България ще използва финландския опит в училищните иновации

04.08.2023 17:29
Снимка: Pixabay

Български експерти ще се запознаят с финландския опит във въвеждането на иновации в училищното образование, както и във взаимодействието между университетите и бизнеса.
Това стана ясно по време на среща между министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и посланика на Финландия в България Н. Пр. Кристина Кувая, на която присъства и заместник-министър проф. Генка Петрова.

„Сътрудничеството с Финландия е стратегически важно за нас от гледна точка на развитието на училищното образование“, заяви проф. Цоков. Той посочи, че предстои преструктуриране на учебните програми в България. Целта е те да създават повече компетентности и умения и да включват по-голяма интердисциплинарност между отделните учебни предмети. „Финландската концепция за феноменно образование ще ни е изключително полезна, за да можем да подобрим методите на обучение и да променим българското училище, както вие променихте финландското“, изтъкна проф. Цоков. По думите му десетки български учители и директори вече са посещавали финландски училища по различни проекти и имат опит, но е необходимо да се договори и на правителствено ниво по-широко сътрудничество в тази посока.

Посланик Кувая също предложи да се организира една групова визита на български образователни експерти във Финландия. В нея трябва да участват хора, които ще са ангажирани с предстоящата реформа в българското образование. Те първо ще бъдат информирани от местните образователни власти как е организирана системата във Финландия и какви цели са заложени. След това ще направят и отделни визити в училища, където ще се запознаят с работата на директорите и преподавателите. Такова посещение може лесно да се организира, обясни посланик Кувая. По думите ѝ има глобален интерес към образователната система във Финландия.

Затова в страната е създаден специален екип, който е ангажиран с организирането на посещенията на такива заинтересовани групи от други държави. Специфично за системата във Финландия е, че всяка година всяко едно училище в страната трябва да изпълнява един феноменален проект от гледна точка на съответното училище.

Проф. Цоков, заместник-министър проф. Генка Петрова и посланик Кувая обсъдиха и организирането на дискусия в България с участието на представители на водещия финландски изследователски университет Аалто и български висши училища. Тя ще е продължение на проведения миналата година форум „Сътрудничеството между университетите на бъдещето и частния сектор“, който беше организиран от посолствата на Финландия, Норвегия, Дания и Швеция съвместно с Министерството на образованието и науката, Министерството на иновациите и растежа и Представителството на Европейската комисия в София. Тогава бяха откроени две важни теми – сътрудничеството между висшите училища и бизнеса и създаването на мултидисциплинарни университети, припомни посланик Кувая.

Тя съобщи, че в такъв форум могат да участват и представители на финландския технологичeн концерн Nokia. Компанията има интерес към сътрудничество с български университети и изграждане на лаборатории в България.

Други от Просветни

Медицинският университет в Пловдив дипломира 393-ма магистри, сред тях има от Бутан и Непал

С отличен успех над 5,50 от следването и държавните изпити са 54 дипломанти 393-ма абсолвенти от Медицинския факултет на МУ-Пловдив ще положат Хипократовата клетва на тържествена церемония на 10

Около 190 000 са студентите сега у нас, най-много са в „Икономика“ - 26 996, най-малко - в „Теория на изкуствата“ - 53

Около 190 000 са студентите сега у нас, които се обучават в 51 висши училища. От тях държавните университети са 38, а останалите са частни висши училища, каза за БТА Георги Стойчев

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

>