МОН: Приета е визия за развитие на дуалното обучение до 2030 г.

14.09.2023 10:32
Снимка: МОН

Консултативният съвет за професионално образование и обучение към МОН прие Стратегическа визия за развитие на дуалното обучение в България до 2030 г. Тя предвижда фокусиране върху водещата роля на бизнеса в обучението, развитие и модернизиране на системата на дуалното образование в страната, повече комуникация за популяризирането ѝ. Разработването ѝ беше подкрепено финансово със средства от фонда за подготовка на мерки за подкрепа на Швейцарско-българската програма за сътрудничество. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието и науката.

Заседанието на Консултативния съвет, в който влизат представители на работодателските и синдикални организации, на бизнеса, висшите училища и професионалните гимназии, както и експерти от различни институции, беше открито от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков. Участниците подкрепиха и изготвените промени в Закона за професионалното образование и обучение. Те предвиждат изцяло нов списък на професиите. Ще бъде премахнато досегашното свръхдетайлизиране на отделни често сходни специалности, а вместо това ще има по-малко на брой широкопрофилни професии. Обучението по всяка професия ще включва и теми по опазване на околната среда, както и придобиване на специализирани IT умения, необходими за упражняване на конкретната професия.

Реформите са в изпълнение на Националния план по възстановяване и устойчивост. Изпълнението им ще бъде подпомогнато финансово по проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, който също беше представен пред Консултативния съвет.

В заседанието участваха още заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева, заместник-министърът на иновациите и растежа проф. д-р Георги Ангелов, председателят на НСИ доц. Атанас Атанасов, директорът на дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН Ваня Тивидошева, председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев, управителят на Българската търговско-промишлена палата Маргарита Дамянова, Светлана Дончева oт Българската стопанска камара, представители на Съюза за стопанска инициатива, КНСБ, на държавни и образователни институции и др.

Като наблюдател участва и ръководителят на Швейцарския офис за сътрудничество Томас Щауфер.

Информация по дискутираните теми предостави екипът на дирекция „Професионално образование и обучение“ – секретариат на Съвета.

Други от Просветни

Медицинският университет в Пловдив дипломира 393-ма магистри, сред тях има от Бутан и Непал

С отличен успех над 5,50 от следването и държавните изпити са 54 дипломанти 393-ма абсолвенти от Медицинския факултет на МУ-Пловдив ще положат Хипократовата клетва на тържествена церемония на 10

Около 190 000 са студентите сега у нас, най-много са в „Икономика“ - 26 996, най-малко - в „Теория на изкуствата“ - 53

Около 190 000 са студентите сега у нас, които се обучават в 51 висши училища. От тях държавните университети са 38, а останалите са частни висши училища, каза за БТА Георги Стойчев

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

>