Студенти “консултират” пациенти във виртуална аптека в Пловдив

09.06.2023 14:55 Ярослава Прохазкова
Студенти в симулационната аптека
ДОЦ. БИСЕРА ПИЛИЧЕВА
Докторантката Станислава Симеонова подготвя образци за електронна микроскопия.

“Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на образованието.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища и университети чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.

Студенти по фармация скоро ще могат да работят във виртуална аптека. В нея ще се срещат с пациенти с различни заболявания. Ще ги консултират, ще им предлагат разнообразни видове лекарства на различни цени и от различни производители. Въобще ще се потопят отрано в бъдещата си работна среда. Това ще се случи съвсем скоро във Факултета по фармация на Медицинския университет в Пловдив.

Там е изграден симулационният PharmaSimCenter. “Започнахме го преди почти две години. Идеята му е да предостави симулационно обучение по фармация. В контакт сме с компании, които са разработили различни програми - симулационен софтуер на обучение по фармация. Студентите ще имат възможност в рамките на такива занятия да преживеят среща с различни пациенти, да имат различни казуси, с които да се сблъскват, и така чрез дигиталните платформи да се опитаме да ги подготвим за бъдещата им работа в аптеката - с реални случаи от практиката”, разказва заместник-деканът на факултета доц. Бисера Пиличева. Аптеката се нарича SimLab.

В лабораторията по умения (SkillsLab) е заложено на чисто практическите умения. Студентите се обучават на работа с медицински изделия и се подготвят да консултират клиентите в аптеката. В нея има три модула. Единият е насочен към диабета и

работа с глюкомери и тестленти

Вторият модул е с апарати за измерване на кръвно налягане, а третият - с инхалаторни устройства, необходими на пациентите с белодробни проблеми. Умението на бъдещите фармацевти да работят с тези устройства е много важно, за да могат те да са компетентни да боравят с тях и да обучат пациентите си как да работят, за да бъде терапията им максимално ефективна.

За магистърската програма за иновативни лекарства, чийто акцент е върху разработване на модерни продукти за персонализирана медицина, пък ще бъде направена виртуална лаборатория “Чиста стая”. В нея студентите ще могат чрез виртуална реалност

да се потопят в асептична среда,

за да са готови, след като преминат обучение, да работят в такива условия. Според заместник-декана да се оборудва реална лаборатория, е изключително скъпо. Могат да си позволят такива боксове големите фармацевтични производители, които произвеждат стерилни лекарствени форми, както и болничните аптеки, където се правят разреждания на цитостатици. За учебни цели досега няма такъв проект.

В асептична среда се приготвят всички капки за очи, както и инжекционните разтвори, разтворите за венозна инфузия, имплантите. В такава среда се правят много инвитро експерименти в микробиологията и молекулярната биология. За да са подготвени за практиката, студентите трябва да притежават специфични умения - подготовка преди влизането в бокса, последователност от действия по почистване, измиване на защитните предпазни средства, влизане и спазване на определени изисквания за добра производствена практика. Под формата на виртуална реалност те ще могат да преживеят емоцията от това да влязат и да приготвят разтвор, макар и виртуално, и да видят къде са грешките им, защото системата отразява, когато има проблем в поведението им, обяснява още преподавателката. Готови са да обучават в бъдещата лаборатория и служители, вече ангажирани в производството.

Фармацевтичният факултет на Медицинския университет в Пловдив е новатор и в други области. От 5 г. заедно с Пловдивския университет и Института по минералогия и кристалография на БАН са спечелили финансиране за изграждане на Центъра на компетентност “Перимед”. Катедрата се е сдобила с модерната лаборатория “Лекарство-доставящи системи за насочена доставка на лекарства и персонализирана медицина”. В нея се провеждат висококачествени научни изследвания, конкурентни на световните постижения. Работят с микро- и наноносители.

Подобряват поведението на вече познати лекарствени вещества

Трудно може да очакваме бум на нови молекули през последните години. Нашата наука е да се опитаме да дадем нов живот на добре познатите молекули, като повишим ефикасността им, както и да се опитаме да намалим нежеланите реакции и тяхната токсичност, казва доц. Пиличева. Фокусът е върху социално значимите заболявания. Едно от направленията, върху които работят, е използване на носната кухина като път за въвеждане на лекарства при болестите на Алцхаймер и Паркинсон.

“Чисто анатомично носната кухина е директно свързана с мозъка. Това дава възможност да се разработят лекарствени носители с точно определен диапазон на техните размери, за да може те да се отложат с подходящо устройство в обонятелната област. Частичките, които са натоварени с конкретно лекарствено вещество, навлизат в мозъчната тъкан, като преодоляват кръвно-мозъчната бариера”, разкрива доц. Пиличева.

Доставя се комбинация от 2 лекарствени вещества. Едното е със силно изразено антиоксидантно действие, а другото подпомага извеждането на натрупали се тежки метали. Установено е, че натрупването на желязо отключва проявата на симптомите на алцхаймер. Веществата се проучват самостоятелно, след това доколко са съвместими и доколко те се включват в такава структура на базата на някакъв природен полимер. Тези носители като едни камиончета превеждат лекарствените вещества, за да им помогнат да достигнат до мозъка, където да освободят достатъчно количество и ще могат да осъществят терапевтичен ефект. Все още сме на етап разработване на носителите и изпитвания инвитро. Предстои да бъдат проведени опити върху животни. Потенциалният пациент ще получава суспензия под формата на спрей, която ще се впръсква в носа.

Работят и с магнитни наночастици. Използва се ядро от железни оксиди. Частиците са с много малки размери и имат магнитни свойства. Когато се въведат в кръвта и се приложи външно магнитно поле върху определено място, той привлича магнитните частици, които циркулират из цялото тяло. Така им помага да се концентрират в определена точка. Използва се в противотуморната терапия. Тези магнитни структури притежават свойството хипертермия - когато се приложи върху тях лазерно лъчение, води до повишаване на температурата. Туморната тъкан е доста по-чувствителна спрямо повишаване на температурата, отколкото нормалната. “Това е доста интересен подход, чрез който може да се постигне

директно унищожаване на туморна тъкан,

когато в нея се концентрира огромен брой магнитни наночастици и мястото се облъчи за кратко време с лазер. Допълнително към наночастиците може да се включи лекарство с противотуморно действие. Така се получава взаимно допълване на ефектите на хипертермията и на класическата химиотерапия”, обяснява зам.-деканът на Фармацевтичния факултет.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>