Галин Цоков: Няма да позволим механично преместване на съдържание в учебните програми

10.08.2023 15:21
Министърът на просветата проф. Галин Цоков Снимка: Архив

Няма да допуснем механично "слизане" или "качване" на съдържание в учебните програми. Това каза пред медии днес министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

По думите му по предложените за обществено обсъждане промени в учебните програми са работили два екипа комисии. Те са работили по отделните програми през предните две години при двама различни министри – през 2021 и 2022 г., посочи министърът. Той допълни, че екипът му ще се съобрази с получените мнения и становища на преподаватели.

„Такива механични прехвърляния няма да допуснем от гледна точка на това, че с тези промени на учебни програми ние не искаме да издаваме и нови учебници. Ние искаме да се огледа така съдържанието в тях, че да отпадне точно фактологическата сложност в рамките на едни или други учебни предмети. И по този начин в някаква степен да се олекотят учебните програми от гледна точка на това да остава повече време на учителя да работи индивидуално, да работи екипно, ако трябва. Ако трябва, да работи и допълнително с определени деца“, каза Цоков.

Според него промяната в учебното съдържание трябва да е свързана с компетентностни рамки в учебните програми и с повече интердисциплинарност на учебното съдържание, което да доведе до друг модел на структуриране и на усвояване на учебното съдържание. Учебните програми трябва да са насочени не само към възпроизвеждане на знание, но и към формиране на умение, смята министърът.

Проф. Цоков съобщи, че с негова заповед е съставена работна група, която обсъжда стандарт за управление на качеството в българското училищно образование. Точно този стандарт за качество и неговото управление ще дадат механизми, съобразно които ще се определят критерии и индикатори, които да показват коя е качествената работа в училище, посочи той.

По думите на образователния министър резултатът на учителите е различен в различните типове училища. Той разказа, че е получил доклад за училищата, в които всички зрелостници са получили слаби оценки. Това е лош резултат, но от друга страна трябва да се има предвид, че тези училища са подготвили учениците, за да стигнат те до зрелостни изпити, каза министър Цоков. „И сега, оттук нататък могат да работят догодина, да речем, за повишаване на успеха и за положителни резултати на зрелостните изпити. Те са постигнали много точно в това отношение“, допълни той.

По-рано днес Цоков подписа анекс към колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. От него става ясно, че учителските заплати се увеличават с 15 процента, в сила със задна дата от 1 януари 2023 г. Още с подписването на днешния анекс със социалните партньори се разбрахме, че започваме да работим по подготовка за бюджета за 2024 г., каза министърът, цитиран от БТА. 

Други от Просветни

Медицинският университет в Пловдив дипломира 393-ма магистри, сред тях има от Бутан и Непал

С отличен успех над 5,50 от следването и държавните изпити са 54 дипломанти 393-ма абсолвенти от Медицинския факултет на МУ-Пловдив ще положат Хипократовата клетва на тържествена церемония на 10

Около 190 000 са студентите сега у нас, най-много са в „Икономика“ - 26 996, най-малко - в „Теория на изкуствата“ - 53

Около 190 000 са студентите сега у нас, които се обучават в 51 висши училища. От тях държавните университети са 38, а останалите са частни висши училища, каза за БТА Георги Стойчев

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

>