15,3% е ръста на инвестициите в дигитална реклама в България през 2020г.

06.06.2021 12:19

Нетният обем на пазара възлиза на над 142 милиона лева според AdEx 2020 на IAB България

Нетният обем на дигиталната реклама в България бележи ръст от 15,3% в сравнение с 2019 г. достигайки 142 700 000 лева през 2020г. Данните са от традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС, в което тази година се включиха рекорден брой участници – общо 34. Обичайно най-голям дял от пазара отбелязва сегментът „дисплей реклама“, като в абсолютна стойност инвестициите там нарастват с 14,7% на годишна база, достигайки 101 600 000 лева. Ръстът на „дисплей“ сегментът в значителна степен се влияе от увеличението на инвестиции във видео формати (+26%) и социалните медии (+27%).

Общо 34,4 милиона лева са инвестициите в локални пъблишъри, а основния дял от нетните инвестиции в дигитална реклама е при глобалните играчи. Наблюдава се значителен ръст от 26% на годишна база при инвестициите във видео формати като част от дисплей рекламата на българския пазар. Нетната инвестиция достига до 38,8 милиона лева и до 38% от инвестициите в този сегмент. 76% от инвестицията в дисплей формати се купува чрез автоматизирани и програматик решения. Делът на програматик рекламата от целия Display нараства със 7 пункта на годишна база и отчита 19% ръст в абсолютна стойност в сравнение с 2019г. Делът на Social от  Display рекламата пък е 41%. За сравнение – по данни на IAB Европа, средно за континента делът на Social е 50,2%. Инвестициите в социални медии са с 27% ръст за периода и са вторият по значимост фактор, който влияе на стабилния дял на категорията „дисплей реклама“ от общите локални инвестиции. 

За първи път тази година се изследва и инфлуенсър маркетингът. На годишна база той бележи значителен ръст в инвестициите с 27% на годишна база при нетна инвестиция от 1,5 милиона лева за 2020 г. Традиционно основната част от инвестицията е в Instagram, но през 2020 г. тя се разпределя в повече канали, сред които TikTok и LinkedIn. Наблюдава се ръст и при YouTube и Twich.

„Безспорно 2020 г. ускори изключително много процеси, свързани с приемането на технологиите. Инвестициите в дигиталната реклама в България ни нареждат сред 7-те пазара в Европа с двуцифрен ръст на годишна база, според данните на IAB Europe. За разлика от предишните периоди на глобална икономическа рецесия, рекламодателите продължиха да инвестират в комуникация.“, споделя Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България. 

Други от От страната и света

"Мото Коледа" с кауза изпълни Търново с шум и настроение

Мотористи от цялата страна облякоха костюми на Дядо Коледа във Велико Търново, за да съберат средства за лечение на двама нуждаещи се. Традиционното благотворително събитие „Мото Коледа"

Български ловци откриха изоставена кола, май е на изчезнал от 5 дни шеф на гръцка пожарна

Български ловци откриха кола в планината Беласица, съобщават гръцките медии. Проверява се дали автомобилът е на изчезналия командир на пожарната в близкото до границата село Ано Порой

Бази и хижи в Осоговската планина останаха без ток, осигурени са им генератори

40 сантиметра снежна покривка затрупа Осоговската планина, базите и хижите в района останаха без ток. Осигурени са им били генератори. В района на Осогово снегът създаде проблеми за хотели и хижи

С воински ритуали почитат паметта на българските воини, загинали в Кербала

Военнослужещи от Сухопътните войски и Съвместното командване на специалните операции (СКСО) участваха  във възпоменателни церемонии в Карлово и Русе за почитане на паметта на 13-те български

Млад мъж почина в хотел в Банско

Млад мъж е намерен мъртъв в хотел в Банско. Екип на Спешна помощ е бил повикан в 21.40 ч. в петък, защото в стая на хотел е открито тялото на 39-годишен мъж. Лекарите обаче само констатирали смъртта

>