Шофьорите на тирове и автобуси с 50 евро на ден командировъчни

24.10.2021 18:56 Марияна Бойкова
През януари 2018 г. български превозвачи и шофьори протестираха в Брюксел срещу пакета за мобилност. СНИМКА: РАДКО ПАУНОВ

Между 4000 и 5000 шофьори не достигат на българския пазар на вътрешни и международни превози

От 27 на 50 евро да се вдигнат командировъчните на международните шофьори, когато курсът се извършва от един водач (тъй начерената единична езда). Това предвиждат промени в наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, които са публикувани за обществено обсъждане. Увеличението е с 85%. При двойната езда, когато курс се извършва от екипаж от двама шофьори, увеличението е над 114 на сто, или от 21 на 45 евро на ден.

Единият мотив е, че тази наредба с командировъчните за шофьорите не е променяна от далечната 2007 г. Второто основание е, че през последните години осезаемо се усеща липсата на професионални водачи, не само у нас, но и в целия ЕС. Не достигат десетки хиляди водачи на тежкотоварни автомобили. Дава се за сравнение в съседна Румъния, където минимумът на дневната ставка за командировъчни е 35 евро, като размерът му може да бъде увеличен с 2,5 пъти и да достигне до 87,5 евро. Смята се, че увеличеният размер на командировъчните на българските шофьори ще намали отражението на инфлацията от 2007 г. насам.

Промяната е по искане на бранша, каза Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. “Настояваме за това увеличение от много време. Има вероятност, ако тази промяна не се направи, от догодина да не отговаряме на изискванията на пакета за мобилност и по-специално на евродирективата за командировъчните”, каза още той. Българските превозвачи дълго се бориха против изискването, по идея на френския президент Еманюел Макрон, на шофьорите да се плащат командировъчните, които важат в страната на пребиваване. Арабаджиев смята, че с тези 50 евро за единична езда и 45 евро за двойна ще се отговори на евродирективата.

Освен това превозвачите смятат, че ако не увеличат заплащането, то е възможно българските шофьори да изберат да работят за чужди превозвачи. Засега няма изтичане на български водачи към чужбина, дори към Великобритания, която страда неимоверно от липса на шофьори. Никой от нашите обаче не рискувал работата си за обезпеченост с 3-4-месечни визи за работа на Острова.

Недостигът у нас е към 4000-5000 шофьори, от общо заети реално към 40 хил.души, към 30 хил. са в международните превози, а около 10 хил. карат стоки вътре в страната. Точно този недостиг карал фирмите да не разширяват парка, те подменят старите камиони с нови, но не ги увеличават. Освен това се усещал и недостиг на камиони, ако си поръчаш сега нов, ще ти доставят след половин година, казва Арабаджиев.

Други от От страната и света

Радев връчва мандати през януари - да не развалят сега на хората празниците (Обзор)

Иска партиите да гарантират честни избори чрез 100% машинен вот, но засичане с ръчно броене Рулетката с мандатите ще се завърти след Нова година. Това обяви президентът Румен Радев в последния ден на

Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй” на 22 декември

Планира се на 22 декември шести блок на АЕЦ „Козлодуй" да бъде спрян заради повреда на защитно мембранно устройство на сепаратор паропрегревател на турбината

bTV: Цънцарова и Йочев не са уволнени

bTV води диалог с Мария Цънцарова и обсъжда възможности за развитие на програмното съдържание с нейно активно участие през новата година, което е стандартна практика

24-годишната Мария е починала внезапно в Благоевград от белодробна емболия

Внезапно починалото 24-годишно момиче в Благоевград снощи никога не е пушило и употребявало алкохол, каза пред "24 часа" лелята Зорница Трушева. Жената е категорична

Депутатите почиват месец, звънецът ще бие 14 дни след Нова година (Обзор)

Проф. Андрей Чорбанов напусна ИТН Почти месец ваканция ще имат депутатите, след като приеха набързо удължителния бюджет преди три дни и така избегнаха риска от извънредни заседания по Коледа

>