Емилия Лазарова: Над 36,7 млн. лева са отделени за работата с деца от уязвими групи

07.03.2024 18:31
Емилия Лазарова КАДЪР: NOVA NEWS

Над 36,7 млн. лева са предоставени от бюджета на МОН за работа с деца и ученици от уязвими групи през тази учебна година. Това каза заместник-министърът на образованието и науката в оставка Емилия Лазарова при откриването на научно-практическа конференция “Образователно и социално включване на уязвими групи“, съобщават от МОН.

По думите ѝ този ресурс расте през годините, за да бъдат подкрепени образователните институции с допълнителни средства за възнаграждения за служители, включени в екипите за обхват в образователната система на деца и ученици; за заплащане на допълнителни учебни часове по български език, както и за персонал, ангажиран с предотвратяване на риска от отпадане от образователната система.

Зам.-министърът в оставка отбеляза, че това е само една от последователните политики в областта на приобщаващото образование и образователната интеграция. С нови изменения на Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование от 2023 г. целево се осигуряват средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници или помощници на учителя.

“Целта ни е децата да бъдат не само включени в процеса, а и да останат трайно приобщени в детските градини и училищата“, каза зам.-министърът в оставка Емилия Лазарова. Тя уточни, че работата на създадения Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици, дава добри резултати, но това е и постоянен процес, който продължава и след връщането им в образователната система.

От образователното ведомство добавят, че в посока на приобщаване и интеграция на децата от уязвими групи са и два нови проекта, финансирани по програма “Образование“ – 2021-2027, съфинансирана от ЕС.

Над 75 000 родители и деца в градини и яслени групи ще получат подкрепа по проект “Силен старт“, посочи зам.-министърът. Още на ниво градина или ясла децата ще бъдат включвани в допълнителни обучения, занимания по интереси, спортни занимания, дейности, свързани с опазване на природата и др. Друг важен момент ще бъде интензивното взаимодействие с родителите, за да се постигне пълноценно участие на децата в образователния процес, отбелязват от МОН.

Проект “Успех за теб“, който стартира по-рано и е фокусиран основно върху ученици от първи до седми клас, предвижда дейности за обща подкрепа за личностно развитие на учениците в риск от отпадане. Предвиждат се и обучения по български език и литература, за да се представят учениците успешно на националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити. От МОН добавят, че по проекта се осигурява подкрепа от образователни медиатори и социални работници, и се работи за кариерното ориентиране на учениците.

В рамките на форума директорът на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ) - Лало Каменов, представи изпълнението на проект “Изграждане на капацитет за образователно и социално включване“, финансиран по програма “Mестно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи“ по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Той е реализиран съвместно с партньори от Софийския университет “Св. Климент Охридски“. В рамките на проекта са подготвени експерти, които са обучили образователни медиатори, непедагогически персонал и общински служители.

На събитието партньори на ЦОИДУЕМ от Норвегия, Румъния, Словакия, Португалия, както и от българския център “Амалипе“, и Тръст за социална алтернатива, представиха модели за образователно и социално включване на уязвими групи, както и добри практики в интеграцията на ромите, предава БТА. 

От МОН допълват, че сред участниците в конференцията са: зам.-министърът на образованието и науката в оставка Наталия Митева; директорът на дирекция “Вътрешни европейски програми“ Мария Вълова; представители на Изпълнителна агенция (ИА) “Програма Образование“; общини и институции, ангажирани със социалното включване.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>