“Под игото” вече в 9-и клас, променят учебните програми по всички предмети (Обзор)

27.07.2023 21:30 Ярослава Прохазкова
Поне 12 ще са промените в програмите за големите ученици.
ПРОФ. ГАЛИН ЦОКОВ

 Целта е по-малко зубрене на факти, повече връзка между дисциплините

 Министърът: Процесът ще продължи с години, сега няма да се пишат нови учебници

Промени в учебните програми по всички общообразователни предмети от I до X клас предлага просветното министерство.

Става дума за отпадане на отделни понятия или цели теми, както и за разместване в кой клас ще се изучават съответните уроци/произведения.

Най-малко промени ще има при най-малките ученици - в началния етап (до IV клас).

Ревизираните програми не изискват писане на нови учебници, успокои министърът на образованието и науката Галин Цоков. Залага са на приемствеността.

“Ще търсим мнението на експертите, за да отпадне фактологическата сложност в програмите. Говорим и за започване на по-голяма промяна на учебното съдържание, свързана с по-голяма интердисциплинарност и очертаване на компетентностни рамки в тях. Това е процес, който в момента стартира и може би ще продължи няколко години”, коментира проф. Цоков.

Прегледът на програмите започна още през 2022 г. Направиха се анкети с учителите и учениците, работни групи огледаха съдържанието им, министерството използва и професионално социологическо проучване, за да сондира мнението на родители и деца за учебното съдържание в I - X клас, напомнят от екипа на МОН. Имаше и дискусия с депутатите от ресорната комисия в 48-ото НС. “Важна роля за предлаганите промени имаха и срещите и консултациите с методиците и психолозите, на които се обсъждаха резултатите от становищата и анкетите”, обясняват от екипа на министър Цоков.

Първата група промени са за отпадане на теми и понятия. Това се прави по български език и литература (БЕЛ), математика, информатика, философия, география и икономика, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование. По БЕЛ например вече няма да се учи за анотация и делово писмо, а от геогафия и икономика отпада понятието “отрасъл”.

Другата основна промяна е свързана с преместване на теми за изучаване от един клас в друг. Засяга БЕЛ, математика, география и икономика и химия и опазване на околната среда.

 Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература и предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например

миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас

А по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията.

Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.

По литература предложенията са две - “Левски” от “Епопея на забравените” и “Под игото” на Иван Вазов да се свалят от Х в IХ клас. А

“Моето семейство и други животни” на Джералд Даръл да не се изучава

в задължителните учебни часове.

По математика пък децата в V клас вече няма да учат за “проста лихва” - понятието се премества в VII клас. Цялата тема “Еднаквости в равнината” преминава от общообразователна в разширена подготовка.

Нови понятия се включват по география и икономика, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование. Например по география и икономика

се въвежда понятието “кръгова икономика”

И въобще в часовете вече няма да се говори за “стопанство”, а за икономика. Разстояние по карта вече няма да се изчислява в V, а в VII клас, защото математическите умения се придобиват тогава.

Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII - X клас, след като по-рано бе съобщено, че се намалява броят оценки за срока по другите предмети.

Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до български, родинознание, технологии и предприемачество, човека и обществото, както и изобразително изкуство за първолаците.

Само по музика, история и чужд език не се предвиждат

никакви промени и в трите образователни етапа (начален, прогимназия и гимназия).

По физическо възпитание и спорт обаче ще има за всички ученици от I до Х клас, като целта е и съобразяване със съответната материална база. Шах и ракетни спортове се добавят към избираемите области.

Актуализираните програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, като тази есен по новите започват учениците до началния курс, V и VIII клас. От учебната 2024 - 2025 г. ще се променят и за VI и IX клас, а година по-късно - и тези на седмокласниците и десетокласниците.

Втора дата за изпита в 7-и клас при бедствие или боледуване

Може модулът, с който се кандидатства в гимназия, вече да не е задължителен

Втора дата на  изпита след 7-и клас, освен при форсмажорни обстоятелства като тазгодишните наводнения, да има и за  болни деца или при трагедия в семейството. Идеята е тя да е през есента, за да може детето да се възстанови.

Това обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на семинар в Старосел.

Изпитът, който полагат седмокласниците, е важен, защото влиза в балообразуващата им оценка за кандидатстване в гимназия. Децата, които по някаква причина не успяват да се явят на него, са единици, обясни проф. Цоков. Но въпреки това проблемът, че те не могат да положат изпита втори път, е огромен.

“Досега ученици, които са се разболели, случило се е нещо в семейството, не могат да се представят добре или изобщо не могат да положат изпита,

получаваха служебни нули като резултат. Това ограничава достъпа им до качествено образование”,

категоричен е министърът.

Идеята сега е те да положат изпита наесен и да се класират извън класирането на останалите, но без да го нарушават, ако постигнат бала, който имат другите в съответното училище.

Изпитите след 7-и клас са на два модула. Вторият е предназначен за кандидатстване. Обсъждаме дали може да се възстанови практиката до 2016 г. - задължителното явяване да е само по първия модул, а по втория да е за тези, които искат да влязат в по-елитно училище. Това ще снеме напрежението от изпита, обясни още проф. Цоков. 

Друга идея на министерството е за училищата с лоши резултати на тези изпити да се изготвя екшън план. По-видими щели да бъдат и критериите за оценяване. 

Обмислят се и допълнителни матури за повишаване на успеха на абитуриенти

до една година след завършването им, ако те преценят, че ще се представят по-добре. По този повод с министър Цоков се е срещнала омбудсманът Диана Ковачева. “Оценките от матурите остават за цял живот и е несправедливо, ако учениците нямат шанса да подобрят резултатите си”, настояла тя пред професора.

Предложението вече се обсъжда и в комисията по образование в парламента. Идеята е тези ученици да получат удостоверение за положен зрелостен изпит, без обаче да се коригира вече записаната в дипломата им оценка.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>