Еврокомисията каза "да" за изнасяне на "Струма" извън дефилето (Обзор)

03.03.2024 22:30 Деляна Къркеланова
Платното през Кресненското дефиле, което създава най-много проблеми за безопасността, ще бъде превърнато в локален път. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Така цялостното завършване на аутобана ще стане факт към 2030 година

Брюксел каза “да” на България за проектиране и строителство и на второто платно на магистрала “Струма” извън Кресненското дефиле, съобщи регионалното министерство. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна.

Правителството е възложило на министрите на регионалното развитие и на транспорта Андрей Цеков и Георги Гвоздейков да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на този участък от “Струма”, става ясно от съобщението на ведомството.

От МРРБ уточняват още, че за това платно на аутобана – в посока от София към Кулата, тепърва ще се разглеждат възможните алтернативи. Възложено е прединвестиционно проучване.

Трасето на магистрала “Струма” през дефилето е обект на спорове от години. Първоначалният план беше

да се прокопае най-дългият шосеен тунел в Европа с дължина близо 20 километра,

но той се оказа твърде скъп, а и не срещна одобрението на строителните компании.

След това проектното трасе на този най-сложен участък от аутобана беше променено и предвиждаше

в посока Гърция колите да се движат по досегашния път,

който само да се реновира, а в обратна посока да се направи източен обход на Кресненското дефиле с пет тунела и 12 моста.

За това платно вече са избрани строителни фирми, но подписването на договорите се забави заради оспорването в съда на ОВОС от екологични организации. В крайна сметка съдът отхвърли жалбите им.

Миналата година възникна идея целият път през Кресненското дефиле да се изостави като възможност и второто платно също да се изнесе извън дефилето, както настояваха екологичните организации. Пътят е около 11 километра, като

почти целият в момента е разделен с колчета

заради многобройните катастрофи. След като второто платно на магистралата също се изнесе от дефилето, той ще служи само като локален път. Според запознати до идеята се е стигнало след преговори с еколозите, които иначе биха оспорили в съда всяка възможна процедура, която предстои да се прави.

Срокът за строителството на платното източно от дефилето е 4 години и по всяка вероятност то ще бъде готово до края на 2028 г.

Новото трасе, за което Брюксел даде съгласие, все още не е проектирано, което означава, че реално строителството му няма да може да започне по-рано от година и половина. Срокът за изграждането му също е четири години и така цялата напълно построена магистрала “Струма” ще е готова най-вероятно около 2030 г., т.е. 25 години след като бе замислено довършването ѝ.

Други от От страната и света

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

24-годишната Мария е починала внезапно в Благоевград от белодробна емболия

Внезапно починалото 24-годишно момиче в Благоевград снощи никога не е пушило и употребявало алкохол, каза пред "24 часа" лелята Зорница Трушева. Жената е категорична

Депутатите почиват месец, звънецът ще бие 14 дни след Нова година (Обзор)

Проф. Андрей Чорбанов напусна ИТН Почти месец ваканция ще имат депутатите, след като приеха набързо удължителния бюджет преди три дни и така избегнаха риска от извънредни заседания по Коледа

>