Слави Георгиев: Фрайбург и Пловдив - два наглед еднакви града, но с убийствена разлика в полза на първия*

17.05.2021 14:30 24 часа Пловдив онлайн
Слави Георгиев
Трамваят във Фрайбург минава през историческия център.
Жп линията разделя Фрайбург на две по подобие на Пловдив.

Пловдивската община се кани да изтегли 113 млн. лева заем за 12 големи проекта. Миналата седмица проведе първото обществено обсъждане. Едни са "за", други - "против". Какво да се прави с тези пари и как Пловдив да се доближи до европейските градове. На тази тема разсъждава независимият общински съветник Слави Георгиев. Той прави паралел с немския град Фрайбург, който по големина и население и почти като Пловдив. Ето коментара на съветника,  който публикуваме.

 

Как го правят успелите? Как средните по големина европейски градове се справят с трафика си и управляват развитието си? Да вземем пример с германския Фрайбург. Една от причините, разбира се, е, че съм го разглеждал лично. Другата - големите сходства с Пловдив. Връзката е идеята за теглене на нов 110-милионен заем от община Пловдив.

Какво е това Фрайбург?  230-хиляден град, чиято метрополия е 680 000 души. Намира се в близост до швейцарската и френската граница. Като такъв е голям транспортен и жп възел. Други набиващи се сходни черти с Пловдив са наличието на река, която разделя града, и международна жп линия, която също го разделя. Така Фрайбург явява разчетворен. Намира се в непосредствена близост до планината Шварцвалд, откъдето извира Дунава.
Аналогиите с Пловдив съвсем не се изчерпват дотук, тъй като общинският съвет на Фрайбург е почти същият като нашия - 48 души, шарен, без доминираща политическа сила (в Пловдив съветниците са 51 - б.р). При проучването ми с изненада научих, че Фрайбург е носител на наградата "Най-зелен европейски град". Но нека видим какво има и какво липсва в него.
- Няма околовръстно шосе. То е частично, минаващо на запад и север от града.

- Няма вътрешен ринг. Пътищата са позиционирани или посока север-юг, или изцяло покрай реката, с еднопосочни булеварди.

- Широкият център на Фрайбург е забранен за движение на автомобили още от 1970 г. За целта са предвидени безплатни буферни паркинги, в околността на забранената зона, съчетани с електрона система, указваща къде и колко свободни места има.

- Историческият център на Фрайбург, заемащ площ от 1 кв.км, привлича 3 милиона посетители годишно.

- Транспортната схема се състои от общо 26 транспортни линии, обслужващи не само града, но и метрополията. 20 от линиите са трамвайни (трамваят преминава и през историческия център на Фрайбург, включително под тяхната Хисар капия). Само 6 от линиите са автобусни. В Пловдив само линиите, обслужващи вътрешността на града, са 29, без това да включва междуградоселските. Всеки жител на Фрайбург има спирка на не повече от 500 метра от дома си, а интензитета на преминаване е 7 минути 30 секунди.

- Структурата на придвижване в град Фрайбург е следната: 16% ползват градски транспорт, 16% - автомобил като шофьори, 5% - автомобил като пътници, 34% - велосипед, 29% ходят пеша. Велосипедната и пешеходна мрежа са с дължина от 1290 км. Отдават се под наем 500 велосипеда, разположени в 74 станции.

- Жп линиите, преминаващи през Фрайбург, не притежават нито един подлез, какъвто нашето НКЖИ предвижда да изкопае под Централна гара, въпреки че са част от интермодалният товарен път от Германия за Северна Италия и сам по себе си Фрайбург е хъб за товарни стоки. Навсякъде жп линиите са повдигнати на палисади (същите като тези на жп линията между пазара на Младежка и стадион Пловдив), което да им даде възможност безпрепятствено да преминат над съществуващата пътна мрежа. Няма тунели, няма мостове. А Фрайбург е част от високоскоростната жп връзка Милано-Париж. Е, вероятно има такива съоръжения, но не в рамките на града.

- Към близката планина (тяхната хижа Здравец - б.а.), съществува 3,6 км кабинков лифт.

- Общинската администрация се състои от всичко на всичко 5 отдела, със съответните дирекции, като кметът се явява и заместник-кмет и има конкретни ресори, за които отговаря. (В Пловдив зам.-кметовете наброяват 9 - б.р.)

- В немския град от 1982 г. досега са проведени 8 референдума от местно значение, като прагът за активност през годините е свален от 30 на 25%. Включват въпроси за общинската собственост и изграждане на нови трамвайни линии, както и изграждането на нов стадион за футболния клуб.

Дебатът е на масата. Време е да погледнем в бъдещето и да решим какъв град за живеене желаем да изградим. Град от съветски тип (много зависи кой в кое време е расъл и изграждал манталитета си) или европейски град, с грижа за хората.

СЛАВИ ГЕОРГИЕВ

* Заглавието е на редакцията

Други от Наши в мрежата

След политическите скандали у нас: Древният Перперикон ще представя България в по-добра светлина в Брюксел

В навечерието на много важно събитие сме. На 1 юни от 12.30 ч. в Европейския парламент в Брюксел ще бъде представен великият скален град Перперикон и други чудеса на Източните Родопи

Шест месеца след смъртта на родилка обвиняеми няма – родителите й получават само безплатна психологическа помощ

21-годишната Данислава Стоянова от Горна Оряховица издъхна през август в адски мъки и кървене от всички органи НСлС разследва дали лекарска грешка или рядък синдром я е убил Почти 6 месеца след като

Насладете се на тръпката от безплатните онлайн слот игри: как да играете, без да похарчите нито стотинка

През последните години онлайн слотовете в казиното стават все по-популярни, предлагайки на играчите възможността да се насладят на тръпката от въртенето на барабаните и да спечелят големи суми от

Мануил Манев: ГЕРБ не се притеснява от парламентарна ревизия

ГЕРБ не е в изолация. Има някакво анти-ГЕРБ настроение, това се вижда, но ГЕРБ не може да е срещу 800 000 избиратели и ние имаме ангажименти към тях, каза през Би Ти Ви депутатът от ГЕРБ Мануил Манев

Кое е общото между Левски и Кемал Ататюрк?

Левски и Ататюрк. Два изключително мощни символни образа за България и Турция намират невероятна и неочаквана връзка чрез тези пощенски марки. Те са правени почти по едно и също време от един автор -

>