Плевен не иска трафикът от магистралата да минава през града

16.03.2022 20:27 Буряна Божинова
Изборът на вариант за обходен път на Плевен, след като магистрала “Хемус” достигне до областния град, е важен, защото е в състояние да облекчи транспортно населеното място. Но може и да вкара трафика в тесни улици наред с градския транспорт. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Според общината е неприемливо обходният път да засяга подхода към защитения природен парк “Кайлъка” и жилищни квартали, както предвижда вариантът, предложен от пътната агенция

Местната власт си е избрала опция, която пуска транзитния поток през земеделски земи и полски пътища

Изграждането на обходен път на Плевен, по който да се извежда транзитният трафик от града, е на дневен ред в общината заради напредващото строителство на автомагистрала “Хемус” в участъка до пътния възел на Плевен.

Дискусиите откъде да минава обходният път се водят още от 2007 г., казва архитект Невяна Иванчева, зам.-кмет на Плевен. В търсене на решение през 2019 г. е проведена среща между представители на Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ) и институции в Плевен.

Тогава от АПИ е предложен разширен идеен проект за строителството на обходен път в два варианта. Единият, наречен “жълт”, предвижда пътят да преминава пред входа на парк “Кайлъка”.

Другият, кръстен “син”, е вариантът, който пуска обиколния път през земеделски земи и полски пътища, които са общинска собственост.

“Абсурдно е обходният път да засяга по какъвто и да е начин парк “Кайлъка”, който е защитена местност, категоричен е кметът Георг Спартански.

Той научил от служебния областен управител Марио Тодоров, че неговият предшественик Мирослав Петров е изпратил до АПИ писмено становище за принципна подкрепа

обходният път

да минава през

държавен имот,

т.е. на практика е дал на агенцията одобрението си за жълтия вариант, който е крайно неприемлив за община Плевен.

“Сигурно е, че ще бъде отхвърлен и от съгражданите ни при едно обществено обсъждане”, обясни Спартански пред медиите.

Сериозните резерви на общината срещу жълтия вариант са изложени в писмо, пратено до служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.

На първо място, в него общината посочва, че жълтият вариант на инвестиционното предложение за изграждане на югоизточен обход на областния град не е съобразен с одобрения и влязъл в сила общ устройствен план на Плевен.

Според разработената към устройствения план комуникационно-транспортна схема трасето на обходния път е извън урбанизираната територия на Плевен и е част от второкласен републикански път.

Трасето на жълтия вариант преминава по предвиденото в устройствения план трасе на районна артерия, която обслужва двата жилищни квартала “Панорама” и “Кайлъка”. Пресича и новите жилищни територии южно от улица “Райски кът”, застроени предимно с нискоетажни еднофамилни жилищни сгради с повишен комфорт на обитаване, се посочва в писмото на общината.

Не на последно място, при избора на този вариант преместването на движението на транзитния поток всъщност пак остава в рамките на града. А след изграждането на “Хемус” трафикът ще се увеличи няколко пъти и

ще трябва да

минава по

тясна улица,

по която вървят

тролейбуси,

има магистрален водопровод и газопровод.

Ако камионите и тролеите тръгнат по улицата, която е с ширина 10,5 м, ще се увеличи вредното въздействие от шум, прахови частици и въглеродни емисии. По-голям ще е и рискът от пътнотранспортни произшествия в прилежащата урбанизирана зона и около парк “Кайлъка”.

Против жълтия вариант се обединяват и гилдиите на архитектите и инженерите.

“Недопустимо е терените, които се намират на улица “Сан Стефано”, вдясно пред входа на защитената местност “Кайлъка”, да се похабяват за развитие на пътни съоръжения на две нива. Неприемливо е и преминаването с мостови съоръжения близо до парк “Кайлъка”. Тези аргументи против жълтия вариант добавят от камарите на архитектите и инженерите в Плевен.

Защо общината предпочита синия вариант на инвестиционното предложение, обозначен като югоизточен обход на Плевен?

Най-важното е, че този обход отдалечава транзитното движение от парк “Кайлъка” и от жилищните квартали. Така ще бъде опазена природата.

Обитателите на жилища в района също

ще бъдат

пощадени от

шума, праха

и всички

останали

вреди

на тежкия трафик. От рещаващо значение е, че значително ще намалее рискът от катастрофи и невинни жертви.

“Плюс за този обход е, че той преминава през земеделски земи и полски пътища, под които няма подземни съоръжения”, казва и зам.-кметът Иванчева.

Специалистите казват, че в значителна част от трасето на синия вариант следва концепцията на приетия общ устройствен план на Плевен и след допълнително проучване на съществуващите условия в определени участъци може да бъде оптимизиран и одобрен за основа на работен проект.

В заключение община Плевен предлага в становището си до РИОСВ да бъде приет синият вариант за изграждане на югоизточен обход на града. Отговор от институциите до момента няма, мълчанието им е от юли м. г. и продължава и до днес.

“Няма да допуснем неприемлив за града и жителите му вариант. Синият се очертава като по-подходящ. Остават обаче важните въпроси: Кога ще бъде изработен окончателен работен проект на обходния път? Кога ще бъде осигурено финансиране от държавата, защото това е републикански път? Кога ще бъде избран изпълнител? Кога реално ще започне изграждането? Защото, докато това стане, тежкият транзитен трафик ще продължава да преминава през Плевен”, предупреждава кметът Спартански.

Други от От страната и света

Завещание на седмицата: Голямото политическо надритване

След серията протести оттеглянето на проекта за бюджет и оставката на правителството парламентът трябваше да приеме удължаване действието на Бюджет 2025 за следващата година

МВнР изказа съболезнования за смъртта на българина, починал в затвор след арест от имиграционните служби

Министерството на външните работи изказва искрени съболезнования на семейството и близките на българския гражданин, починал на 15 декември в център за задържане на Имиграционната и митническа служба

50 години без ремонт - докога ще издържи Аспаруховият мост?

До пролетта трябва да приключи обследването му, а после да започне инженерингът Аспаруховият мост на Варна е годен и безопасен за поемане на трафика от гледна точка на конструкцията на съоръжението

18 шофьори са дали положителен тест за алкохол през изминалия ден, 4 - за наркотици

В рамките на изминалия ден с а установени общо 18 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол – 11 от тях са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, а други 7 - с над 1

Потребителското доверие в Еврозоната е намаляло

Потребителското доверие в Еврозоната е намаляло с 0,4 пункта до -14,6 процентни пункта този месец от -14,2 процентни пункта през ноември и остава доста под средносрочната цел

>