Израелски специалист: Практиките на демократичните училища могат да подпомогнат образованието в България

12.08.2023 15:13
ПРОФ. ГАЛИН ЦОКОВ

Принципите и практиките на демократичното образование бяха основна тема на срещата между министъра на образованието и науката Галин Цоков и Яков Хехт - учител, педагог, световно признат пионер в областта на демократичното образование, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН). Демократичните училища, първото от които е създадено от Яков Хехт, са самоуправляващи се общности, в които учители и ученици са равнопоставени и учениците сами определят целите на обучението си и как да се подготвят за бъдещо професионално развитие.

В момента Яков Хехт подкрепя усилията на израелската образователна система по адаптиране към бързото навлизане на изкуствения интелект.

Израелският специалист подчерта необходимостта от преосмисляне на ролята на учителите в условията на внедряване на изкуствен интелект. Според него учителят на бъдещето ще бъде повече ментор, който да насърчава и развива уменията за диалог, работа в екип и експериментаторство сред учениците.

В момента в Израел се работи по пилотна университетска програма, при която акцентът е създаване на смесени групи студенти, които включват настоящи и бъдещи учители, както и професионалисти в сферата на организационното учене и развитие, и технологиите

Според Хехт принципите и практиките на демократичното образование могат да подпомогнат българската образователна система в нейното адаптиране към бързо променящите се условия на съвременния свят. Той представи опита на Израел и Нидерландия в изграждането на нов тип училища "без стени" и с акцент върху взаимодействието между учениците, както и възможностите за самонасочващо учене.

Министър Цоков представи текущите реформи в българската образователна система и изрази интерес към по-задълбочено изследване на принципите и практиките от демократичните училища в световен план като източник на идеи за решаване на предизвикателствата на 21-и век.

"Всички ние сме изправени пред предизвикателства. Често се пропуска обаче, че една от целите и очакванията към него е да направи образованието по-социално - насочено повече към личността и нейното развитие", посочи министър Цоков. Според него затова е и интересно да се проучи опита на демократичното образование и как се адаптира то към все повече навлизащите технологии.

Други от Просветни

Медицинският университет в Пловдив дипломира 393-ма магистри, сред тях има от Бутан и Непал

С отличен успех над 5,50 от следването и държавните изпити са 54 дипломанти 393-ма абсолвенти от Медицинския факултет на МУ-Пловдив ще положат Хипократовата клетва на тържествена церемония на 10

Около 190 000 са студентите сега у нас, най-много са в „Икономика“ - 26 996, най-малко - в „Теория на изкуствата“ - 53

Около 190 000 са студентите сега у нас, които се обучават в 51 висши училища. От тях държавните университети са 38, а останалите са частни висши училища, каза за БТА Георги Стойчев

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

>