Всичко започва с четенето. Но защо още в 1-и клас Вазов и Славейков?

29.06.2023 13:31 Валентина Стоева
Иван Вазов

От години образователната система в България буксува. Оценките на българските ученици спадат драстично, независимо дали са свързани с международното изследване PISA, или с държавните зрелостни изпити. След всяка неприятна новина за ниските резултати на учениците в социалните мрежи се появяват гръмки призиви за драстични промени. Обществото оказва натиск предимно върху учителите, държавата пък инвестира средства в развитието на SТЕМ центрове, в подобряване на средата, в допълнителна квалификация на учителите.

Първото условие за промяна е свързано с целта на образованието по принцип. Днес учениците по-скоро не виждат практическо приложение на знанията, които получават. Това води до сериозна демотивация сред мнозина от тях и дори до прекъсване на обучението им след завършване на средно образование. Липсата на добро образование и нежеланието, както и невъзможността за намиране на работа подлагат на изпитание социалната система – в България има много висок процент младежи до 29-годишна възраст,

които не работят и не учат

Картината вероятно би била по-различна, ако учителите имаха свободата да развиват учебния материал по начин, съобразен с нуждите и интересите на учениците им, както и да работят активно с колегите си по други предмети, за да се види реалното приложение на преподавания материал. На хартия преподавателите и в момента са свободни да работят съвместно и да се движат в определени рамки, но в действителност свободата им сякаш липсва.

Намаляването на количеството материал или преструктурирането му вероятно също би подпомогнало учениците в трупането на знания и развитието на умения да извличат и анализират информация,

а не да наизустяват огромни по обем масиви

от факти, данни, размишления, определения. Основната цел на образованието би трябвало да е да подготвя бъдещите участници в пазара на труда да търсят информация, да я обработват и да я прилагат в други области, без значение какви ще са професиите на бъдещето и пред какви революционни новости ще бъдем изправени. Тази способност всъщност е и в основата на т.нар. функционална грамотност, пряко свързана с уменията на индивидите да четат и да извличат смисъл.

Към момента четенето често се възприема като дейност за свободното време; предпочитаните книги обикновено са романи, печатни издания, по възможност от утвърдили се във времето писатели или поети. Именно това разбиране за четенето и книгите, както и превръщането им в обекти на литературознанието подкопават уменията да учениците да се научат да четат добре самостоятелно още в началния етап, което предопределя неспособността им да анализират по-сложните произведения, предвидени в различните етапи на национално оценяване.

Какви са примерите от другите европейски държави?

В Германия, например до четвърти клас

учениците имат предмет “Четене”. Книгите, които им се предлагат, са по техен избор – често от съвременни писатели, с кратки текстове, добър хумор, с неголямо количество нови и непознати думи. У нас първокласниците се учат да четат с текстове на Иван Вазов, Ран Босилек, П. Р. Славейков – утвърдени класици, чиито произведения предлагат на невръстните деца толкова неизвестни думи, образи, контекст, че още с първите стъпки голям процент от децата са обречени да се провалят в усвояването на уменията за четене (и да намразят най-добрите ни автори от самото начало на читателския си път).

Ясно е решението – радикална промяна на материалите за четене в началния етап на образованието. Книгите, съобразени с интересите и възможностите на съвременните деца, развиват активно уменията им да четат. Те са и гаранция, че не само най-изявените и талантливи ученици, а всяко дете ще има добър шанс да се научи да извлича и анализира прочетеното, за да взема адекватни решения за себе си и за обществото, в което живее.

Разбира се, без достъп до привлекателни и интригуващи книги развитието на интерес към четенето по-скоро би било мираж. Затова държавата трябва да насочи усилията си и да инвестира в откриването на училищни библиотеки, в назначаването на училищни библиотекари като педагогически персонал и в превръщането на училищната библиотека в център на общността и на SТЕМ центровете, в място за отдих, за провеждане на сериозни проучвания.

Третото условие за промяна на ситуацията в образователната система е свързано отново с нагласите по отношение на четенето. Четенето, разбирано като умение да превръщаш точките и чертичките от белия лист в думи и смисъл, се развива в училище. Но умението да анализираш информацията, да я съпоставиш с онова, което вече ти е известно, и да намериш решение на проблем, като приложиш знанията си, зависи от всичко, което си научил, чул, преживял преди училище. Ето защо

натискът от страна на обществото върху учителите е несправедлив –

резултатите на дванадесетокласниците всъщност зависят до голяма степен от инвестираното време в съвместно четене, достъп до книги от страна на семействата в първите години на децата им. Инвестицията на държавата в програми за подпомагане на семействата с първи книги за децата им, каквито развиват много от организациите от европейската мрежа за грамотност EURead, би била отлична дългосрочна стратегическа цел за развитие на по-грамотно общество. По-краткосрочното решение би било да се обърне внимание на детските градини и да се инвестира в програми за създаване на малки библиотеки с внимателно подбрани заглавия, които подготвят бъдещите ученици да усвоят по-лесно материала в училище и ги подготвят да се научат да четат самостоятелно.

В обобщение, ако не променим нагласите си като общество и не започнем да градим стратегия за отглеждане на функционално грамотно поколение, резултатите от националните външни оценявания, зрелостните изпити и дори международните изследвания няма да се подобрят.

-----------

*Авторката e майка на ученик в 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов”. Голямата ѝ дъщеря е завършила същото училище.

Валентина Стоева е завършила НГДЕК, а после следва “Политология” и “Дипломация и международни отношения”. От 2008 г. се занимава с насърчаване на четенето сред децата. Основател е на Фондация “Детски книги” (2013) и на Фондация “Четене” (2023). Носител е на званията “Посланик на библиотеките” и “Рицар на книгата”. Докторант по специалност “Теория на четенето” в СУ “Св. Климент Охридски”.

 

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>