Галин Цоков: Необходима е промяна в начина, по който се оценяват учениците

20.06.2023 19:22
Министър Галин Цоков Снимка: МОН

Оценяването в българските училища трябва да бъде повече насочено към измерване на умения и компетентности, а не за механично възпроизвеждане на знания. Това подчерта министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на среща със Сдружението на директорите в системата на образованието в България, съобщи пресцентърът Министерството на образованието и науката (МОН).

По думите на министъра МОН ще започне преглед на учебните програми, който ще бъде направен съвместно с учителите, за да се намали фактологическата натовареност за сметка на практическите знания и умения, застъпени в тях.

"Намираме се в момент, в който можем качествено да променим образователната система, като надграждаме добрите практики и елиминираме недостатъците, установени от опита", посочи проф. Цоков. По думите му подобни препоръки се посочват и в докладите на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. "Дигитализацията в обучителния процес дава много възможности, една от които е създаването на персонализирано съдържание, съобразено с нуждите на отделни ученици. Подобни иновации биха позволили да изведем обучението на друго ниво", каза образователният министър.

Сред основните теми на срещата бе и подготовката на бъдещите учители. "Факт е, че в системата на училищното образование има много натрупани проблеми, които трябва да решаваме от първия ден. Заедно с това обаче не трябва да спираме да работим за дългосрочни приоритети като подготовката на младите учители", заяви проф. Цоков. Той обърна специално внимание на практическата им подготовка и на нуждата от повече механизми, които да мотивират действащите учители да се включват активно в този процес.

Министър Галин Цоков обърна внимание на предучилищното образование като област, в която трябва да има индивидуален подход при планиране на политиките на национално ниво. Сдружението на директорите в системата на образованието постави още въпроси, свързани с бъдещите конкурси за училищни ръководители, започване на нови и разширяване на съществуващите програми, обмяна на опит между образователните институции и други.

В срещата участваха директори на училища и детски градини от страната, както и екипът на политическото ръководство на министерството.

Важно е да се приеме стандарт за качество на образованието и учебните програми да са свързани с формирането на умения, каза образователният министър Галин Цоков на 16 юни в отговор на парламентарен въпрос от народния представител Елисавета Белобрадова. Тя попита също смята ли проф. Цоков да започне работа по промяна на начина, по който се оценяват учениците и предвижда ли се преразглеждане на учебните програми, както и дали се обмисля някакъв допълнителен механизъм за подкрепа на учениците, на които им е трудно да се справят с уроците.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>