“Златен Рожен” – класни вина и невероятни автомобили. Задължително е да се видят и опитат

16.03.2024 15:37 Паола Хюсеин
Винарната “Златен Рожен”. На втория етаж е модерната дегустационна зала.
Кристиян Желев показва мерцедеса, който също е герой във "Вина".
Мерцедесът от 1935 г., с който цар Борис се появява в сцена от сериала "Вина"
Наградата за винен туризъм за 2023 г. на “Златен Рожен”
Издигане с балон и кола със занаятчийски сладолед са част от атракциите при винарна "Златен Рожен".
"Алфа Ромео", същата като на Гунди, но тъмнокафява. Колата на футболната легенда е била светлобежова.
Триколка, но "Месершмит"
Ролс-ройсът на Бакарди
Прочутата емблема на ролс-ройс - “Духът на екстаза”
Моторът на Стив Маккуин е една от големите атракции в музея.
"Кадилак флийтуд" е бил най-луксозният автомобил на марката през 60-те години.
Прочутият "Форд", модел Т

Ролс-ройсът на Бакарди, моторът на Стив Маккуин и алфа като на Гунди в Музея на ретро колите при винарската изба

Елегантен, леко ръждив, но напълно автентичен “Мерцедес Щутгарт” - много рядък модел. Купен е от представителството на “Мерцедес” в България през 1932 г. и никога не е напускал страната ни. Очите на Геро (актьора Герасим Георгиев) светват, когато го вижда, и веднага се опитва да седне в него. Уредникът на музея Кристиян Желев учтиво го гони - ненапразно има поставени ленти, които пазят лъскавите ретро автомобили.

Минути по-късно се оказва, че въпреки годините си мерцедесът се движи, а Лилия Маравиля - тъй като е на дядо ѝ, го подкарва.

Всичко това наистина е кино и беше част от първия епизод на втория сезон на сериала “Вина”, който се излъчва с огромен успех по БНТ.

Но декорът и автомобилът са реални и са част от Музея на ретро колите в с. Капатово. Там са също и прекрасното “Рено Монастела” от 1930 г., което си купува Марко (пак във филма), както и уникалният “Мерцедес” 1935 г., с който във “Вина” цар Борис се появява в Мелник.

Въпреки тези коли, превърнали се във филмови герои, музеят не е подразделение на Киностудията ни, а е част от винарната “Златен Рожен” в с. Капатово, собственост на сем. Маруся и Теодор Осиковски.

Впрочем те създават избата си още през 2014 г., а преди това

правят хотел, като реновират сграда - паметник на културата,

в с. Рожен край Сандански (да не се бърка с местността Рожен, където е 111-метровият пилон - те са на 300 км на изток). Няколко години по-късно до избата е построена и дегустационна зала (най-голямата в региона), където може да се опита всичко от производството. “Златен Рожен” е една от първите винарни, които се опитват да възродят и да наложат на пазара традиционните местни сортове (като превъзходния “Сандански мискет”). Наред с това експериментират с непознати досега за региона нови сортове - санджовезе, мурведър, карменер. С правилния подход и отношение към лозята - избата има вече 800 декара модерни собствени насаждения, успехите не закъсняват. През 2023 г. вината на “Златен Рожен” спечелиха два златни медала от престижния конкурс Gibert Gaillard във Франция и три златни от Concours Mondial Bruxelles. Пак през миналата година тя влезе и в топ 10 - класацията на специализираната медия Divino, с превъзходното си вино от местните сортове “Мелнишки рубин” и “Мелник 55”.

Нещо повече, спечели и наградата за винен туризъм - признание, което е особено ценно за фирмата, защото районът по долината на Струма отдавна се е оформил като туристическа дестинация и място за винен туризъм и конкуренцията е голяма. Там вече има множество прекрасни изби, които предлагат добри вина.

Причината за този успех на “Златен Рожен” се дължи както на огромните и умно направени инвестиции, така и на прекрасния екип - от талантливия и креативен технолог Димитър Петков, който прави запомнящи се вина, до лъчезарните момичета, които ви посрещат и презентират продуктите на избата на няколко езика. За притегателната сила на това място допринасят и постоянно обогатяващите се атракции, които се предлагат - издигане с балон, фермерски пазар, занаятчийски сладолед, барбекю. Поредното уникално изживяване предстои с очаквания скоро действащ вагон-ресторант. И разбира се, музеят за ретро автомобили.

Какво пък чак толкова има в него, ще се запита всеки, обикалял музеите на соцколи у нас или гледал ретро парадите на стари коли, които периодично се правят?

Лади и москвичи няма. Има едно огромно, наистина огромно хале на площ от 660 кв. м, поставено насред полето точно до съвременната и модерна винарна “Златен Рожен”. Сякаш е част от избата.

Но вътре са... 27 перфектно реставрирани коли и 25 мотоциклета на най-известните марки. И всеки един експонат има история.

Като

онази уж триколка, която всъщност е легендарният автомобил “Месершмит”

- фирмата, създавала самолетите за немската армия преди и по време на Втората световна война. След войната на Германия като на загубила държава ѝ забраняват военното производство. Компанията започва да прави първо инвалидни колички, а след това и малкия икономичен автомобил, който се превръща в тенденция в следвоенните години. Изглежда така, сякаш са отрязали кокпита на самолета и са му сложили три гуми. И воланът е като щурвал, а не като на лека кола. Тя била предназначена за германските домакини и се води триместна, като отзад дори има място за две дечица.

“Булгар Алпин” е българската кола в музея, произведена през 1968 г. в Пловдив. От нея са направени не повече от 90 бройки, а експонатът е с номер 008, както е отбелязано на табелата. Навремето алпините, произвеждани също във Франция и Испания, печелят два пъти рали “Монте Карло” - през 1971 и 1973 г. У нас Илия Чубриков побеждава в рали “Златни пясъци”, като бие и поршетата. Тайната на този модел е, че е много лек. Цялото купе е стъклопласт, като на лодките. Отлива се с калъп, насажда се на шасито, има задно разположен двигател и нисък център на тежеста.

Ролс-ройсът на Бакарди

“Произведена от “Ролс-Ройс” за Луис Гомес дел Кампо лорд Бакарди” - това пише на табела на този много дълъг и много рядък модел на лускозната марка, правен по поръчка за собственика на “Бакарди”.

Гербовете на фамилията още стоят на колата. Моделът е от 1995 г., купен е от Бакарди през 1998 г.

Неговата историческа стойност се увеличава и заради прочутата емблема на “Ролс-Ройс”, забранена през 2020 г. от Европейската общност с цел безопасност. Оказва се, че има прекалено много вредни емисии при производството ѝ, защото се прави от никел. Затова сега, когато човек си купи ролс-ройс, му дават емблемата, но отделно от колата.

Тази емблема си има име - “Духът на екстаза” (The Spirit of Ecstasy). Но това всъщност е Емили, разказва Желев. Причината за създаването ѝ е ексцентричният лорд Монтегю, който поръчва през 1911 г. на един известен тогава скулптор в Англия - Чарли Сайкс, да направи статуетка на неговата любовница и секретарка Емили Торнтън. Речено-сторено, а приликата била уникална. Лордът си имал ролс-ройс, който по онова време е без емблема. Бил обаче приятел с Ролс и Ройс и слага статуетката върху колата си. Пуританска Англия е потресена заради Емили, чиято статуетка първо се е казвала “Духът на скоростта”, после става “Духът на екстаза”.

Три години по-късно “Ролс Ройс” я правят официална емблема на марката. Създават и специален отдел за изработка на емблемата, защото богати хора почват да поръчват златни, сребърни, с диаманти. Най-скъпата статуетка струва 250 хил. паунда.

“Пиърс ароу” - първите коли на Белия дом

Няма друг такъв “Пиърс ароу” (“Голямата стрела”) в музей в Европа освен колата в с. Капатово. Американската компания “Пиърс ароу” произвежда автомобили до 1938 г. и след това фалира. Това обаче са колите на Белия дом от 1908 до 1933 г. и американските президенти са возени именно в тях. Последен е Рузвелт, който използва “Пиърс” за представителни нужди.

Производството е от 1931 г., колелата ѝ са дървени. Дървото е австралийска акация, която не се измята, не абсорбира вода. Музеят купува колата от руския реставратор Едуард Асилелов, който е известен като един от най-добрите специалисти на американски довоенни коли в Европа.

Същевременно музеят става член на клуб “Пиърс ароу”, който държи целия архив на компанията. Колите са свръхексклузивни, като се знае за кого лично е била произведена всяка една. Чарли Чаплин е имал такава, както и императорът на Япония, кралят на Саудитска Арабия, шахът на Иран, кралят на Белгия, гръцкият крал.

Колата в с. Капатово е била направена за сенатора Емануел Селър, преизбиран 21 пъти. “Какво беше учудването ни, когато видяхме, че реставраторът Асилелов е запазил оригиналните куфари, с които е купил колата от Щатите”, разказва Желев. Багажникът е от дърво и плат, а вътре има 4 броя кожени куфари от 1930 г. Върху тях са инициалите на първия собственик - Емануел Хенри Селър. В купето има щори, пепелници, плафони за осветление, стойка за краката.

Също толкова забележителен е и “Кадилак флийтуд” - най-луксозният автомобил на марката от 60-те години на XX в. Дълъг е 6 метра, вратата му тежи 50 кг. Елвис Пресли е имал същия, но неговият е в музея в Мемфис. И Мерилин Монро е притежавала флийтуд. Отзад има столчета за прислуга, за охрана, които се прибират, за да стане голям салон. Климатик има над всяка седалка, като той изцяло е в тавана. Дори и стъклата са тонирани - нещо невиждано през 1958 г., когато е произведен.

В музея в Капатово обаче има и кадилак от 1926 г., чийто салон е в оригинално състояние. Освен колелата и покривът му е дървен. “Мирише на стара копривщенска къща”, определя го Желев. Цената му по онова време е била 3300 долара.

За сравнение, когато Хенри Форд въвежда поточната линия, най-евтиният форд е бил 260 долара - 4 работни заплати. Това е първата кола в света, произвеждана на конвейер. Годината е 1927-а, а Форд достига производителност 1 час и 33 минути за една кола. Затова казват, че той прави не само революция в автомобилостроенето, но и социална революция, тъй като колата става общодостъпна за всеки американец.

Докато фордът от 1912 г. е ръчно правен, затова е и цветен. С въвеждането на конвейера всички фордове са само черни. Оттогава е прословутата фраза на Хенри Форд: “Вие може да си поръчате какъвто искате цвят автомобил, стига да е черен”. Проблемът е, че при тази производителност боята не съхне бързо. Това ставало само с черната, която била на асфалтова основа, пък и била най-евтина. Части за този “Форд” са се продавали през 30-те години на XX в. във всяка железария в Щатите. Те били абсолютно взаимозаменяеми, въпреки че колата има 42 модификации.

Така “Форд” става най-тиражираният автомобил до войната, като са произведени 15 млн. екземпляра. Всяка трета кола в Америка е била от прочутия модел Т. Чак 45 години по-късно “Фолксваген”, нежно наричан костенурката, го бие по произведени бройки.

Единственият “Мерцедес Аденауер” кабриолет у нас

отново е в Музея на ретро колите. Това е най-луксозната кола не само на марката, а по принцип в Европа през 60-те години. Кръстена е на Конрад Аденауер, първия канцлер на ФРГ след войната. Возили са го само в такива.

Същия кабриолет - изключителна рядкост, тъй като са произведени 65 бройки, е имала и Грейс Кели, принцесата на Монако. Експонатът у нас е автоматик и е в движение (както и всички коли в музея), като стига до 160 км в час. Наскоро същият “Мерцедес Аденауер” на Ела Фицджералд е пуснат на търг в САЩ за половин милион долара първоначална цена. Прочутата джаз певица е била пръв и единствен собственик и до последно са я возили в нея.

Преди няколко дни светът се раздели с един от най-известните дизайнери на нашето време - Марчело Гандини. В музея има и кола, проектирана от него - култовият “Фиат X 1/9 Bertone”.

И въпреки че в изложбената зала вече няма свободно място, намерението на стопаните е да докарат и пожарна, била на Белия дом. Ще има къде да я покажат, тъй като правят нова сграда за още 30 автомобила.

Други от Възход и падение

Синът на Джон Траволта може да е правнук на Елвис Пресли

Името на Джон Траволта бе замесено в ожесточена съдебна битка в семейството на Пресли, след като в наскоро изменен иск бяха направени сензационни – и недоказани – твърдения относно произхода на

Hauser с версия на “Моя страна, моя България” – закрива в София 3-годишно турне

Прочутият виолончелист Hauser избра София, за да закрие 3-годишното си турне. Концертът ще е на 23 декември в зала “Арена 8888 София”. И ще е много специален

Шон Пол идва с поп и реге от Ямайка в Борисовата градина

Превърналият се в световна звезда певец от Ямайка Шон Пол пак идва за концерт в София. Със своите поп и реге парчета той ще се качи на сцената на Vidas Art Arena на 13 май догодина по покана на Fest

На 18 декември рожден ден имат

Инж. Петър Кънев, бизнесмен, депутат Александър Арабаджиев, председател на Българската асоциация по европейско право (БАЕП), съдия в Съда на Европейския съюз в Люксембург Д-р Димитър Николов

Честит рожден ден на Надежда Алексиева!

Днес рожден ден празнува Надежда Алексиева, която отразява всичко най-важно от Варна и региона за “24 часа”. С артистичен, но и реален поглед върху случващото се тя поднася интересно и не толкова

>