Жорж Папазов първи рисува с пясък, сега негова картина е във Френския национален музей

18.02.2024 15:28 Калина Костова
Директорът на френския център “Жорж Помпиду” Ксавие Ре пред картината на Папазов - “Мечтание”, в София СНИМКА: НАЦИОНАЛНА ГАЛЕРИЯ
Жорж Папазов
“Портрет на българския живописец Папазов” от Нилс Дардел, 1931 г., 62х48 см, молив върху хартия СНИМКА: МУЗЕЙ ЗА МОДЕРНО ИЗКУСТВО, СТОКХОЛМ
Жорж Папазов през 1963 г. СНИМКА: АРХИВ

По образование парков инженер и архитект художникът е смятан за един от основателите на сюрреализма

От Ямбол през Мюнхен чак до Националния музей за модерно изкуство “Жорж Помпиду” в Париж. Това е накратко пътят на знаменития художник Георги (Жорж) Папазов, чиято картина “Мечтание” се озова окачена на стената във френския център и стана част от колекцията му. Успехът последва, след като преди година директорът на музея, известен още като центъра “Жорж Помпиду” - Ксавие Ре, дойде у нас по покана на Френския институт и разгледа изложбата “Жорж Папазов - Осветителят” в Националната галерия. Творчеството на художника искрено впечатли Ксавие Ре, който съжали, че до този момент там не е изложено негово платно. “На 2 февруари се навършиха 130 години от рождението му.

Тази случка идва

като подарък”,

каза кураторът и собственик на галерия “Структура” Мария Василева. 

Картината “Мечтание” е нарисувана през 1925 г. с маслени бои и пясък на платно, 72,5х60 см, подписана и датирана долу вдясно. Сюжетът ѝ следва линията на сюрреализма. Василева я описва като абстрактен образ. Нещо, което прилича на глава с голямо око. През него се вижда пейзаж, който е хем реален, хем фантастичен. Това дава свободата на човек да си въобразява, доколкото му се простира въображението.

Всъщност Папазов е един от първите художници, които започват да използват пясък в картините си. Това, което цели, е текстурата на живописта да стане много плътна, силно въздействаща и да изглежда по-различно от всичко, което се е правело до този момент. “Предполагам, че затова колегите от център “Помпиду” избраха точно тази работа, която записва името на Жорж Папазов по един оригинален и нестандартен начин в световната история на изкуството”, допълва кураторката. Според нея “Мечтание” неслучайно е подбрана да влезе в “Жорж Помпиду”, а за колегите ѝ изкуствоведи това е начин името на Папазов да бъде извадено отново на бял свят и да бъде популяризирано, включвайки го отново в “големия обмен на художниците сюрреалисти”, от който е бил част. Макар почти цял живот да твори извън България, името на модерниста остава в сянка и не е чак толкова известно на Запад. 

Жорж Папазов е особено интересна личност. Той е български художник модернист, писател и критик.

Напуска България много

млад, за да учи

Първо заминава за Прага, където завършва парково инженерство и архитектура, а след това отива в Мюнхен, за да посещава ателието на Ханс Хофман. В началото на 20-те години на миналия век се установява в Париж, където твори до последния си дъх.

Много бързо Папазов се интегрира в художествената сцена на френската столица. Поддържа близки отношения и с другия българин, който по това време преподава там - художника Жул Паскин. Живеейки от няколко години в Париж, Паскин въвежда Папазов в тамошните художествени кръгове. Българинът бързо навлиза в артистичните среди и започва да рисува, използвайки щрихи от сюрреализма - модерна и излючително актуална тогава техника. В много от големите енциклопедии за модерно изкуство се говори, че именно Папазов е един от основателите на сюрреализма. По-късно започва да рисува и в други стилове. 

В момента в “Помпиду” се подготвя и голяма изложба на тема 100 години от началото на сюрреализма като течение в изкуството. Тя ще бъде показана в Брюксел, Париж и Берлин. Засега обещанията са “Мечтание” също да бъде включена в нея. Наесен в наскоро обновената галерия “Жорж Папазов” в родния на художника Ямбол също ще бъдат изложени негови работи.

Освен че е автор на рисунки, акварели и картини с маслени бои, Папазов дебютира с пейзажи и експресивни фигурални композиции, в които личи влиянието на немското изкуство. По-късно с изразните средства на сюрреализма и абстрактното изкуство създава оригинален пластичен език, който го поставя извън конвенционалните стилови направления в европейската живопис. Сред най-известните му творби са “Пейзаж от Чехия” (1916), “Портрет на майката на художника” (1924) и “Морето” (1925).

През 1925 г. представя картини в Салона на независимите. Участва в изложби на сюрреалистите

заедно с Хоан Миро, Макс

Ернст и Пабло Пикасо

Прави самостоятелни изложби във Франция, Югославия, Италия, Швеция, САЩ, Чехословакия, както и нарежда две свои експозиции в София. Автор е на няколко книги на френски език, сред които “Паскин! Паскин! Това съм аз” (1932) и “Париж. Творчество и съдба на великите художници” (1938).

Жорж Папазов умира на 23 април 1972 г. във Франция. От 1952 г. художествената галерия в родния му град Ямбол носи неговото име. 

Други от От страната и света

Калин Стоянов: Не Мирчев, а Пеевски и Борисов дадоха БТР-и на Украйна

"Единственото, което е направил Мирчев по казуса с бронетранспортьорите на МВР, е да се подпише редом до Пеевски, Борисов, Христо Иванов, Кирил Петков и Христо Гаджев

Близки на задържания Николай: Полицейски показания са копи-пейст, държали са момичета с момчета

Десислава Атанасова, майка на оставения в ареста след протестите Николай Алексиев, и една от сестрите му, заявиха в предаването "Здравей, България", че показания на полицаи от въпросната нощ са били

Мальовица открива на 14 декември зимния сезон с огнено шоу, музика и снежни игри

Курортът Мальовица се готви за голямо завръщане. След поредица от подобрения и обновявания, една от най-емблематичните дестинации в Рила ще посрещне първите си гости за зимния сезон на 14 декември

Меглена Кунева: В бюджета липсваше конкретност, увеличаването на заплатите не се решават проблемите

Липсва ми конкретност, няма примери за различните нужди в частите на страната. С увеличаването на заплатите не се решават проблемите в образованието. Въпросът е дали в следващите 10 години тази

Главчев сезира прокуратурата за нарушения в Министерството на културата

Сметната палата изпраща на Прокуратурата извлечения от одитния доклад за годишния финансов отчет (ГФО) на Министерството на културата за 2024 г. Това се случва за втора поредна година

>