Синдикалист: Ако ученици от Сингапур и Китай са на нашето външно оценяване, няма да изкарат и тройки

07.12.2023 14:34
Д-р Юлиян Петров. Снимка: Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа"

"Българското образование, учебните програми, нашите учебници са контрапункт на това, което оценява PISA. И ако включим ученици от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето си национално външно оценяване, те, разбираемо, едва ли ще достигнат и тройка".

Това заяви д-р Юлиян Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". В съобщение на синдиката се отбелязва, че той е обезпокоен от резултатите в последното издание на проучването PISA за 2022 г., показали ниска функционална грамотност на българските ученици.

Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям - 54 процента по математика, 53 процента по четене и 48 процента по природни науки. Това се посочва още в съобщението от председателя на синдиката д-р Юлиян Петров.

Той отбелязва, че в доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за България се казва, че "средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене, и почти са същите, като през 2018 г., по природни науки".

Добре е да припомним, че 

На 5 декември в Министерството на образованието и науката бяха представени резултатите от PISA 2022. В следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания, каза тогава министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

 Според синдикалисти са необходими още много важни промени в ЗПУО, в наредбите на Министерството на образованието и науката (МОН), в комуникацията с родители и ученици, в статута на учителя, за да се достигне до по-добри резултати в изследването PISA. 

Както България се стреми към Шенген и ще влезе, към еврото, и ще го въведе, към европейските ценности, и ги открива, така и образованието ни трябва да се промени, и то не само на думи, към междупредметните връзки, към функционалността, към това учителят да бъде не преподавател, а модератор и без конкретните "задължителни" учебници, заявява  Юлиян Петров.

Той информира, че Синдикатът "Образование" предлага и редица мерки в образованието. Сред тях са учебните програми да се разтоварят от академични знания, за да се остави място и време за формиране на компетентности. Учебният материал по ключови дисциплини, като математика, литература, история и други, да се забави като скорост и обем, за да се освободи фокус към практическо създаване на материални или духовни ученически продукти, които да намалят самоцелното машинално наизустяване и възпроизвеждане след това на различна информация. Това в никакъв случай не изключва базовите знания по всички учебни дисциплини.

"Задължителните учебници", които носят огромна вина за тези резултати на PISA, или да бъдат променени, но по-добре да отстъпят място на образование без учебници, с "незадължителни" помагала, интегриращи в себе си междупредметните връзки, и отстъпвайки място на иновацията на учителя.

От синдиката предлагат също включване на родителите в мотивацията за учене и задаването на отговорности на "незаитересованите родители" за партниране в процеса на възпитание. Вменяване на задължения към родителите, свързани с гарантиране на спазването на училищния правилник, превенция на агресията в клас и нулева толерантност при неспазване на училищния правилник, с действащи за учителя инструменти, включващи и оценка за "дисциплина", финансови и административни санкции към непартниращите родители.

Да има промяна в програмите за студенти, учещи в педагогически специалности, с включване на компетентностния подход в преподаването, също и с утрояване на часовете за практика на бъдещите учители.

Необходима е и упорита борба срещу "образователната бумащина" и към "синдрома на отчетност" в българската образователна система, защото тези феномени генерират формализъм, "прегарят" българския учител и го отдалечават от ученика.

Други от Просветни

INSAIT към СУ е 13-и в Европа по компютърни науки и изкуствен интелект

Институтът по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски" заема 13-о място в Европа. Това показват данните на CSRankings - световна

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

>