Банките вече анализират операциите на всеки клиент, за да разберат какво иска

19.06.2023 20:19 Румяна Денчева
Много банки у нас започнаха да откриват отдели “Психология на клиента” с цел да изучават навиците на потребителите си.

Битката за пазар, иновациите и сигурността карат все повече трезори да изучават поведението на хората, за да ги задържат

Конкуренцията между банките, иновациите, които непрекъснато раждат нови продукти и нови начини за предлагането им, както и предизвикателствата пред сигурността на поверените им пари, карат все повече трезори да изучават внимателно поведението на реалните и потенциалните клиенти. Някои от по-големите вече

обмислят създаване на специални отдели,

които в рамките на разрешеното да обобщават наблюдения, анализи и емпиричен материал, научи “24 часа”.

Целта е да разполагат с подробна и достоверна информация какво привлича нови клиенти и какво кара настоящите да мигрират към други банки.

Според банкови експерти цената на предлаганите услуги не е единствената, а при някои групи хора дори не е сред важните причини да предпочетат едно или друго решение.

“Ако това правило действаше автоматично, решението беше сравнително просто - свиване на таксите до възможния минимум, увеличаване на доходността на депозитите, намаляване на лихвите по кредитите”, обясни казуса банкер.

“До момента банките основно действат така - опитват да предложат базови продукти, които

биха получили одобрението на максимален брой клиенти,

а след това в разговор с тях добавят или променят някои от условията”, сподели експерт, занимаващ се с консултиране в сферата.

Засега има няколко по-известни групи банкови клиенти, които трезорите използват, извън деленето на бизнес и домакинства. Неформално потребителите са две основни групи: масова и заможна. В първата са хора в трудоспособна възраст, работещи на пълен работен ден, повечето от тях използващи ежедневно интернет. И най-вече мобилни т.е. лесно придвижващи се от точка А до точка Б.

Според различни статистики заможният сегмент е около 10% от клиентите - потенциални или реални. Те обаче

формират близо половината от общите суми по депозитите

и много по-често теглят заеми. По тази причина вниманието към тях е от друг тип.

Сравнително ново изследване на Royal Bank of Canada подсказва интересна посока на разделяне на клиентите в групи и търсенето на специфични решения за всяка от тях. Освен по демографски критерии те се делят и по това каква е рентабилността от тях, по рисковия профил, по това каква е вероятността да направят голяма покупка, какъв е рискът да закрият сметката си, предпочитани канали на обслужване и др. Изучаването на поведението в тези малки групи от банката е достигнало до такива детайли, че вече предлага продукти, специално предназначени примерно за възрастни канадски граждани пенсионери,

които прекарват зимата във Флорида

За тях се предлагат специални пакетни продукти, включващи отстъпки в таксите, отстъпки при пътуване, лесен достъп до канадски фондове по време на пребиваването в САЩ, консолидирана проверка на сметки онлайн, възможност за предоставяне на канадската кредитна история при ипотеки в САЩ и др.

Проблемът със запазването и увеличаването на клиентите, като се познават техните потребности, е особено остър в периоди на консолидация или преструктуриране на банки. Тогава се налагат например закриване и преместване на банкови клонове, което много често довежда до миграция на хората, които не са толкова мобилни, не предпочитат интернет банкирането и търсят офис наблизо. Дори и при такъв казус решението не е еднозначно, тъй като клиент на дадена банка може да предпочита да отиде в банковия клон, за да обсъди условията на ипотечния кредит на живо, но да прави месечните си вноски онлайн.

С изучаването на поведението на клиентите си банките ще се опитат

да си отговорят на няколко важни въпроса

Единият е как да задържат разколебани клиенти, като опитат да проучат причините за недоволството и да предложат промени. Важно е и да насърчат тези, които са при тях и не проявяват недоволство, да разширят ползваните от тях услуги. Не на последно място за тях е важно и каква цена да определят за едни или други продукти и услуги.

За реализирането на тези цели освен традиционните методи на анкетиране, индивидуални разговори с клиенти и все повече персонални оферти банкерите ще анализират операциите, които всеки клиент прави, откъм честота, време за вземане на решение, баланс между рисковите и по-сигурните, но и по-нискодоходни решения. Финансови експерти подсказват, че особено при големи банкови групи, които работят в различни държави,

ще се изучават и народопсихологията, обичаите и традициите.

И дават пример с това, че за българите, които предпочитат да имат собствено жилище, цената на ипотеките и улесненото им получаване са особено важни, докато за хората, които живеят под наем, водещи са други услуги като предлагане на разсрочено плащане на вноски, застраховки при облекчени условия и др.

Особен акцент върху бъдещите продукти и услуги на банките ще бъдат пакетните продукти и услуги с подходящи “награди” за все повече групи клиенти. Например, ако към една обикновена банкова карта за дадени групи се предвидят облекчения при пазаруване в определени вериги, а при друга - опции с бонуси за ползването ѝ по света, доволни ще бъдат и двете групи.

Темповете на роботизация на банковите услуги ще зависят от резултатите на детайлното изучаване, смятат експерти. Има традиционалисти, които

винаги ще държат на общуването с жив човек,

има и такива, които не се интересуват от това, а от скоростта за извършване на определена операция. Целта на банката обаче е да задържи при себе си и едните, и другите.

Повечето финансисти, до които “24 часа” се допита, са убедени, че проучването на мотивацията на клиентите ще е от полза не само за трезорите, но и за самите клиенти. Някои от ползите са например поевтиняване на някои услуги, промяна на услуги и продукти с цел използването им да е по- лесно и достъпно от повече хора.

Други от От страната и света

Засилен трафик на ГКПП Капитан Андреево и Лесово

На границата с Република Турция трафикът е изключително интензивен на Граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) Капитан Андреево и ГКПП Лесово на изход за товарни автомобили

10 млрд. долара оръжейна подкрепа за Украйна от съюзниците през 2025 г.

Съюзниците са подкрепили украинското производство на въоръжение с почти 5 милиарда щатски долара тази година, заяви министърът на отбраната Денис Шмигал, цитиран от ДПА, информира БТА

КРС е готова да е национален координатор по Акта за цифровите услуги

Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е в напреднал етап на подготовка за изпълнение на функциите си като национален координатор по прилагането на Регламент (ЕС) 2022/2065 относно единния

Коледна вечеря “Добрите дела” събра над 100 успели българи от различни поколения (Снимки)

За 13-и път организаторът е фондация "Българска памет – братя Диневи" Всички ние - заедно и поотделно, можем да опитваме да променяме нещата към добро

Арестуваният директор скрил 20 камери и в мъжките, и в женските тоалетни. Твърдял, че са за да следи поведение

И в мъжките, и в женските тоалетни е слагал скрити камери арестуваният снощи директор на столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски" Александър Евтимов

>