Галин Цоков: Работа с родителите ще помогне за справяне с насилието в училище

03.08.2023 17:13
Министърът на просветата проф. Галин Цоков Снимка: Архив

„Един от подходящите начини за подобряване на всички дейности в образователните институции за справяне с насилието и агресията е по-тясната работа с родителите и семейството. Без тяхната подкрепа няма как да променим средата в училищата и тя да стане по-сигурна“. С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков посреща представители на Национална мрежа на децата (НМД), в която членуват граждански организации, които работят за деца и семейства в цялата страна. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на образованието. 

Данните на МОН показват, че голяма част от проявите на агресия в училище са от деца с проблеми в семейството. Според министъра, а и според представителите на гражданските организации, трябва да се привличат по-активно родителите към училищния живот.

„В пътя на промените диалогът е много важен – всички сме заинтересовани децата и учениците да се развиват по-добре и да се чувстват по-добре“, подчерта проф. Цоков. И добави, че целта е да се развиват социалната и емоционална интелигентност на учениците.

Министърът съобщи, че в министерството се подготвят ред промени, насочени към формиране на умения и компетентности на учениците, които да ги направят по-успешни и щастливи. Ще се изработват рамкови учебни програми, ще се въвежда компетентносния модел, изработване на нов тип тестови задачи и др. Той подчерта, че за тези промени е много важно да се чуе становището на гражданските организации, които работят с училища и родители.

Ръководителят на НМД Георги Богданов приветства от името на организацията силния старт за промени на новия екип в МОН. Той адмирира намерението за промяна на учебното съдържание. От организациите определиха като изключително важно изработването на рамка за качество на образованието, на обучението и грижата в ранна детска възраст, училищното лидерство, квалификацията на учителите и училищната среда, от която зависи здравето и благополучието на децата. Сред коментираните въпроси бе необходимостта от преминаване към едносменен режим, както и грижа за психичното здраве на учениците и на учителите.

Тема на разговора бе необходимостта от гарантиране на еднакво висок стандарт за всички деца и ученици – в малките и в големите градове. Министър Цоков акцентира, че в новия бюджет са предвидени средства за образователни дейности с деца от уязвими групи, като са осигурени възнаграждения за образователни медиатори, социални работници и помощници на учителите, които да подкрепят децата и те да повишават резултатите си. Друг акцент в дискусията бе заложеният в правителствената програма приоритет за грижа за ранното детско развитие.

В срещата участваха още заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, експерти и съветници. В разговора активно се включиха с предложения Георги Богданов и Пламена Николова от НМД, Гергана Ефремова от „Заедно в час“ и Яна Алексиева и Зорница Трифонова от асоциация „Родители“.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>