Греди Асса - голям художник (по Емил Стойчев), а за приятелите: лесен за обичане човек

28.02.2024 23:01 Калина Костова
Греди Асса с министъра на културата
Илияна Йотова с Греди Асса на откриването на изложбата му “Пътувания”
Греди Асса с издателя на "24 часа" Венелина Гочева (вляво). До тях е художникът Емил Стойчев.
Йорданка Фандъкова и вицепрезидентът Йотова
Валентин Старчев, Греди Асса и Павел Койчев (от ляво на дясно)

До 2 май в градската галерия на София един номад на 70 години разказва в 140 платна своите “Пътувания”

Греди Асса поведе в своите "Пътувания" приятели, колеги и почитатели, за да им разкаже живота си в картини до скромните свои 70 години.

Направи го месец след рождения си ден чрез 140 платна, изумително осветени и с  мултимедия, която "препуска" през цветовете на Греди. Откриването на юбилейната изложба бе във вторник и сряда, а пространството около и във Софийска градска художествена галерия се изпълни със стотици хора, които и след обиколките в трите зали, не тръгваха и навън продължаваха емоционално да говорят за родения в Плевен художник с над 80 самостоятелни изложби и нас и в чужбина. До 2 май българите могат да съпреживеят пътя на един от най-впечатляващите ни автори в специално преустроеното пространство на галерията по идея на куратора Иво Милев. Той обмисля, създава и убеждава Греди Асса в концепцията си повече от половин година. 

Тази одисея ме превърна в номад. Вярвах в илюзията, че когато познаеш света, ще намериш себе си. А открих изкуството и страстта на цвета и линията. По пътя си срещнах хора планети, учители легенди, художници, законодатели на изкуството. Тези личности бяха моите посоки, компасът на вътрешните ми състояния, грешки и успехи. С тези думи Греди Асса описа своите "Пътувания". Те са метафора за етапите в развитието му като творец и показват колко ценно е неговото място в съвременното българско, европейско, световно културно пространство. 

Ретроспективната експозиция включва маслена живопис, акварел и рисунка от края на 70-те години на ХХ век досега, някои от които непоказвани пред публика. Греди Асса показва платна от ателието и личния си фон, от галерии и музеи в страната и от частни колекционери. А на огромния екран чрез мултимедия се "въртят" картини, които не са включени в изложбата. Идеята за тяхното "вихрено представяне" е отново на Иво Милев, за който това най-удачният начин да се покаже изобилието от рисунки с подписа на Греди Асса. Специализирано музейно осветление, което е отново идея на куратора и е подбрано специално за проекта, след края на изложбата остава като дарение за градската галерия.  

“Гледаш самобитно, свръхинтелектуално изкуство, а толкова просто изглежда. Щастлив съм, че тук съм като обикновен човек, зрител и консумирам изкуство, за което благодаря на Греди Асса”, каза за “24 часа” министър Кръстев.

За един от най-разпознаваемите български художници - Емил Стойчев, Греди Асса е “голям художник”, който носи в себе си две култури, а това "несъмнено се забелязва в неповторимата му живопис".

Мирослав Боршош говори не като политик, а като част от кръга "Приятели на Гредо" и го описа като "лесен за обичане човек" . 

  Андреа-Филипа Зидарова, изкуствовед:

Талантът да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи

Греди Асса споделя, че с тази изложба идеята му е да покаже българския пейзаж (а и пейзажа по принцип) в нова, друга светлина, да смени конотацията, да обърне повече внимание на въздействието и впечатлението, което оставят пейзажите у зрителите.

За автора е важно публиката да може веднага да разпознае и свърже картината с конкретното място, което тя изобразява – без значение дали това е Витоша, Исландия, Флоренция, Франция... “Идеята не е да изобразиш градина, а да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи с това”, казва Асса. Художникът мечтае за по-голяма мощност и красота в българския пейзаж, за по-различен мащаб.

Сериите рисунки заедно с живописните платна покриват възможно най-пълно понятието пътуване. Това заглавие, разбира се, може да бъде възприето както буквално, така и метафорично – буквалните пътувания на автора из различни държави и континенти, пътуването из творчеството му, личното негово пътуване из собственото му съзнание, пътуване към себе си, пътуване във времето – от най-ранната му творба до най-новата, а изследователски погледнато, може да бъде проследено и пътуването от рисунката като първоизточник към живописта и създадената неразривна връзка между двете. 

 

 

Други от От страната и света

Димитър Попов сглоби кабинет в "12 без 1 мин." по Коледа преди 25 г. (Снимки)

Юристът Димитър Попов (26 юни 1927 г. - 5 декември 2015 г.) е първият български премиер некомунист след 1946 г. Роден е на 26 юни 1927 г. в Кула. Произхожда от стар род

Росен Желязков отговаря на вота: Не давам оставка, защото икономиката расте - БВП нагоре с 3,2%, пети сме в ЕС (Обзор)

Борисов поиска закриване на комисията "Сорос", създадена по настояване на ДПС Правителството няма да подава оставка, защото се справя добре и под негово управление икономиката расте бързо и се справя

София взема заеми за трамваи, тротоари и пътища (Обзор)

Ремонтират булевардите “Христо Ботев”, “Дж. Баучер” и “М. Луиза” Терзиев: Децата, транспортът и кварталите са топприоритетите в бюджета на София за 2026 г

Тръмп се отказва от Европа като основен съюзник, САЩ вече няма да са лидер на света

Администрацията на президента Доналд Тръмп представи нова стратегия за национална сигурност, която описва европейските съюзници като отслабени и цели да възстанови доминацията на САЩ в западното

Завещание на седмицата: Протест, по-протест, най-протест. Или манията да се броим

Колко българи излизаха по булевардите през годините - вижте още в завещанието на

>