Професия от топ 7 на университетите вече гарантира над 3000 лв. заплата

01.12.2023 22:00 Юри Велев
Галин Цоков
Георги Стойчев

Ако учите специалност в български университет от топ 7 на най-търсените и добре платени на пазара на труда, може да очаквате работа с над 3000 лв. доход. Това се вижда от новото, 13-о поред издание на Рейтинговата система на висшето образование в България, представено в петък в Министерството на образованието и науката.

Миналата година само диплома от специалността “Информатика и компютърни науки” е прескачала 3000 лв. като облагаем доход на завършилите. Сега над 3000 лв. вземат и завършилите “Военно дело”, “Металургия”, “Математика”, “Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми”, “Комуникационна и компютърна техника” и “Национална сигурност”. Общо професионалните направления в българските университети са 52.

Близо 6500 лева вече вземат младите висшисти

от специалността, която е първа по доходи - толкова е средният месечен облагаем доход на завършилите “Информатика и компютърни науки” в СУ “Св. Климент Охридски”. 

Независимо от негативните икономически ефекти, свързани с войната в Украйна, делът на регистрираните безработни сред българските граждани, завършили през последните 5 г. висше образование в страната, се задържа близо до достигнатото през миналата година

рекордно ниско равнище от малко над 2%

при нива от 3,5% през 2021 г. При медици и математици дори е под 1%. Другите показатели за реализацията на завършилите на пазара на труда продължават да се подобряват, достигайки до рекордни за последното десетилетие стойности. Делът на завършилите, които не се осигуряват в страната, спада до рекордно ниско равнище от 14% през 2023 г., а бе 25% през 2014 г. Делът на наетите висшисти, работещи на позиция, за която се изисква висше образование, нараства до над 59% при 46% през 2014 г. Средният облагаем доход на завършилите достига до над 2200 лв. през 2023 г. при 1839 лв. през миналата година.

Ако обаче над 90% от завършилите “Медицина”, “Стоматология”, “Фармация”, “Военно дело” и “Теория и управление на образованието” започват работа, за която използват дипломата си, това важи за

едва 26% от завършилите “Туризъм”

Ако над 94% от завършилите “Теория и управление на образованието”, “Военно дело” и “Фармация” остават да работят в България, то при “Транспорт корабоплаване и авиация” и “Изобразително изкуство” процентът е под 70.

Продължаваща тенденция за повишаване на броя и влиянието на научните публикации на българските висши училища, регистрирани в глобалните библиографски бази данни. Броят на научните публикации на българските висши училища в библиографската база данни Web of Science през петгодишния период 2018-2022 г. е над 24 000 и надхвърля с около 3500 броя на публикациите през предходния изследван петгодишен период (2017-2021 г.).

Броят на публикациите в Scopus през периода 2018-2022 г. е малко над 27 000 и надхвърля с над 6000 броя на публикациите през предходния изследван петгодишен период (2017-2021 г.). Индексът на Хирш (H-index) за българските висши училища като цяло също се увеличава при сравнение на двата изследвани периода: от 94 на 109 в Web of Science и от 98 на 111 в Scopus.

В стандартизираните класации на Рейтинговата система за 2023 г. равносметката е:

Проф. Галин Цоков, министър на образованието и науката: Рейтингът показва, че вложението в образование си струва

Изследването е 13-о - фатално число, но пък е най-доброто досега

Представяме тринайсетия рейтинг, макар и фатално число той е може би най-добрият досега. За тези 13 г. рейтингът се е развивал на базата на диалога с висшите училища, академичната общност, Националната агенция по оценяване и акредитация, така че да става все по-добър.

Рейтингът на българските висши училища има още една много важна функция. Данните от него се използват за формиране на определени национални политики в сферата на висшето образование. През тези години рейтингът стана част от тази комплексна оценка на качеството на работата на университетите и висшите училища, която е много важна при тяхното финансиране. За следващата година 61% от финансирането им ще зависи именно от комплексната оценка - значителна част от нея се формира по данните от рейтинга. Това е сериозна крачка напред българското висше образование да се оценява на базата на конкретни данни и анализи, и то насочени към установяване на качеството. Може би това е една от малкото сфери в нашата страна, в които финансирането пряко върви с изследване на данни и оценка на качеството на резултата.

Рейтингът е много важен и за бъдещите студенти. И показва каква е значимостта на висшето образование в България от гледна точка на пазара на труда. Сериозно намалява броят на безработните висшисти. Това означава, че днес, когато влагаш в образование, наистина след това се реализираш като специалист на пазара на труда.

Рейтингът е един от инструментите, които служат за подготовка за приема. Другите са свързани с широко обсъждане с работодателските организации. В този диалог ще се очертаят направленията, в които приемът евентуално ще се намали.

Рейтингът е като олимпийските игри, не като световното по футбол

Рейтинговата система прилича на олимпийските игри, а не на световното по футбол - така Георги Стойчев образно обясни методиката на рейтинга. На световното по футбол имате един шампион и победителят взима всичко. Рейтинговата система е подобна на олимпийските игри, при които има различни шампиони при различните дисциплини. Имаме 52 различни класации - по една за всяко професионално направление, и имаме победител във всяка класация.

Отличниците учат IT и медицина

Най-висок среден успех от дипломата за завършено средно образование имат студентите в направленията “Медицина” (5,63), “Фармация” (5,56), “Стоматология” (5,53), “Математика” (5,42), “Информатика и компютърни науки” (5,36) и “Ветеринарна медицина” (5,35).

С най-нисък успех от завършено средно образование са първокурсниците в направление “Материали и материалознание” (4,42). Средният успех от дипломата за завършено средно образование на приетите в първи курс студенти в страната като цяло е 5,08, което е най-високото измерено ниво, откакто се поддържат данни по този индикатор в рейтинговата система от 2013 г. насам.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>