10 г. Смолян е образователно чудо заради уважение към училището и патриархалните ценности

17.07.2023 10:24 Валентин Хаджиев
Кметът на община Смолян Николай Мелемов не пропуска да поощри и насърчи местните ученици.
Никола Запрянов, началник на Регионалното управление на образованието
Д-р Светозар Любомиров преподава литература в Неделино от над 30 години.

Къща за родата и висше за децата - това е максимата, която изповядват родопчани от поне век.
Първото е трудно да се осъществи в кризите, но второто е безспорен факт.

Смолян е неизменно лидер в страната в областта на образованието и от над 10 години е в топ 3 на външни оценявания и матури.

Тази година областта е на второ място на външното оценяване на учениците от 4-и клас

Резултатът по български език и литература е 77,8 точки при средно 70,5 за страната. По математика учениците имат 68,9 точки при 64,4 средно за страната.

На т.нар. малки матури е на второ място след София по резултати, а при 12-класниците - на трето място.

“Тези постижения не са случайни и са резултат на целенасочена работа от самите ученици, родители, педагози и цялата общност. Има постоянна взаимопомощ и подкрепа на всички нива - ученик, родител, учител.

Обществените институции в област Смолян са съпричастни към образованието и възпитанието на учащите. Те работят пряко с учениците, като организират съвместни инициативи и поощряват участието им в тях.

Процесът не е кампаниен, а дългогодишен и всяка обществена институция подхожда отговорно, което повлиява благоприятно образователната среда. В това сътрудничество всяка от институциите - общини, кметства, театри, музеи, читалища, полиция, пожарна, горско стопанство, фирми, организират инициативи и поощряват участието на учениците в тях”, казва началникът на Регионалното управление на образованието Никола Запрянов.

Според него именно

тази общност, която е създадена във всяка от общините, е съпричастна с развитието на учениците от постъпването в училище почти до завършване на университета

Влияние оказват запазените ценности в района и по-малкото изкушения пред учениците в сравнение с големите градове.

“Ако например срещна дете, което прави нещо нередно, и му направя забележка, то ще се извини и дори ще се засрами. Ще споделя с родителите му и те ще ме поздравят.

За детето ще има поука. Не ми се вярва същият казус да има този изход в големия град. По-скоро би станала разправия”, казва кметът на село Търън Явор Говедаров, който кара 14-и мандат.

Училището в Търън е защитено и в него учат 60 деца. Постига резултати като в градските училища. Тази година то навърши 100 г.

Учителският колектив, вместо да направи обичайния при такъв повод юбилеен алманах, решава да издаде книга за здравното образование и всяко дете я е получило безплатно.  

В нея на достъпен език е обяснено какви да са хигиенните навици, как да се живее здравословно, както и по какъв начин индивидът се вписва в общото здраве на общността, страната и планетата.

Колективът решил, че това е подходящата тема, защото преди 10-ина години е имало дечица в селото с наднормено тегло, изкривявания, носели отрано очила и др.

В Смолянска област има създадена система да се следи какво става с децата от детската градина

В резултат над 90% са обхванати. Всяко дете от 5-годишна възраст се знае къде е и в кое училище се планира да отиде и затова броят на отпадналите от училище клони към 0%.

След основно образование продължават да следят децата дали ходят на училище и какъв им е успехът на регионално ниво. Продължаващите средно образование са към 90% при доста по-нисък процент в страната.

“Има определена тенденция напоследък след 7-и клас ученици да отиват да учат в София, Пловдив, Хасково, Благоевград, но това не се дължи на недоверие в местните училища, а е решение на родителите им за препитание в по-големите градове”, казва началникът на инспектората.

Уважението и култът към образованието също са сред факторите,

на които се приписва голяма част от смолянските образователни успехи. На първо място, има много голяма заинтересованост от страна на родителите към обучението и образованието на техните деца.

От друга страна, преподавателите успяват да мотивират учениците чрез разнообразяване на формите на преподаване, използвайки услугите и ресурсите на новите технологии, обяснява Запрянов.

  “Ние като институция се съобразяваме със социално-икономическия и демографския профил на региона. Работим с водещи компании в машинното производство и добивната промишленост за разкриване на паралелки по определени професии.

Тази година в област Смолян ще има прием в 7 нови специалности в професионалните гимназии.

Поощряваме и съдействаме на т.нар. STEM направление, което обединява природните и инженерните науки,

технологиите и математиката. През новата учебна година се предлагат 29 паралелки със STEM професии и профили”, добавя Запрянов.

“Родопите са преживели тежки моменти в историята си и може би това е мобилизирало родопчани не просто да оцеляват, а да доказват постоянно не само че не изостават от останалите региони, а и да покажат реално на какво са способни.

Влияние оказват и запазените ценности в района”, казва д-р Светозар Любомиров, който преподава литература в СОУ “Св. св. Кирил и Методий” в Неделино. Той е носител на редица награди, сред които и най-високото професионално отличие “Неофит Рилски”, автор е и на 10 книги.

“Няма съмнение, че резултатите са плод на усилията на всички,

но в центъра все пак трябва да се посочат преките участници в образователния процес: инспекторатът - с експертиза и системен контрол; училищните ръководства - с компетентност и ангажираност както за нивото на учителите, така и с политики към училището, като краен резултат е убеждението на учениците, че ще получат необходимото качество на образование в родното училище; учителите - с високо ниво на квалификация, любов и отговорност към учениците; учениците - с убеждението, че се успява със знания и сериозно отношение към това, което предстои, без да се уповават на случайности и лесно преуспяване; родителите - с убеждението, че за образованието на децата трябва да се работи от ранно детство.

Местните власти също допринасят за успехите ни с подкрепата на учебните заведения

- дофинансиране въпреки оскъдните възможности, поощряване на най-добрите постижения на ученици и учители, съпричастност към всички проблеми на учебните звена.

Всичко това вероятно го има и в другите региони, но по-трудните условия на живот формират по-стойностни характери с устойчива ценностна система”, казва д-р Любомиров.

В Родопите казват, че хората биха простили на даден кмет, ако не асфалтира улица или площад, но ако не изпълни обещание, дадено пред децата - ще го гонят с тояги.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>