Залагаме 18 млн. лв. за реклама на туризма чрез проекти с гарантиран резултат

06.02.2022 08:00 Христо Николов
Христо Проданов

Не се отказваме от концесиите на морските  плажове, но ще ги контролираме по-строго, казва министърът на туризма Христо Проданов

 

- Г-н Проданов, какво да очакваме от предстоящия летен сезон, след като морските хотели не са отваряли, откогато е сериозният скок на цените на тока? Как вървят записванията от чужди туристи и можете ли да се ангажирате с прогноза, след като от м. г. се говори, че през 2022-а туризмът ще се възстанови 85% от нивата през 2019 г.?

- Към момента има интерес от традиционни наши пазари като Полша, Чехия, Германия, Израел, Русия, Украйна и др., като по традиция очакваме най-много да са българските и румънските туристи.

Налице са известни предпоставки да започне възстановяването на туристопотока от Великобритания, който е ключов пазар за летен и зимен туризъм в България. За този летен сезон отчитаме и увеличение на планираните полети от Словакия, Швеция и Норвегия според данните от фирмата - концесионер на двете ни морски летища.

Към момента не бихме могли да прогнозираме в каква степен ще се възстанови туризмът през 2022 г. спрямо 2019 г., тъй като епидемичната обстановка в страната е динамична.

Ключово значение за туризма в България има вътрешният пазар, но през тази година ще има по-сложна ситуация с оглед на очакванията да нараснат изгодните оферти към български туристи за почивка на море и в чужбина. Затова е важно хотелиерите у нас да прилагат гъвкав и конкурентоспособен подход, чрез който да продължат да привличат българските туристи.

- Последните рестрикции сигурно удариха много сериозно и зимния туризъм. Наистина ли обаче сезонът вече е приключил, както коментират някои?

- Категорично мога да заявя, че зимният сезон не е приключил. Нашата прогноза, е че пътуванията с цел ски, спа и културен туризъм ще продължат до края на сезона, но в по-ограничени рамки заради петата вълна от коронавирус. Дестинациите, към които очакваме да има интерес през следващите седмици, са Банско, Боровец, Пампорово, Велинград, Хисаря, Сандански, София, Пловдив, Велико Търново, Разлог и др.

Безспорно започналата пета вълна на коронавирус оказва отрицателно влияние, но въпреки това има достатъчно предпоставки зимният сезон да завърши с добри резултати на фона на пандемичните условия.

В периода декември 2021 г. – март 2022 г. ще има повече чуждестранни туристи спрямо същия период на предходната година общо за страната, включително и за трите ни големи ски курорта Банско, Боровец и Пампорово.

Към момента наблюдаваме много добри резултати в зимните курорти. За декември 2021 г. и по-голямата част от януари 2022 г. община Банско посрещна близо 60 хил. туристи, община Самоков, която включва и Боровец - над 40 хил., общините Смолян и Чепеларе, където е и Пампорово - над 30 хил. туристи. Ръстовете от началото на зимния сезон до момента са много високи в Банско – над 2 пъти, в община Самоков – над 65%, а в Смолян и Чепеларе – над 40%.

Въпреки всичко случило се в по-общ план за целия зимен сезон сега очакваме Банско да отбележи сериозен ръст на британски, гръцки и израелски туристи спрямо предходния. Този зимен сезон спрямо миналия очакваме в Боровец да отчетем увеличение на британските туристи и на гостите от Северна Македония, а за Пампорово - ръст на британските и на сръбските туристи.

Но няма как още сега да достигнем равнището отпреди пандемията.

- Обявихте вече, че концесиите на морските плажове ще се преразглеждат или поне анализират. Това обаче са дългосрочни договори, как виждате разтрогването им?

- Управлението на морски плажове чрез възлагането им на концесия е много обширна и важна дейност, която не би могла да се ограничи с краткосрочни мерки и изисква обстойни проверки и анализи. Анализът на възлагането на концесии за морски плажове вече е започнал. На този етап се обобщава колко процедури са извършени в Министерството на туризма, колко от тях са минали съдебен контрол, контрол на АДФИ, Сметната плата, МВР и др. институции.

Това, че договорите са дългосрочни, не означава, че няма да се контролират стриктно и при установяване на нарушение няма да се стовари цялата тежест на закона върху нарушителите. Контролът за изпълнение на концесионните договори е непрекъснат и се осъществява през целия срок на концесията. Ако се установи основание за прекратяване на концесионен договор ще се предприемат действия съгласно действащото законодателство и договорните клаузи.

В цяла Европа морските плажове се управляват, като се дават на концесия, и това е най-изгодната форма на управление за държавата и обществото, тъй като, от една страна, чрез концесионните договори се постига подобряване на условията, дейностите и цялостното състояние на плажовете, и от друга, се получават приходи в държавния бюджет. Същевременно държавата спестява разходи, тъй като задължителните дейности по водно спасяване, санитарно-хигиенно поддържане и медицинско обслужване се извършват от концесионерите.

Проверката и анализът ще се концентрират върху плажовете с нарушения и тези, които не поддържат добро качество на услугите, както и върху категоризацията им, за да има морски плажове за всички видове потребители.

Към настоящия момент поради различни обективни фактори броят на неохраняемите плажове е увеличен, преодоляването на което ще е приоритет с оглед на предстоящия летен сезон.

Колкото до плажовете пред курортите, българското законодателство не допуска възможност да се дава предимство на един участник пред друг, дори и той да е хотелиер. Всички стопански субекти имат еднакви права за участие в тяхното управление по съответния ред.

- Като българин има ли реклама на държавата България, която лично на вас да ви харесва? Какво бихте променили в начина, по който се представя страната навън?

- Фокусът не е какво на мен лично ми харесва, а как най-успешно да бъде промотирана дестинацията на вътрешния и външните пазари.

В този смисъл амбицията ни е да утвърдим дестинацията България като целогодишна, сигурна и атрактивна не само с традиционните видове туризъм - морски и планински, но и със специализираните като културен, конгресен, балнео и спа туризъм, здравен и други, чрез които не само да преодолеем сезонния характер на туризма у нас, но и да деконцентрираме туристическите потоци от морските и зимните курорти във вътрешността на страната.

Подготвяме анализ на маркетинговите и рекламни кампании в последните години, включващи и периода от началото на пандемията от коронавирус, за да намерим най-добрите решения за увеличаване на входящия туристопоток. Стратегия за национална туристическа реклама се изготвя от Министерството на туризма и се защитава пред Националния съвет по туризъм всяка година. Добрите практики ще бъдат ползвани, но ще търсим и нови подходи, например възлагане на дейности срещу заложени резултати. Целта е увеличаване дела на вътрешния туризъм, разширяване на туристическата активност през цялата година, положително въздействие на туризма върху населението в отделните региони и насърчаване на политики за енергийна и водна ефективност, както и действия за управление на отпадъците в околната среда.

- А как точно възнамерявате да използвате популярността на Христо Стоичков, когото избрахте за рекламно лице на родния туризъм?

- Начинът, по който ще включим името и личността на Христо Стоичков в популяризирането на България, предстои да бъде уточнен като чисто идейно-творчески подход. Целта на една такава кампания обаче е ясна и тя е да засили и да поддържа видимостта и присъствието на България на най-важните целеви пазари, генериращи туристи. Христо Стоичков е име от световна величина. Той би могъл да бъде именно онази търсена добавена стойност към провежданите от Министерството на туризма рекламни активности, което да повиши и надгради цялостния ефект от рекламните кампании на фона на световната конкуренция от все по-нетрадиционни играчи. И това се отнася не само за Камата, а и за всички българи, които прославят България по света във всички сфери на обществения живот – наука, култура, изкуство, спорт, иновации.

- Какъв бюджет за национална туристическа реклама възнамерявате или вече сте поискали от бюджета за 2022 г.?

- Вече сме предприели необходимите стъпки и в момента очакваме окончателното решение за точния размер на увеличението. Можем да говорим за съществено увеличение на бюджета за 2022 г. в сравнение с миналата година.

След проведени консултации с финансовото министерство са заложени 18 млн. лева, като това е съществено увеличение спрямо предварително заложената 3-годишна бюджетна прогноза.

В крайна сметка силно се надявам очакванията ни да се увенчаят с успех, за да можем аз и екипът ми да работим спокойно и да разполагаме с достатъчно средства за реклама и маркетинг.

- Успяхте да спасите част от средствата, отпуснати от бюджета в помощ на туристическия сектор, гласувани при актуализацията на бюджета за 2021 г., раздадени са вече, надявам се, и 30-те милиона лв. държавна помощ по списъците, които министерството публикува в дните около Нова година. Какви средства в помощ на отрасъла обаче предстои да се раздадат в близките месеци?

- Европейската комисия одобри още две схеми за държавна помощ. Първата е на стойност 30 млн. лв. и цели предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко или косвено от противоепидемичните мерки. Втората схема е за предоставяне на безвъзмездни средства на туроператорите за възстановяване на средства от клиенти по нереализирани пътувания вследствие на COVID-19 с бюджет 6 милиона лева.

Очакваме и възобновяването на схемата за туроператори, които използват въздушни превозвачи.

- А как  туристическият сектор да подготви печеливши проекти, с които да кандидатства за средства по Плана за възстановяване и устойчивост, предвидени за повишаване на енергийната ефективност на нежилищни сгради?

- Енергийната ефективност е сред важните компоненти за развитието на конкурентоспособен туристически продукт. Ще проведем необходимите срещи и ще направим разяснения, така че проектите, подавани към “Енергийна ефективност в сграден фонд”, да отговарят на изискванията, заложени в плана. Така например задължително изискване е след изпълнение на мерките по този компонент да се постигнат икономии на първична енергия от 30% за всеки обект, като постигнатите енергийни параметри се оценяват въз основа на одит.

CV

l Магистър по индустриален мениджмънт
l Собственик и управител на заведения за бързо хранене, член на Съвета на директорите на “Кинтекс” ЕАД и “Галатея” ЕАД
l Регионален мениджър на компания за проектиране и изграждане на басейни и спа центрове
l Член на комисията по икономическа политика и туризъм на 44-ото, 45-ото и 46-ото народно събрание
l Избран от 47-ото народно събрание за министър на туризма на 13 декември 2021 г.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>