Чавдар Кенаров: Светът е длъжен спешно да стане по-малко консуматорски

15.02.2021 17:13 Паола Хюсеин

Докато има конкуренция, производство, търговия, потребители или просто суета, ще има и реклама, казва творческият директор на Noble Graphics

Кенаров е също създател и партньор в агенцията, която спечели 8 награди за ефективност в конкурса “Effie България 2020”

Noble Graphics спечели рекордните 8 награди и за 4-и път стана най-ефективната агенция у нас в авторитетния конкурс “Effie България”. Сега оценката е още по-престижна, тъй като е за пандемичната 2020 г. - вероятно най-трудната, откакто съществува реклама.

Създадена през 2001 г., Noble Graphics е независима комуникационна агенция с фокус върху изграждането на работещи бизнес и дизайн решения.

В портфолиото ѝ присъстват марки като Coca-Cola, Audi, Johnson & Johnson Russia, DHL, Phillip Moris. Сред основните ѝ клиенти в момента са Carlsberg Group, Kaufland, Банка ДСК, BMW Group Bulgaria, Groupama, SAP, Бони Холдинг, Aroma, Mr. Bricolage и други.

Noble Graphics е единствената българска агенция с номинация на Cannes Lions. През 2019 г. тя влиза в топ 20 на независимите агенции според Effie Europe Index. Има над 200 международни и национални отличия.

- Г-н Кенаров, спечелихте 8 награди за ефективност в рекламата на конкурса “Effie България”. На какво се дължи успехът ви?

- Noble Graphics участва с 8 комуникационни кампании в конкурса и всяка от тях беше номинирана и наградена. За вашата широка аудитория може би е важно да поясня, че наградите за рекламна ефективност Effie са едни от най-престижните в рекламата. Над 50 години Effie е международно утвърден стандарт за успешно комуникиран бранд, признат като еталон в индустрията от рекламодатели и рекламни агенции от цял свят. С наградата се отличават онези кампании и маркетингови практики, които са доказали максимална ефективност на базата на измерими критерии.

Да, 2020-а беше необичайна и непредсказуема. Попаднахме в екстремна и напълно непозната ситуация. Работата от дистанция, липсата на пряк контакт и нормална комуникация създаваха огромен дискомфорт. Именно при тези екстремни условия опитът на екипа и градената с години връзка между клиент и агенция свършиха своята работа. При такива изпитания понятието “партньорство” се изпълва със смисъл. Изобщо не е случайно, че 5 от основните клиенти на Noble Graphics попадат в топ 3 на най-ефективните и успешни рекламодатели през изминалата година. Заедно успяхме да се справим с предизвикателствата и да постигнем добри резултати.

- Кои са печелившите ваши кампании на конкурса?

- Спечелихме 3 златни, 4 сребърни и 1 бронзова награда, които ни донесоха 52 точки за международния Effie Index. Такъв резултат не е постиган в цялата история на “Effie България” от създаването на фестивала през 2007 година. Приемаме го като доказателство за добре свършена работа в една безпрецедентна година. Особено сме горди, че сред рекламодателите - победители в своите категории, са основни наши клиенти и брандове, с които работим от много години. Това са Carlsberg Bulgaria с марката “Пиринско”, Kaufland, Банка ДСК, Coca-Cola, Groupama и TimeHeroes. Основната причина за успеха на съответните кампании се крие в дългогодишното сътрудничество между нас, задълбочената съвместна работа на нашите екипи, доброто познаване на продуктите, брандовете, потребителите и пазара. Фактът, че повечето от тези кампании и активности бяха създадени и реализирани в изключително трудната 2020-а, е поредното доказателство, че доброто партньорство води до качествени резултати при всякакви условия.

- Как се измерва ефективността на една реклама?

- Ефективността на една комуникационна кампания се измерва съобразно изпълнението на поставените цели. Има редица показатели, които се отчитат от рекламодателя, рекламната и медийната агенция, търговците и медиите и на базата на тези данни се правят съответните изводи и оценки.

- Какви хора работят в Noble Graphics? Впрочем част от тях са признати и от международни рекламни фестивали и експерти.

В Noble нямаме

план Б

и, повярвайте, това е много силен мотиватор. Ние сме независима българска комуникационна агенция, изградена на базата на желание, огромен практически опит и безкомпромисен професионализъм, усъвършенстван с години. Не разчитаме на клиенти “по веригата” и не получаваме нищо даром. Успехът ни зависи единствено от нашите знания, умения и професионален хъс. Така е било винаги и вече 20 години това ни движи напред.

Факт е, че съществена част от екипа на Noble Graphics са специалисти, доказали своя талант и професионални качества на международно ниво: Желез Атанасов - един от двамата българи, спечелили за първи и единствен път Golden Young Lion на фестивала в Кан, Мария Милушева - българката, избрана сред стотици рекламни специалисти от цял свят и превърнала се в посланик на световната инициатива See It Be It, Пенко Котов, чиято е основната заслуга за единствената до момента българска номинация на фестивала в Кан, Самуил Петков, единственият българин, избран да бъде част от Roger Hatchuel Academy, отново в Кан, Марсел Леви и Иво Алтънов, които са сред дoайените на българската реклама и за които мога просто да кажа, че те са самият Noble Graphics. С тях споделяме един професионален живот от самото начало. А заедно с всички нас е и целият фантастичен екип на агенцията, без който Noble не би бил това, което е.

- Агенцията ви работи ли и за международния пазар?

- Работили сме по кампании, предназначени за други европейски пазари и Русия. В повечето случаи това са кампании, разработени за някои от ключовите ни клиенти, като впоследствие са били адаптирани и за чужбина. Разработвали сме и кампании директно за чужди пазари, такъв е случаят с мащабната кампания за Johnson & Johnson Russia.

- Кое е по-трудно - да създадеш ефективна или просто красива реклама?

- Рекламата не е художествено произведение или декорация, за да бъде просто красива. Тя е инструмент, който трябва да свърши своята работа, като постигне даден резултат и в крайна сметка да оправдае направената инвестиция. Създаването на определена реклама не е просто хрумване, а процес, предхождан от задълбочено проучване и анализ. Всяка комуникационна форма преследва точно определени цели и има смисъл единствено, ако бъде ефективна.

- Много рекламни агенции сякаш не осъзнаха, че пандемичната 2020 г. изисква промяна на рекламата. Старите клишета не важат дори и само затова, че не можеш да им препоръчаш добър ресторант или смокинг, като всичко е в локдаун. Какви трябва да са новите ефективни реклами, какво да показват и как?

- Няма точна формула как да се справиш в подобна ситуация. Нормално е да настъпи известно объркване в началото на невиждана пандемия, което в някои случаи

да предизвика

комуникационна

неадекватност

На всичко отгоре отделните индустрии са засегнати в различна степен от локдауна и кризата. Някои брандове преосмислиха своята комуникация. Бяха променени стратегии и планове, бяха пренасочени или съкратени инвестиции. Всички се опитаха да се адаптират към новите условия, някои го направиха по-добре.

- Какви са плюсовете и минусите от пандемията за рекламния бизнес?

- Екстремните условия изваждат на преден план истинските качества, ценности, характер и умения. В подобна ситуация какво казваш, как реагираш, какво правиш или не правиш дефинира кой си всъщност. Това важи с пълна сила както за агенциите, така и за нашите клиенти. Сигурен съм, че благодарение на кризата и брандовете, и агенциите ще научат много повече за самите себе си.

- Защо рекламодателите не трябва да спират комуникацията си с обществото?

- Това е невиждана от поколения здравна и икономическа криза. Но тя също ще отмине. Всичко е комуникация и всичко е реклама. Начинът, по който човек казва или не казва едно “здравей”, също е реклама. Докато има конкуренция, производство, търговия, потребители или просто суета, ще има и реклама.

- Как се промени Noble Graphics през 2020 г.?

- Noble успя да запази фокуса в своята работа. Единствената съществена промяна беше в начина на функциониране на агенцията. За една творческа структура е особено важен прекият контакт, обмяната на идеи и енергии в екипа. Всичко драстично се промени за един ден и с това бяха свързани нашите основни притеснения. За щастие, дългогодишният опит, добрата организация и отработената методика ни помогнаха бързо да осъществим необходимите промени.

- Рекламата е изкуство, което до голяма степен работи с предвиждания - за поведението на аудиторията, за възможността за убеждаване и т.н. В тази връзка какво очаква рекламата през 2021 г.?

- Рекламата не е изкуство. Изкуството може да си позволи да няма функция или приложение, докато рекламата винаги има точно определена функция и изпълнява съвсем конкретни задачи, които да доведат до определени резултати. Общото между изкуството и рекламата е, че и в двата случая се разчита на възприятията, интелекта и емоциите на хората, като често се използват идентични изразни средства.

Не бих се ангажирал с предвиждания за 2021-а. Рекламата, както и всичко останало, е подвластна на развитието на пандемията и кризата. Както всички видяхме, моделът ни на работа, дори животът, с който сме свикнали от десетилетия, се обърна надолу с главата за 24 часа и това се случи в целия свят. За какви очаквания може да говорим?

В комуникационен план брандовете ще трябва да покажат разбиране към новата ситуация, в която техните потребители се намират.

Плоските рекламни

крясъци ще стават

все по-трудно

забележими

за сметка на по-автентичния и искрен тон и подход.

Може да звучи странно, изречено от рекламист, но ако говорим за бъдещето в по-широк план, съм убеден, че светът е длъжен спешно да стане по-малко консуматорски, защото в противен случай това, което ни се случва, ще е само началото.

Други от От страната и света

27-годишният Добромир от Харманли с дете на 11 г. в хотел в Пещера – снимки ли е правил, или секс, разследва прокуратурата

Случаят стигна до вътрешния министър Даниел Митов, отговаря на двама депутати за работата на полицията 27-годишният Добромир Динков от Харманли е разследван за изнасилване на 11-годишно момиче

Асен Василев: Оставка на правителството няма да ни спре за еврозоната

Нещата могат да станат неуправляеми, ако продължат така, предупреди той България е в еврозоната и оставка на сегашното правителство няма да промени това

Ивайло Мирчев: Ако не мине вотът, Желязков сам да подаде оставка

"Трябва да бъде подадена оставка днес. Призоваваме, ако днес не мине вотът на недоверие, Росен Желязков сам да депозира оставка", призова съпредседателят на "Да

Атанасов Атанасов: На първо място трябва да решим как ще се проведат следващите избори

Ако Борисов иска да изживее онази мъка с Орешарски, да го направят. Така Атанас Атанасов от "Демократична България" коментира дали правителството ще си тръгне след протестите вчера

16 пострадали в катастрофи за последните 24 часа

Шестнайсет души са ранени при 14 тежки катастрофи в страната през последното денонощие, съобщиха от МВР на сайта на ведомството. В София са регистрирани две тежки и 21 леки пътнотранспортни

>