Оценителите на матурите не били достатъчно подготвени

16.07.2023 15:01
Министърът на образованието проф. Галин Цоков

Конкурсите за директори на училища през есента, но след 15 септември, обяви просветният министър Галин Цоков в Пловдив

Оценителите на матурите за 7 и 12 клас не са били достатъчно подготвени, особено при синхронизирането на вижданията си по отделни критерии и показатели, свързани с оценките. Това е един от изводите на МОН след провеждането на изпитите, стана ясно от изявление на просветния министър проф. Галин Цоков в Пловдив.

"В момента се обсъждат няколко проблема, свързани с резултатите от изпитите. На първо място е по-насочена работа с колегите, които са оценители след седми и дванайсети клас, защото процесът на оценяване е важен и трябва оценителите да бъдат подготвени",  посочи Цоков.

Той каза, че това особено се отнася за различните отворени въпроси, както за зрелостните изпити, така и за тези след седми клас, които са насочени към по-високи нива на мислене.

"Ще има допълнителна работа и обучение със съставителите на задачите, включително в областта на тестологията. Причината е въпросите да бъдат по-адекватни към различните равнища, към които са насочени, от друга страна да бъдат по-свързани с практиката. Отворените въпроси, когато са добре формулирани и практически насочени, са обективна оценка за по-високи нива на мислене на ученика и това се гарантира от двама оценители плюс арбитър", допълни министърът.

До няколко дни ще излезе за обсъждане графикът за провеждане на изпитите през новата учебна година. Предвидено е тези след седми клас да се изтеглят с една седмица назад, за да се разделят от външното оценяване след десети клас, съобщи още образователният министър. Така провеждането на изпитите и проверяването щяло да е по-спокойно и целенасочено.

Когато дойде официалното становище на съда, ще предприемем действие за промяна за наредбата за конкурси за директори. Така министърът отговори на журналистически въпрос по казуса с жалбата срещу въпросната наредба.

Доков посочи, че към момента решението на съда е, че трябва при избор на директори за общински училища да отпаднат членовете на комисията, които са представители на МОН. В този смисъл преди решението на Върховния административен съд ще отворим наредбата за промяна и ще следим за други добри предложения за оптимизиране на трите части на изпита - тестовете, решаването на казуси и програма за стратегическо развитие на съответното училище, обясни министърът.

По думите му това ще се случи най-рано около 15 септември, а самите конкурси за директори на училища ще се проведат в късна есен.

Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков връчи грамоти на ученици с отлични резултати, постигнати в подготовката по Националната програма „Обучение за ИТ кариера“. Церемонията се проведе в Етнографския музей в Пловдив.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>