Джулия Симпсън: Черно море е чисто, без никакви притеснения може да се почива там

24.07.2023 09:22 Самуил Огнянов
Джулия Симпсън - президент и главен изпълнителен директор на Световния съвет по туризъм и пътуване (WTTC).

Разширяването на Hyatt в България показва, че страната ви става атрактивна за големите хотелиерски вериги, каза президентът и главен изпълнителен директор на Световния съвет по туризъм и пътуване 

- Успя ли да се възстанови туризмът след пандемията?

- Туризмът бе един от секторите, засегнати най-силно от ограниченията по време на пандемията. А той е един от важните отрасли в световната икономика. 1 от всеки 10 работни места се дължи на туризма, както и 1 от всеки 10 долара приходи. По време на пандемията в световен мащаб в туризма бяха загубени 62 млн. работни места.

Сега виждаме, че отрасълът се възстановява бързо, в някои държави дори и 100%. На световно ниво обаче още не са постигнати показателите от 2019 г. Причината е, че Китай едва сега се отваря отново за пътувания. А от китайските туристи идват 15% от общите приходи в туризма. Очакванията ни са, че до края на тази година отрасълът ще се възстанови напълно.

- Но има проблеми с пътуванията и особено с въздушния транспорт. Кога очаквате в този сектор ситуацията да се нормализира, за да могат хората да пътуват спокойно и истински да се наслаждават на почивката си?

- Авиоиндустрията също бе много силно засегната от пандемията. Стопира се производството на нови самолети, екипажите останаха без работа. С отпадането на ограниченията се възстановиха и пътуванията, а търсенето остава по-голямо от предлагането особено във въздушния транспорт, защото неговият капацитет в момента е 90% от този преди пандемията. Затрудненията показват, че този сектор има нужда от подкрепа.

Правителствата, включително и в България, могат да подпомогнат авиокомпаниите си. Защото техните разходи са високи - за самолети, горива, персонал, различни такси. Помощ може да има например при летищните такси или с горивото, както се случва в Турция и Катар. Въздушният транспорт е част от различни видове туризъм и неговото подпомагане има икономически смисъл, вместо да се гледа на авиокомпаниите само като на източници на приходи.

- Как стои България в този процес на възстановяване?

- Данните ни за България показват, че през 2019 г. приходите от туризъм са достигнали 14,789 млрд. лв. След това - по време на пандемията, те са намалели с близо 60%. През 2022 г. има силно възстановяване, приходите са били над 10 млрд. лв. Очакваме през тази година възстановяването в сектора да е 75%, приходите да достигнат 11,440 млрд. лв. и да бъдат създадени 17 500 работни места, като общият брой на заетите да е 287 000 души. Приносът на туризма за тази година към брутния вътрешен продукт на страната ви би трябвало да е 6,5%. 90% от приходите идват от чуждестранни туристи.

През следващите 10 г. туризмът в България има огромен потенциал за развитие. Смятаме, че той ще нараства с по-бързи темпове от редица други сектори на икономиката. Нашите прогнози показват, че през 2033 г. приходите от туризъм могат да достигнат 19-20 млрд. лв., а броят на заетите - 365 000 души. Така че пред България има много големи възможности за развитие на сектора.

- Тези възможности обаче не бяха ли засегнати от появилите се недоказани твърдения, че може да има замърсяване в Черно море, след като бе разрушена стената на язовир “Нова Каховка” в Украйна?

- Аз съм разговаряла с редица експерти, които бяха категорични, че замърсяване в Черно море няма. Появилите се информации бяха част от негативна кампания, която не се основаваше на фактите. И мога съвсем отговорно да заявя пред света, че Черно море е чисто и няма повод за никакви притеснения, хората спокойно могат да отидат на почивка на вашето море.

- Споменахте, че 90% от приходите за България идват от чуждестранни туристи. Трябва ли страната ни да промени стратегията си за този сектор?

- България е чудесна туристическа дестинация. Имате всичко необходимо - чудесна природа и климат, предлагате морски и планински туризъм. Дори по време на сегашните високи температури страната ви може да предложи прохладни места за туристите. Хората все по-често търсят места, където да има запазена и красива природа, и могат да ги намерят в България.

Имате и богато културно и историческо наследство. Имах възможността да се разходя в София, там се срещат толкова много култури. Това, което може да се направи още за туризма тук, е да има силна рекламна стратегия със слоган например “Красива България”. Много държави правят такива кампании и е необходимо да се разбере на правителствено ниво, че това е икономически обосновано. Страната ви вече присъства на световната туристическа карта, тук идват много хора. Но за да си гарантирате устойчивост и развитие, трябва засилена маркетингова кампания.

Относно туристите мога да кажа, че страната ви има нужда и от чуждестранни и от български. Но също така трябва да потърсите нови пазари. Например Китай не е толкова далеч от България. Нужно е само да бъде обяснено на китайските туристически агенции предимствата на страната ви като дестинация. А те обичат да посещават места с красива природа и богата култура, каквито вие имате.

- Преди две години Hyatt стъпи за първи път в България, а през тази година разшири присъствието и вече е най-голямата хотелска верига у нас. Това признак ли е, че страната ни става атрактивна и привлича интереса и на големите международни вериги?

- Със сигурност това е така, очаквахме и други големи международни вериги да стъпят тук. Разширяването на Hyatt в България показва как може да се изгради успешен бизнес с местен партньор в лицето на “Тера уей инвестмънт груп”. Впечатляваща е реновацията на Hyatt Regency Pravets Resort и съчетанието между модерния интериор и автентичната българска атмосфера, хотелът предлага висококачествена услуга. Това е много добро съчетание, защото хората искат да ползват услуги с висок стандарт, но да усещат и автентична атмосфера.

 

CV

Джулия Симпсън е президент и главен изпълнителен директор на Световния съвет по туризъм и пътуване (WTTC). Тя бе за два дни в България за участие във форум за предизвикателства и възможности в туристическия сектор. Домакин на събитието бе новооткрития Hyatt Regency Pravets Resort. Симпсън обсъди с водещи експерти потенциалните възможности и иновативни решения за туризма, неговата дигитализация, опростяване на процедурите за издаване на визи и улесняване на пътуванията.

 

Други от Интервюта

Димитър Радев, управител на БНБ: Еврото е инструмент, не автоматичен успех, националните политики са ключови

Доходи не се увеличават с политически решения. Политиката създава рамката, но реалният напредък идва от икономическата активност Бюджетът не е просто плансметка, а баланс на интереси и отговорности

Деси Добрева: Докато бях в “Шоуто на Слави”, учех и 2 специалности, живеех насън

- На 7 декември в зала 1 на НДК ще се съберете отново с Алекс Раева за първи път след 21 години, били сте заедно за последно в "Шоуто на Слави", какъв е спектакълът, в който ще участвате

Димитър Ганев: Румен Радев загрява на тъчлинията за избори - всички партии трябва да са притеснени

ПП-ДБ разбират, че такъв нов играч при предсрочен вот ще е техен естествен конкурент. Ще навлезе и в поле, където “Възраждане” са монополист Влизането ни в еврозоната от 1 януари не може да бъде

Доц. Владислав Миланов: Толкова тъжни статистики бележи езикът на политиците, че се отказахме да го анализираме

Отклонения в човешкото поведение стават думи на годината - не те са страшни, а явленията, които описват, казва езиковедът Още акценти от интервюто с езиковеда и преподавател в СУ: "6 - 7"

Бойко Василев: Вучич опитва да язди много коне – да е добре със САЩ, Русия, Китай, и рискува всички да го ритнат

На протестите на сръбските студенти няма друго знаме освен сръбското Студентите пишат листите, без да слагат нито един от водачите на опозицията Защо Западът подкрепяше Вучич

>