Инфлуенсъри в Ютюб осуетили кампания за очерняне на ваксината на "Пфайзер"
Френското правителство отправи големи похвали към инфлуенсъри в Ютюб и други социални мрежи, противопоставили се на мистериозен опит да бъдат вербувани за водене на дезинформационна кампания сред милионите им млади последователи относно ваксината срещу ковид на "Пфайзер", предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
"Искам да похваля проявената голяма отговорност от тези млади потребители на Ютюб и инфлуенсъри, които не само не са се подвели и не са се оставили да бъдат манипулирани чрез алчност, но и са осъдили това публично", каза правителственият говорител Габриел Атал. "Наистина искам да ги поздравя за това."
Многобройни инфлуенсъри от Франция със значителна аудитория в Туитър, Инстаграм и други платформи заявиха, че е им е било предложено да им бъде платено тайно, в замяна на което да разпространяват фалшиви твърдения за уж смъртоносни рискове от ваксината на "Пфайзер".
Потребителят на Ютюб Лео Грасет, един от тези с които била осъществена връзката, каза, че съмнителната рекламна агенция, която се опитала да го привлече, искала от него да говори "за ваксината на "Пфайзер" по начин, който би навредил на репутацията на ваксината".
Той и другите посочиха, че са отказали.
Грасет, който има 1,1 милиона абонати в Ютюб, заяви, че той и други автори на съдържание в интернет и социалните мрежи са се озовали в "епицентъра на нещо, което прилича на информационна война".
Лицето, което се свързало с него, се представило като Антон и заявило, че агенцията му разполага с "доста значителен" бюджет за, по думите му, "информационна кампания" за "КОВИД-19 и ваксините, предлагани на населението на Европа, в частност за "АстраЗенека" и "Пфайзер".
"Антон" в частност искал видеоклип с дължина между 45 и 60 секунди в Инстаграм, Тикток или Ютюб, в който да бъде казано, че "смъртността от ваксината на "Пфайзер" е три пъти по-висока от тази при "АстраЗенека", и да бъде зададен въпрос защо Европейският съюз я купува.
В последващ имейл той отказал да разкрие кой финансира кампанията и заявил следното: "Клиентът предпочита да остане анонимен".
В указанията, които изпратил, се допълвало, че в случай че инфлуенсърите се съгласят да участват, те не бива да уточняват, че са спонсорирани и "трябва да представят материала като своя независима гледна точка".
Грасет сподели с Асошиейтед прес кореспонденцията по електронната поща. Той заяви, че предвид големия брой последователи, с който разполага в Ютюб, може би е щял да си докара десетки хиляди евро, ако се е бил съгласил.
Вместо това той отговорил на имейла, че не може да работи "за клиент, който не иска да си каже името и който иска сътрудничеството да остане скрито".
Асошиейтед прес изпрати запитване за коментар по електронната поща на посочен адрес за връзка на уебсайта на агенцията, както и на използвания имейл адрес от "Антон". Няма отговор и от двете места.
Асошиейтед прес посочва, че засега не е в състояние да каже кой осигурява хостинга на уебсайта Fazze.com. От интернет данни се вижда, че компанията за киберсигурност от Сан Франциско "Клаудфлеър" (Cloudflare) предоставя киберзащита на сайта от хакерски атаки, чрез което на практика замаскира хостинга на сайта за щателни публични проверки. Говорител на "Клаудфлеър" заяви, че американската компания не предоставя хостинга на сайта и не знае кой го осигурява.
Потребители на социалните мрежи в Германия също твърдят, че е било влизано във връзка с тях, за да участват в дезинформационната кампания. Германските власти заявиха, че в момента официални лица обсъждат случая на международно равнище.
"В момента се извършва обмен между засегнатите европейски власти", каза пред репортери в Берлин говорител на външното министерство на Германия. "Те са част от мрежа, която поддържа редовни контакти относно случаи на дезинформация, както и за начините за справяне с отделните случаи", заяви той, без да конкретизира.