Ако се ожени през туй време донаборникът, жената му остава и той влиза в казармата. Или пък, ако починат през това време родителите му, отново отива войник. Аз не го знаех това нещо, но влязох в този параграф и останах вкъщи. На следващата година това са го махнали от закона, но аз се възползвах.

И докато си бях у дома в Павел баня, един ден извикали баща ми в общината и му казали, че от Казанлък се обадили, че ще има самодейна изложба на приложните изкуства и в сценария имало да се направи една овчарска гега. Там се случил един нашенец, който казал: аз познавам един човек от Павел баня, който може да направи гегата. Затова викат баща ми и той обещал. Но тука зимата голяма - добитъци, крави, овце, кокошки, сеното свърши, не знам какво свърши, и баща ми ходи насам-натам да търси провизии... С една дума, вика: аз няма да мога да я направя тая гега. Как няма, ти си обещал, но той непреклонен, тогава викам защо да не взема да я направя аз. Вярно, дялках много неща, но нямах смелост, кураж, не смеех да посегна към подобно нещо. Мислех, че и умения нямам, че да направя туй, което правеше баща ми. Но си казвам: защо пък да не се опитам да я направя тази гега?

Почнах с обикновени ножчета, както работеше баща ми. Нямаше длета. И просто се изненадах от себе си, че успях. Но видях, че там по дървото има дребни шарчици и отидох при един циганин - майстор ковач, да ми направи няколко инструмента - платих му с една торбичка боб на този човек, нямах друго. И като почнах аз, баща ми се учуди. Но толкова му е въздействал моят майсторлък, че рече: аз пък ще направя една крава от дърво. И я направи.

Дойде време да занеса в читалище "Искра" в Казанлък при една чиновничка нашето творение, тя вика: тези неща са за Чудомир. И му се обажда тя по телефона, той слезе от втория етаж по една вита стълба. А тогава на мода беше Вълко Червенков. И аз си рекох - що не се опитам да направя и Вълко - човек, колкото повече не знае, по-смел е някак си. Намерих снимков материал и го направих в цял ръст върху дърво. Нося аз на Чудомир кравата, гегата и Вълко. Не го познавах тогава, само по име. И му казвам, че съм от Павел баня, нося тези неща за изложбата - на мен и на баща ми, и му подавам гетата. Въртя я той, гледа я, нищо не каза - остави я настрани. Подавам му и кравата - пак погледна и я остави настрани. Подавам му и Вълко, той беше пълен, едър мъж, аз, изглежда съм го направил още по-пълен и Чудомир вика: а бе ти със слама ли си го напълнил, както пълнеха дюшеците едно време, и ми го тикна в ръката, върна ми го.

Кравата и гегата останаха за изложбата. Аз се върнах в Павел баня. Знам, че сестра ми живее в Казанлък, тя ще ги прибере, щом изложбата свърши. Даже ги показаха в местния вестник "Искра" на снимка - кравата и гегата, пишеше Лалю и Иван Бубеви от Павел баня направиха това и това. По това време точно ми се обади същият братовчед от Стара Загора, той вече не беше учител, почнал работа в Напоителни системи, строяха канали - намерил ми работа като техник, да съм идел. Почнах като инвеститорски контрол и ходех в командировки по селата. И през лятото, един ден се връщам от командировка, а срещу градската градина имаше един пенсионерски клуб. На едно табло пише: Окръжна изложба на самодейното изкуство. Пък аз мисля, че като закрият изложбата в Казанлък, сестра ми ще прибере нашите работи, бяхме се уговорили.

Но си викам чакай да вляза и гледам - кравата и гегата там, в окръжната изложба. Два-три пъти влизах да ги гледам. Един ден, пак се връщам от командировка, шефът ми там вика, имаш тука една покана, да се явиш в София на обсъждане на националната изложба на самодейното изкуство.

Отивам в София - имам вуйчо там, сварвам и баща ми. И на него изпратили хабер. И отиваме на изложбата в деня на закриването - тя беше в Университета, в лявото крило към турското посолство. Бяха насядали на една маса журито, и там гледам един човек - висок, слаб, с голо теме и дълга бяла брада - аз като дете такъм съм си представял дядо Господ, а се оказа, че това е Владимир Димитров-Майстора. Закри се изложбата, прибрахме си нещата.

И там разбрах, че имало училища по резбарство, че имало в Академията такава специалност и реших - това е моето бъдеще. Като се върнах в Стара Загора, започнах да се готвя за нея. В Казанлък имаше курсове, организирани от Художествената гимназия, ходих при учителя Караджов няколко пъти. И влязох в Академия. На изпита рисувахме глава от натура. Учих при проф. Асен Василев".

Днес в резбарското ателие на Иван Бубев вече има много инструменти - само различните му длета са 120. Но е чувал, че в Европа имало към 500 вида.

В Павел баня той е известен като твореца, който дарява. Последно направи като дарения иконостаса на новоосветената черква в близкото село Виден. Работел по свой проект, а дървеният материал - мура от Рила планина, поръчвал и получавал за своя сметка. Негови дарения на родния му град са декоративната решетка в местното училище, паното, посветено на Чудомир и брат му Георги в библиотеката на читалището, паметния кът за земеделеца Мильо Денев, убит след преврата през 1923 година. Измайсторил от дърво и образа на д-р Иван Балев - местна легенда. Той бил лекарят, който помагал на партизаните, но вместо да му благодарят, новите властници след 1944 г. го пратили на лагер в Белене, защото бил анархист. И там докторът спасявал затворници, като ги оперирал с джобно ножче на светлината на газена лампа.

Сред най-интересните истории на бай Иван е тази с двата изсъхнали бряста в Павел баня. Той я разказва много колоритно: "Брястовете съхнат навсякъде, и тук, двата бряста-братя в центъра стояха сухи няколко години. Беше през 2003 година. Падат клони и трябваше да ги поокастрят за безопасност, но ме помолиха за мнение как това да стане по-естетично. Отидох и казвам на резача къде да реже. Минава една комшийка, работеше в озеленяването, и пита: защо си тук, да не си решил да правиш нещо по бряста? А през тази година се навършваха 125 години на Павел баня. Наистина ме бяха помолили от читалището да направя нещо за годишнината. Бях им казал, че наоколо е много мръсно и ще взема да почистя доброволно. Но като мина тази жена, си рекох: чакай, защо не? Ако не беше минала, нямаше да се случи.

И сътворих две пана по снагите на двата изсъхнали бряста. Но нали са на открито, преди година и нещо единият прогни и падна. И един местен бизнесмен решил, без да ме пита, да го прибере и да го подари за двора на свой подчинен. Даже то бяха вдигнали с камион. Но общественото мнение се надигна, намеси се и кметът Иса Бесоолу и сега паното си е на старото място. Укрепено. Но е ясно, че като стои навън, това нещо отива по дяволите. Дано общината прибере двете пана в читалището".

Но преди да се върне в Павел баня през 1980 година, Иван Бубев след Академията започнал в София. Със следването му се събрали 25 години живот в столицата, там и бил женен за първата си съпруга. През това време, като член на Съюза на българските художници, бил на свободна практика и получавал поръчки чрез творческата организация. От там го наемали да работи при строителството на държавните резиденции - основно камини и дърворезба - детайли на врати и тавани. Бил на резиденциите в Бояна, в Правец, във Воден. В Бояна проектирал и изработил 5 камини в президентската резиденция, занимавал се и с ковано желязо. Работил и в къщите, където отсядали чуждестранните гости.

"Като се разчу из Павел баня, че съм в Бояна, хората си мислеха, че Тодор Живков всяка вечер идва при мен да наглежда работата. И майка ми, като ме изпращаше към София, все ми заръчваше: "Много здраве на Тодор Живков и да му кажеш да увеличи пенсиите, че Господ го убива!". Не зная дали наистина той е идвал, но за да дойде той, аз не е трябвало да бъда там", разказва със смях Иван Бубев за неосъществените си срещи с бившия Първи.

Много често му поръчвали и друго - да изработи красиви дървени кутии, в които слагали подаръците за гостуващи у нас държавни глави. Измайсторил такива кутии за съветските ръководители Хрушчов и Брежнев, за френския президент генерал Шарл дьо Гол трябвало да направи различни дървени гаванки в битов стил, а за югославския вожд Юсип Броз Тито, за 80-годишнината, им поръчали да изработят от чисто сребро съд за розово масло - в Павел баня го наричат конкума. Работили го заедно с железаря Рангел Юосифов, с който били тандем и по резиденциите. И през цялото време ги охранявал човек от УБО, за да не откраднели среброто. Накрая напълнили съда с розово масло - към 800 грама, и го дарили на Тито.

"Последната кутия, която съм правил по поръчка, беше през 2003 година за Владимир Путин. Тогава от Националния парк-музей "Шипка-Бузлуджа" в Казанлък дариха на руския президент, който беше през март в България, моята кутия, в която сложиха щик на руски войник от Руско-турската освободителна война през 1877/1878 г., както и войнишки копчета от онова време", разказва резбарят.

Сега заедно с изкуствоведката Виолета Василчина от София сега са се заели да направят албум за творчеството му. Вече са заснели някои от обектите, на които е работил през годините, но им предстои още много работа. Най-трудното е дали ще ги пуснат да снимат в държавните резиденции. Специално за този албум Иван Бубев се е заел да изработи и цял букет от дървени цветя.

Съжалява, че няма свои ученици в този занаят, но не се намерили желаещи. Двата му синове били сръчни, но нищо повече.

"Най-добър за дърворезбата е орехът. За иконостаса във Виден ми трябваше мура, за по-грубите неща е подходяща акацията - има интересни шарки", обобщава старият резбар. Продължава да работи и с метал - отвън, на улицата пред дома си е поставил метални рози сред храсти от чимшир и къщата се познава отдалеч. Дълбае и в камък. Сред последните му "хрумки" са две каменни пана върху врачански камък. На едното е изобразена глава на овца, на другото - житени класове.

"Не се чуди, за гробовете на баща ми и майка ми са - татко цял живот беше овчар, ходеше с овцете, а мама работеше все сама на полето. И понеже често са я виждали там сама, хората я бяха нарекли "вдовицата с бялата кърпа". Погребани са един до друг, както са били цял живот. Между двата камъка, на трети, ще бъдат изписани техните имена. Там ще бъде и моето - завещал съм да ме положат един ден в гроба на баща ми", не крие Бубев.

Но не иска да завършва песимистично. И пак се връща към плановете си за превърне къщата си в Павел баня в истински ентографски музей. Да завърши започнатото барбекю на двора, да изпише портата към улицата. А ако не успее? Старият резбар има отговор и на този въпрос: "Актьорът Христо Пъдев е от нашия град. Един ден го гледам да се разхожда с фотоапарат на гърдите. Помолих го да направи една снимка и го заведох пред една изоставена кирпичена къща, срутила се от самосебе си. После изпратих снимката на малкия ми син с посланието: "Това ще стане и с нашата къща, ако не се погрижите за нея". Надявам се, че това никога няма са се случи". В синовете е надеждата му за по-нататък, нищо, че и двамата живеят в София.

Други от Възход и падение

В новогодишната нощ Христо Мутафчиев вдига наздравици в театъра

Валентин Ганев и Василена Винченцо играят в Народния театър "Бурята" на Робърт Уилсън Храна за душата подготвят театрите и операта часове преди да дойде новата 2026-а

Накъде с децата през уикенда (20-21 декември)

Ето няколко предложения къде да заведете децата този уикенд. 20 декември, 11 ч, Младежки театър "Феята Ванилия" Ванилия е сладкарска фея, която може да прави всичко друго, но не и да готви

Брад Пит поведе в делото срещу Анджелина Джоли

Брад Пит постигна голяма победа в съдебна битка срещу бившата си съпруга Анджелина Джоли за собствеността над общата им френска винарна Château Miravel, съобщи PageSix

Актьорът Георги Мамалев има второ внуче

Актьорът Георги Мамалев се радва на второ внуче. То се е родило още през октомври, но едва сега Мамалев разкри за него при гостуването си на Тончо Токмакчиев в БНТ

Принц Хари и Меган искат 100 000 долара за вечеря

Искате ли вечеря с принц Хари и Меган? Ваша е за 100 000 долара, пише британският "Дейли мейл". Твърди се, че билетите за вечеря със семейството струват около 100 000 долара (75 000 британски лири)

>