7-мокласници: Задачите бяха ужасни, играхме бинго

16.06.2023 21:32 Ярослава Прохазкова
Седмокласници обсъждат задачите след края на изпита по математика. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ
СНЕЖИНКА МАТАКИЕВА
Министърът на образованието проф. Галин Цоков

Има подводни камъни, но тестът по математика е балансиран, казват експерти

Задачите бяха трудни, 22-а и 23-а бяха най-сложни. Как сложни?! Гадни си бяха, играхме бинго.

Това споделяха масово седмокласници след края на изпита по математика в петък. Други не бяха така крайни, но и те признаха, че са се затруднили.

Всички обаче са категорични - тестът е

по-труден от миналата и по-миналата година

60 169 седмокласници се явиха на националното външно оценяване по математика - т.нар. малка матура, което е вход за гимназиите. За 150 минути те трябваше да решат 23 задачи. 18 от тях изискват посочване на един верен отговор от 4 възможни. Две са с кратък свободен отговор, а три - с разширен.

“Тестът е добре балансиран, в който относителният дял на геометрията е около 40% в първия модул и около 33% във втория. Силно присъствие има на задачи от сбор на ъгли в триъгълник - достъпни за учениците.

Тестват се базови знания

по математика от 5-и, 6-и и 7-и клас с акцент на 7-и клас”. Това коментира за “24 часа” Снежинка Матакиева, автор на учебници и учебни помагала по математика за прогимназиален и гимназиален етап, бивш учител и експерт от Министерството на образованието и науката.

Според нея и в двата модула има т.нар. препъникамък задачи за отсяване на учениците в най-желаните училища. В първия модул това са задачи 10, 12, 16 и 20, а във втория - 21, 22 и 23, каза Снежинка Матакиева.

Според нея ученик, който системно се е готвил през годините и няма пропуски,

би трябвало прилично, дори отлично да се справи с теста, без да е посещавал частни курсове,

уроци или школи. За мен действително от много години насам тестът е много балансиран, казва специалистката.

Тя има обяснение защо на децата им се струва по-трудно в сравнение с предишните 2 г. - заради наличието на успоредници и техните видове, които през последните 2 години не бяха застъпени в темата заради онлайн обучението в пандемията. Този материал е един от последните в 7-и клас и не можеше да бъде добре упражнен и отработен, каза експертката.

Регионалните управления на образованието бяха в непрекъснат контакт с директорите на училища в населените места, засегнати от наводненията през последните денонощия, за да се гарантира провеждането на изпита.

На изпит по математика в петък се явиха и 50 475 десетокласници.

Резултатите и на двата випуска ще бъдат обявени до 28 юни.

Анализират матурите 3 г. назад, за да променят учебните програми и формата на изпитване

През следващите месеци ще се прави анализ на резултатите на зрелостните изпити през последните 3 години. Другият анализ е за оценка за въздействието на Закона за училищното и предучилищното образование. Той ще даде много важна информация по отношение на това как да се променят учебните програми, как да се промени евентуално формата на изпитите. Това каза в парламентарния контрол новият министър на образованието проф. Галин Цоков.

В министерството още от следващата седмица започват разговори за облекчаване на учебните програми от фактологически материал. Доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие препоръчва програмите да са насочени към формиране на умения, а не само възпроизвеждане на знания.

“Оттам може да променим формата и начина на оценяване на учениците. Това е заложено в програмата на екипа ни”, обясни проф. Цоков.

Той обясни, че сред причините за ниския резултат на матурата по български език и литература (3,93) може да е 2 години онлайн обучението на випуска, както и промяната в скалата за оценяване от 2 години - за тройка вече са необходими 30, а не 23 точки.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>