Строителят на "Модър-Царевец": Ситуацията е тежка, поскъпването не може да се прогнозира

22.02.2022 11:23 Радко Паунов
Цанко Драгиев

Рецептата е държавата да помогне на всички по еднакъв начин, казва Цанко Драгиев

Цанко Драгиев е един от мащабните строители на Пловдив. В момента работи по изграждането на транспортния подлез "Модър-Царевец", който трябва да свърже районите "Западен" и "Южен" с подземно съоръжение, което минава под жп линия Пловдив-София. Стойността на обекта, който пловдивчани чакат от десетилетие, е 11,5 млн. лева. Договорът му с общината е подписан през 2020 г. В момента строителите работят по самия пробив, тепърва ще се правят връзките от двете страни. Срокът за приключване е 2023 г.

- Г-н Драгиев, как върви реализацията на един от най-важните обекти на Пловдив - пробива “Модър-Царевец”?

- Трудно е. Но бизнесът има възходи и падения. Строителните материали непрекъснато поскъпват. Това обаче не е в компетенциите на даден кмет. Редно е държавата да се намеси.

Или ще помага на всички

по еднакъв начин, или ще

ги остави да се давят
Какво да кажа? И да ревем, имаме сключен договор.

- Вие как се справяте, след като договорът ви е от 2020 година?

- Имам банков кредит, харча от него. След това ще видя как ще се оправям. Или ще наваксвам от следващи обекти, или от запаси. Трябва да се оцелее. Иначе няма оправия.

- Какво сочат наблюденията ви? С колко процента са нараснали строителните материали?

- Различно е. Желязото е с доста, а бетони и камъни са с по 20% нагоре. Цимента веднъж го вдигнаха, сега пак. В момента е непрогнозируемо. Паниката е голяма. Виждате, че и при недвижимите имоти предоговарят цени по сключени договори. Рецептата е държавна политика.

- От общината казват, че нямат законово основание да завишават договорените суми. Съгласен ли сте?

- Общината е в положение да казва на фирмите: “Имате договор, оправяйте се”. Другият вариант е градската управа да прибере гаранциите ни.

Фирмите трябва да решат коя щета

е по-голяма - да им вземат

банковите гаранции или да си

изпълнят договора

- Вие на какъв етап сте в момента от изпълнението на мегапроекта и ще се справите ли?

- Докато ми стигнат силите, ще работя. В момента копаем пробива, но не можем да работим по локалните платна. Занимаваме се с изкопни дейности. Оттам нататък всичко попада в трасето на бъдещия обект на ВиК - Южния обходен колектор.

- През есента по време на инспекция кметът Здравко Димитров изрази надежда, че “Модър-Царевец” може да приключи предсрочно. Възможно ли е при сегашната ситуация?

- За пари не си говорим. Имаме договор и работим до момента, ако ситуацията стане толкова тежка, че да кажем: “Ние сме дотук. Вземайте ни гаранцията”.

Другият вариант е да го завършим с наши средства. И накрая да ни похвалят по медиите. Не мога да кажа дали ще се поберем в тази сума от 11,5 млн. лева, защото всичко е толкова плаващо.

Само зная, че имам договор, който се опитвам да изпълнявам. Не искам да рева колко ми е трудно. Бях планирал някаква печалба, но винаги има риск. Колкото и да е извънредна ситуацията, все пак война няма още.

Да, скъпо е. Но засега бутаме. По график трябва да приключим в края на 2023 г. Дотогава дано се оправят нещата. Лошото е, че цените вървят нагоре. Топката е в правителството, не е в общината. То трябва да реши как да бъдат подпомогнати различните сектори.

Преживели сме доста кризи, редили сме се на опашки за кисело мляко.

Дано не се върнем на изходно положение.

Други от Пловдивски

Колко протестираха в Пловдив – 10, 15, 30 хиляди?

От последните 10 години градът не помни толкова много хора от различни възрасти Мнозина от участниците се оплакваха от трудния живот "Пловдив се събуди – спи, дреме, бичи айляк

Наталия Киселова: Бюджетът не се оттегля, а се преработва

Към момента проектобюджетът за 2026 година не се оттегля, а се преработва. Това заяви бившият председател на Народното събрание Наталия Киселова в студиото на "Опорни хора" по Bulgaria ON AIR

Влакът, който подценяваме, може да е удобен и бърз

Железопътният транспорт в България остава в сянката на големите обещания за магистрали и скоростни пътища. А влакът, който, за съжаление, е силно подценяван в България от десетки години

Димитър Митовски: Като ученик минавах всеки ден през Капана – тогава доста запуснат и изоставен

В регионалните приложения "Рестарт" търсим известни хора, родени в съответния град, които в момента не живеят в него. Те разказват много емоционално за приятелствата от детството

Бина Харалампиева: Като дойдох в София, ми се видя сива – не цветна и красива като родния Пловдив

В регионалните приложения "Рестарт" търсим известни хора, родени в съответния град, които в момента не живеят в него. Те разказват много емоционално за приятелствата от детството

>